Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Koszty odsetek i prowizji od kredytów na finansowanie/refinansowanie udziałów w spółce Y należy alokować jako koszty działalności operacyjnej, jeśli zwiększają przychody z działalności gospodarczej, a nie z zysków kapitałowych.
Gmina realizująca inwestycję o charakterze publicznym, nie wykorzystującą nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych, nie posiada prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od tych zakupów, co skutkuje uznaniem VAT jako kosztu kwalifikowalnego.
Szpital, jako podmiot leczniczy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione z VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług związanych z realizacją projektu służącego do świadczenia usług medycznych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Dochodów z inwestycji SCSp należy klasyfikować zgodnie z ich naturą na poziomie spółki: zyski kapitałowe oraz inne źródła przychodów, przy czym przeniesione straty kapitałowe nie obniżają dochodów z działalności gospodarczej.
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z poszukiwaniami geotermalnymi, gdy realizowane są one w celu czynności opodatkowanych, bez względu na ostateczne wykorzystanie inwestycji z powodu czynników zewnętrznych niemających wpływu na zamierzenie inwestycyjne.
Montaż systemów odnawialnych źródeł energii przez Gminę X, jako działanie w ramach zadań publicznych, nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a tym samym Gmina nie działa jako podatnik.
W świetle UPTU, gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od inwestycji fotowoltaicznych, gdy instalacje służą działalności opodatkowanej, na zasadach prewspółczynnika, uwzględniając ustawowe kryteria wykorzystywania i brak pełnej alokacji wydatków do działalności gospodarczej.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycje związane z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznych, pod warunkiem wyboru odpowiedniej proporcji wykorzystania do działalności opodatkowanej, mimo że prewspółczynnik jest mniejszy niż 2%.
Gmina X, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną tylko w zakresie, w jakim służą one czynnościom opodatkowanym VAT; konieczne jest ustalenie sposobu określenia proporcji dla alokacji wydatków między działalności gospodarczą a publiczną.
Gmina, jako zarejestrowany podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy, w takim zakresie, w jakim wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją odwiertu geotermalnego, który w przypadku pozytywnych wyników badań będzie wykorzystywany w ciepłownictwie i zostanie przekazany aportem do spółki; brak obowiązku korekty odliczonego podatku, gdy otwór okaże się nieproduktywny i inwestycja zostanie zaniechana.
Czy zysk ze sprzedaży energii elektrycznej uzyskanej z farmy fotowoltaicznej przeznaczony na koszty utrzymania nieruchomości, tj. koszty zakupu energii elektrycznej potrzebnej na części wspólne (wieczorami i nocami nie będzie produkcji energii elektrycznej, a zużycie będzie potrzebne), zakupu ciepła sieciowego, kosztów administracji, sprzątania terenu Wspólnoty, utrzymanie zieleni, odśnieżania, itp
Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. „(…)”.
Określenie podstawy opodatkowania dla usług świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców w ramach realizowanego projektu.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.
Ustalenie czy Inwestycje stanowią długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oraz czy przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od kredytów otrzymanych od banków i kosztów finansowania dłużnego otrzymanego od podmiotów powiązanych, a wykorzystywanych przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji.
Uznanie czynności wykonywanych przez Gminę na rzecz Mieszkańców za wykonywane poza działalnością gospodarczą i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz brak opodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymywanych przez Gminę od Mieszkańców oraz Dofinansowania uzyskanego na Projekt.
W związku z realizowaną inwestycją Gmina ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła związanych z budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy.
Ulga termomodernizacyjna – instalacja fotowoltaiczna i zakup i montaż pompy.
Prawo do odliczenia VAT naliczonego wskazanego w fakturach zakupowych związanych z Inwestycjami.
Skutki podatkowe otrzymania środków pieniężnych w związku z zawartym porozumieniem.