Przychody z najmu prywatnego oraz podnajmu lokali użyczonych przez osobę fizyczną, niestanowiących działalności gospodarczej, mogą być kwalifikowane jako przychody z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Sprzedający, przy planowanej sprzedaży nieruchomości, nie działają jako podatnicy VAT i transakcja sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, co wyklucza prawo Spółki do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości.
Osoba fizyczna, sprzedająca jednorazowo majątek osobisty, nienabyty w celach odsprzedaży ani działalności gospodarczej, nie działa w charakterze podatnika VAT według art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
Sprzedaż nieruchomości odziedziczonej przez osobę fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie skutkuje uznaniem tej osoby za podatnika VAT, jeśli sprzedaż jest jednorazowa, materialnie związana z zarządem majątkiem osobistym i bez wykorzystania środków typowych dla działalności handlowej.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ projekt ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Refakturowanie kart sportowych i polis ubezpieczeniowych wskazuje na powstanie przychodu podatkowego z refaktury, współmierne koszty uzyskania przychodu podlegają rozliczeniu na zasadach CIT, natomiast zakup licencji platformy kadrowej bez sublicencjonowania nie wymaga poboru podatku u źródła.
Oddanie nieruchomości w użyczenie najbliższym, bez uzyskiwania przychodów z najmu, nie rodzi po stronie użyczającego obowiązku opodatkowania przychodów z najmu ryczałtem PIT-28.
Przychód z nieodpłatnego użyczenia nieruchomości między osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej korzysta ze zwolnienia z PIT. Przychody z najmu użyczonych lokali, opodatkowane jako najem prywatny, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na zasadach art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.
Nieodpłatne użyczenie części nieruchomości przez jej właściciela na rzecz członka rodziny dla celów prowadzenia działalności gospodarczej nie powoduje po stronie użyczającego powstania przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Zawarcie umowy użyczenia lokalu mieszkalnego przez wnioskodawcę nie stanowi dla niego źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na brak przysporzenia majątkowego w świetle ustawy o PIT.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieodpłatne korzystanie z udostępnionego lokalu mieszkalnego w ramach umowy użyczenia stanowi przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, jeżeli umowa ta nie jest zawarta z osobą z I lub II grupy podatkowej, co wyklucza zastosowanie zwolnienia podatkowego.
Przychody z okazjonalnego i sezonowego najmu domu jednorodzinnego, użyczonego nieodpłatnie, nie stanowią działalności gospodarczej, a mogą być opodatkowane ryczałtem 8,5% do 100 000 zł, powyżej tej kwoty – 12,5%, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym dla osób fizycznych.
Wyłączenie z zakresu podatników podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego dotyczy realizacji zadań publicznych niewymagających umów cywilnoprawnych, co uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego w przypadku zakupów nie związanych z działalnością opodatkowaną.
Gminie, która realizuje zadania własne wynikające z przepisów prawa, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupie środka trwałego, gdy ten jest użytkowany wyłącznie w celach niekomercyjnych i niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Opłaty otrzymywane przez Gminę X od stron umów użyczenia, jako zwrot kosztów zużytych mediów, stanowią wynagrodzenie za dostawę towarów bądź świadczenie usług, kwalifikując się jako czynności objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina działa w roli podatnika VAT.
Przychody z wynajmu nieruchomości nie prowadzonego w ramach działalności gospodarczej mogą być traktowane jako tzw. najem prywatny, podlegający opodatkowaniu na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co pozwala na zastosowanie stawek ryczałtu 8,5% do 100 000 zł i 12,5% od nadwyżki.
Nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych przez jednostkę samorządu terytorialnego podmiotom trzecim w ramach działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatne świadczenie usług, według art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, mając na uwadze przysługujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Użyczenie lokali przez Spółkę na rzecz Gminy na podstawie umowy inwestycyjnej stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nakładów II etapu inwestycji, pod warunkiem ich wykorzystania do celów opodatkowanych.
Osoba fizyczna nie działająca w charakterze podatnika VAT, dokonując sprzedaży nieruchomości z majątku osobistego, nie podlega VAT, o ile nie podejmuje działań typowych dla profesjonalnej działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Rozporządzenie majątkiem osobistym, bez aktywności komercyjnej, pozostaje poza zakresem ustawy o VAT.
Sprzedający, dokonując zbycia udziałów w nieruchomości nabytej w drodze dziedziczenia, nie działają jako podatnicy VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, gdyż nie podejmują aktywności kwalifikującej te działania jako działalność gospodarczą, a zatem transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT.
Sprzedaż nieruchomości nabytej w 1995 r., stanowiącej prywatny majątek, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż zbycie następuje po upływie 5 lat od nabycia oraz nie stanowi elementu działalności gospodarczej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach projektu, który służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, gdyż brak związku z czynnościami opodatkowanymi wyklucza możliwość obniżenia podatku należnego o naliczony (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Nieodpłatne użyczenie nieruchomości do celów działalności gospodarczej Spółki, w której Wnioskodawcom przysługiwało prawo do odliczenia VAT, stanowi czynność opodatkowaną na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, o ile użyczenie nie mieści się w granicach działalności gospodarczej użyczającego.