Wniesienie aportem nieruchomości gruntowej do spółki przez gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, gdyż gmina w tym zakresie występuje jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
Stanowiące przedmiot aportu budynki i budowle, które były użytkowane przez okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednakże aport stalowych wiat, które nie są trwale związane z gruntem, podlega opodatkowaniu VAT.
Wniesienie przez gminę udziałów w SIM do TBS w drodze aportu, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż gmina nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika, a czynność ta nie jest związana z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Możliwość zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług skutkującego uznaniem, że Miasto w zakresie czynności wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej do Spółki nie będzie działało jako podatnik VAT, a w konsekwencji przedmiotowa transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Nieuznanie za podatnika podatku VAT dla czynności wniesienia nieruchomości do Spółki w drodze aportu oraz niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT ww. transakcji.
Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z wniesieniem przez Gminę aportem nieruchomości gruntowych w zamian za udziały w Spółce.
1. Czy w stanie prawnym od 2016 r., dochody uzyskane przez TBS z gospodarki zasobami mieszkalnymi, w części przeznaczonej na spłatę kredytów (kapitału i odsetek) związanych z wybudowaniem budynków mieszkalnych, ponoszone po ich wybudowaniu, są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. 2. Czy w okresie od 1 stycznia 2023 r. Spółce przysługuje