Płatnicy składek niebędący jednocześnie płatnikami zasiłków, w przypadku niezdolności do pracy swoich pracowników lub zleceniobiorców, muszą przekazać do ZUS stosowne dokumenty, na podstawie których zostanie wypłacone świadczenie. Są one różne w zależności od rodzaju zasiłku (np. chorobowy, opiekuńczy, macierzyński) oraz formy zatrudnienia (np. w przypadku pracowników pracodawca przekazuje do ZUS zaświadczenie
Pracodawcy i zleceniodawcy będący płatnikami zasiłków mają obowiązek ustalania okoliczności i przyczyn wypadków, jakim ulegają ubezpieczeni, jak również prawa do świadczeń przysługujących im z tego tytułu. Zasiłek chorobowy, zasiłek wyrównawczy czy świadczenie rehabilitacyjne przysługują w takiej sytuacji z ubezpieczenia chorobowego albo wypadkowego. Decyduje o tym rodzaj wypadku. Przy ustalaniu prawa
Brak podstawy do zastosowania zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 3 updof kwoty zadośćuczynienia (otrzymanej za śmierć brata podczas wykonywania pracy), która wynika z ugody pozasądowej.
zwolnienie od podatku renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy, otrzymywanej z ubezpieczenia wypadkowego czeskiego pracodawcy
Świadczenia wypadkowe przysługują członkom rodziny zmarłego pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, bez względu na jego stopień przyczynienia się do spowodowania wypadku (wyrok Sądu Najwyższego z 13 lipca 2011 r., I UK 46/11).
Nasz pracownik został pobity przez mężczyznę będącego jego byłym zleceniodawcą. Mężczyzna twierdził, że nasz pracownik jest mu winny pieniądze. Pracownik jest zatrudniony na budowie, której teren jest zabezpieczony. W wyniku pobicia pracownik znalazł się w szpitalu na obserwacji, jednak pobyt ten przedłużył się do 10 dni. Jakie świadczenie i w jakiej wysokości powinniśmy wypłacić pracownikowi?
Nasz kierowca, zatrudniony na umowę o pracę, podczas powrotu z trasy doznał urazu kręgosłupa. Dolegliwość była na tyle silna, że zostało wezwane pogotowie. Lekarze stwierdzili u niego dyskopatię. Z tego powodu przez 10 dni przebywał w szpitalu. Czy to zdarzenie można zakwalifikować jako wypadek przy pracy? Czy pracownikowi przysługują świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego czy chorobowego?
Pracodawca, którego pracownik uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek ustalić okoliczności i przyczyny zaistniałego wypadku. Ponadto, jeśli jest płatnikiem zasiłków, będzie również zobowiązany do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, takich jak zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, a nawet zasiłek wyrównawczy z ubezpieczenia wypadkowego.
Nasza pracownica 15 marca br. wróciła z urlopu wychowawczego, na którym przebywała 2,5 roku. Przed urlopem była wynagradzana minimalnym wynagrodzeniem oraz otrzymywała premię miesięczną zmienną przyznawaną w wysokości od 100 do 600 zł, proporcjonalnie zmniejszaną za czas choroby. Zasady wynagradzania pracownicy nie zmieniły się. Z jakiego okresu obliczyć jej zasiłek z tytułu ubezpieczenia wypadkowego
Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?
Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności
Czy zwrot kosztów leczenia oraz wypłaty tzw. rent wyrównawczych oraz zadośćuczynienia, będące następstwem wypadków przy pracy, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów o charakterze pośrednim?
Czy zwrot kosztów leczenia oraz wypłaty tzw. rent wyrównawczych oraz zadośćuczynienia, będące następstwem wypadków przy pracy, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów o charakterze pośrednim?
możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, odszkodowania z tytułu śmiertelnego wypadku przy pracy pracownika zatrudnionego na umowę zlecenia, wypłaconego na podstawie ugody sądowej lub pozasądowej rodzinie zmarłego
Pracownicy, od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia ustania tego stosunku, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu, które jest integralną częścią ubezpieczeń społecznych. Jeżeli pracownik ulegnie wypadkowi przy pracy, przysługują mu określone świadczenia w razie choroby, których szczegółowe zasady przyznawania i wypłaty ustalono w ustawie z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym