Pracodawcy, którzy zaszczepią swoich pracowników przeciwko grypie, muszą pobrać z tego tytułu zaliczkę na PIT. Nie mogą już stosować rozporządzenia MF w sprawie zaniechania poboru podatku od szczepionek przeciwko grypie, w którym zostali zwolnieni z tego obowiązku. Zwolnienie to obowiązywało tylko w okresie epidemii COVID-19. Nie obowiązuje w stanie zagrożenia epidemicznego. Pracodawcy nadal mogą rozliczać
Przedsiębiorca, który decyduje się na zatrudnienie pracowników, powinien rozważyć możliwość zawarcia umowy zlecenia lub umowy o dzieło, ponieważ te formy powierzenia pracy są dla niego najkorzystniejsze. Natomiast z najwyższymi kosztami zatrudnienia i największą liczbą obowiązków muszą liczyć się podmioty zawierające umowę o pracę.
Podatnik CIT, który ponosi wydatki na ubezpieczenie księgowych od odpowiedzialności za błędy, nie zaliczy wydatku na polisę do kosztów uzyskania przychodów. W kosztach podatkowych mogą być bowiem rozliczone wydatki na ubezpieczenia na życie czy od wypadku przy pracy i choroby zawodowej. Przepisy updop nie przewidują takiej możliwości w przypadku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Takie stanowisko
Do obowiązków pracodawcy związanych z ustaniem zatrudnienia pracownika należy wypłacenie mu ostatniego wynagrodzenia za pracę oraz innych przysługujących tej osobie świadczeń pieniężnych. Przepisy Kodeksu pracy nie regulują jednak wprost, jaki jest termin na rozliczenie się z pracownikiem w tych okolicznościach. Należy przyjąć, i jest to pogląd dominujący w doktrynie, że trzeba to zrobić w dniu
Zawieranie umów cywilnoprawnych jest dla przedsiębiorców bardziej korzystne finansowo niż stosowanie umów o pracę. Osobom zatrudnionym na umowy cywilnoprawne nie przysługują bowiem pracownicze przywileje, takie jak: dodatkowa rekompensata za pracę w godzinnych nadliczbowych czy pracę w nocy, prawo do urlopu wypoczynkowego, a także prawo do odpraw pracowniczych. W przypadku umów o dzieło co do zasady
Zapłata zaległych składek na ZUS przez pracodawcę nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie pracownika - wyrok WSA w Poznaniu z 16 stycznia 2019 r., sygn. I SA/Po 829/18 (orzeczenie nieprawomocne).
Znowelizowane z początkiem 2019 r. przepisy dotyczące rozliczania w kosztach wydatków związanych z samochodami osobowymi budzą wątpliwości podatników. Chodzi m.in. o koszty ubezpieczeń takich pojazdów.
Od 1 stycznia 2019 r. zmieniły się zasady rozliczania w kosztach wydatków związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi w działalności gospodarczej. Zlikwidowano obowiązek prowadzenia kilometrówki dla samochodów stanowiących prywatną własność przedsiębiorców. Ograniczono wysokość wydatków eksploatacyjnych, które można zaliczać do kosztów. To niejedyne zmiany w tym zakresie. Przedstawiamy ich
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.
Prezenty świąteczne lub spotkanie z okazji świąt pracodawca może sfinansować swoim pracownikom np. ze środków obrotowych lub pochodzących z zfśs. O ile sfinansowanie tego rodzaju działalności z rachunku firmowego nie wymaga spełnienia przez pracowników lub inne obdarowane osoby żadnych kryteriów, o tyle przy wykorzystaniu do tego celu środków socjalnych trzeba zachować pewną ostrożność. W tym bowiem
Pracownik, który otrzymał zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, uzyskuje przychód ze stosunku pracy. Do tego przychodu nie zalicza natomiast zwróconych mu składek na ubezpieczenie zdrowotne. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.