Usługi wynajmu miejsc postojowych uznane są za usługi parkingowe, co skutkuje brakiem prawa do zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących, z wyjątkiem okresu do końca marca 2026, uwzględniając przepisy przejściowe rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Spółdzielnia mieszkaniowa od 1 kwietnia 2026 r. jest zobowiązana do ewidencjonowania usług najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, przy braku generalnego obowiązku fakturowania tych usług.
Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z działalnością parkingową, ponieważ ta działalność, nawet w ramach bezpłatnych świadczeń związanych z Kartą Mieszkańca, jest uznawana za działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Fakt nieodpłatnego świadczenia usług w określonym zakresie nie wpływa na prawo do pełnego odliczenia podatku.
Przychody uzyskiwane z usług hotelarskich, gastronomicznych, konferencyjnych oraz towarzyszących, świadczonych w budynkach, nie kwalifikują się jako przychody z najmu lub dzierżawy, zgodnie z art. 4a pkt 35 lit. b oraz art. 24b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i nie są tym samym podstawą do opodatkowania podatkiem od przychodów z budynków.
Usługi parkingowe, w kontekście obowiązku podatkowego, należy klasyfikować jako usługi najmu, co determinuje moment powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19a ust. 1 i 5 pkt 4 ustawy o VAT. Zwolnienie z użytkowania kas rejestrujących do 31 marca 2027 r. ma zastosowanie przy świadczeniu tych usług za pomocą bezobsługowych automatów płatniczych.
Opłaty dodatkowe za niedokonanie opłaty za parkowanie i przekroczenie czasu w strefach płatnego parkowania nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż stanowią odszkodowanie za naruszenie regulaminu, a ich pobór odbywa się w reżimie administracyjnoprawnym, nie zaś w ramach czynności cywilnoprawnych.
Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od usług parkingowych, a jednocześnie nie zachodzi obowiązek naliczenia podatku należnego z tytułu ich nieodpłatnego udostępniania klientom na cele marketingowe, o ile czynności te pozostają w związku z działalnością gospodarczą.
Szef KAS w interpretacji zmieniającej uznał, że opłaty dodatkowe pobierane w związku z nieprzestrzeganiem regulaminu korzystania z parkingu podlegają opodatkowaniu VAT. Jego zdaniem nie ma w takim przypadku znaczenia, czy podmiot świadczący usługi parkingowe może ustalić dane podmiotu korzystającego z miejsca parkingowego.
Kalendarium wydarzeń – styczeń 2025
Czy Spółce przysługuje prawo do zaliczenia kosztu najmu miejsc postojowych do kosztu uzyskania przychodów jako tzw. kosztu pośredniego (kosztu innego niż bezpośrednio związany z przychodami, o którym mowa w art. 15 ust. 4d ustawy o CIT).
Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywania w ewidencji, sporządzanej na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy, danych z faktur dokumentujących sprzedaż (nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, ponieważ faktury te nie są objęte zakresem art. 109 ust. 3d ustawy.
Podatek od towarów i usług w zakresie: - nieuznania odpłatnych usług parkingowych na miejscach parkingowych zlokalizowanych w pasach dróg publicznych za usługi opodatkowane podatkiem VAT - uznania odpłatnych usług parkingowych na miejscach parkingowych zlokalizowanych poza pasami dróg publicznych za usługi opodatkowane podatkiem VAT - określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych
Wymienione we wniosku usługi opierają się na usłudze podstawowej, którą jest usługa noclegowa a pozostałe objęte tymi usługami świadczenia stanowią jedynie świadczenia pomocnicze. Tym samym usługi te należy taktować jako elementy kompleksowej usługi, której istotę jest oddanie budynku do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży biletów parkingowych.
Wskazane wydatki poniesione na remont stanowią dla Państwa koszt inny niż bezpośrednio związany z przychodem i wydatki te stanowią koszty w aspekcie podatkowym w dniu ich poniesienia, tj. w dniu na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), bez względu na sposób ujęcia tego kosztu dla celów rachunkowych (bilansowych), tj. bez względu na to,
Opodatkowanie otrzymanych kwot w związku z nieprzestrzeganiem regulaminu korzystania z parkingu w sytuacji braku aktualnego biletu komunikacji miejskiej uprawniającego do korzystania z terenu parkingu oraz utraty/zniszczenia biletu wjazdowego na parking.
Opodatkowanie podatkiem VAT opłaty dodatkowej nakładanej w przypadku stwierdzenia parkowania pojazdu innego rodzaju niż dopuszczony na terenie danego parkingu, niezamieszczenia ważnego biletu parkingowego na podszybiu pojazdu, parkowania poza miejscami wyznaczonymi, palenia lub używania otwartego ognia, lub też zanieczyszczania parkingu.
Uznanie odpłatnego świadczenia usług wstępu na teren wieży widokowej oraz udostępniania miejsc parkingowych za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia oraz prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego.
Możliwość korzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej pobieranych opłat parkingowych przy użyciu urządzenia samoobsługowego.
Nieuznanie Gminy za podatnika w zakresie poboru opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania wpłacanych przy użyciu parkometrów oraz w biurze płatnego parkowania oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących stworzenie Strefy Płatnego Parkowania oraz przebudowę i modernizację lokalu na biuro