Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi nie przysługuje ulga prorodzinna na rzecz pełnoletniego dziecka, które przekroczyło ustawowy limit dochodów, oraz niepełnoletniego dziecka, jeżeli łączne dochody podatnika i małżonka przekroczyły 112 000 zł, nawet przy spełnieniu pozostałych warunków ulgi.
W przypadku korzystania z ulgi termomodernizacyjnej, limit odliczenia wynosi 53 000 zł dla każdego małżonka z osobna, niezależnie od wspólnego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych.
W przypadku, gdy jedno z małżonków nie osiąga przychodów z działalności gospodarczej opartej na podatku liniowym, złożenie zerowego PIT-36L pozwala na wspólne rozliczenie dochodów zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dochód z przymusowego wykupu akcji podlega opodatkowaniu w roku faktycznego zbycia akcji, niezależnie od późniejszych zmian w rejestrze akcjonariuszy. Przychód z tego tytułu nie podlega dwukrotnemu opodatkowaniu.
Małżonkowie mogą wspólnie rozliczyć się z podatku dochodowego, jeżeli spełniają warunki określone w art. 6 ust. 2 ustawy PIT, nawet jeśli w przeszłości jedno z nich ogłosiło upadłość w innym związku małżeńskim, o ile rozdzielność majątkowa nie wystąpiła w bieżącym małżeństwie.
Dochody uzyskiwane z inwestycji w kryptowaluty przez osobę fizyczną, prowadzącą działalność wyłącznie w zakresie własnego majątku, nie będą kwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej, lecz jako przychody z kapitałów pieniężnych, podlegające rozliczeniu w ramach PIT-38.
Dochody uzyskane z pracy za granicą przez współmałżonka w ramach umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie wpływają na indywidualne rozliczenie podatkowe polskiego rezydenta podatkowego, jeżeli ten wybierze opodatkowanie indywidualne.
Zawarcie umowy o rozdzielności majątkowej między małżonkami wyklucza możliwość wspólnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za dany rok podatkowy, niezależnie od spełnienia innych przesłanek z art. 6 ustawy o PIT.
Koszty związane z nabyciem walut wirtualnych, przekazanych następnie w ramach oszustwa, winny być zadeklarowane w PIT-38 jako koszty uzyskania przychodu, mimo że nie osiągnięto przychodu z ich zbycia.
Osoba, która faktycznie samotnie wychowuje dziecko i spełnia cywilnoprawne przesłanki samotnego wychowawcy, ma prawo do preferencyjnego rozliczenia podatkowego przewidzianego w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet jeśli rodzice dziecka posiadają pełne prawa rodzicielskie.
Rodzic, który na podstawie umowy opiekuńczej zapewnia samodzielną opiekę nad dzieckiem w większej części czasu, pomimo posiadania przez oboje rodziców pełni władzy rodzicielskiej, jest uprawniony do skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dotacja z Programu Czyste Powietrze, stanowiąca część masy spadkowej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, lecz wchodzi w zakres opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Preferencyjne opodatkowanie na zasadach przewidzianych dla osoby samotnie wychowującej dziecko nie ma zastosowania, gdy podatnik wychowuje wspólnie z innym rodzicem lub opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, zgodnie z art. 6 ust. 4f ustawy o PIT.
Osoba rozwiedziona, sprawująca naprzemienną opiekę nad dzieckiem, może skorzystać z preferencji podatkowej dla osób samotnie wychowujących dzieci, jeżeli opieka faktyczna jest spełniana naprzemiennie i zgodnie z porozumieniem rodzicielskim, w zgodzie z art. 6 ust. 4 ustawy o PIT.
Wydatki na usługi kancelarii prawnej, niezbędne do przeprowadzenia transakcji zbycia udziałów, mogą być uznane za koszty odpłatnego zbycia i pomniejszać przychód z tej transakcji zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik będący wdową, samotnie wychowujący pełnoletnie niepełnosprawne dziecko otrzymujące zasiłek pielęgnacyjny, może skorzystać z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko według art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi, którego starsze dziecko pełnoletnie uzyskało w roku podatkowym dochody przekraczające wyznaczone limity, nie przysługuje ulga prorodzinna również na młodsze dziecko, jeśli łączny dochód małżonków przekroczył 112 000 zł.
Rodzic, który samodzielnie sprawuje codzienną opiekę nad dzieckiem, nawet jeśli drugi rodzic utrzymuje sporadyczne kontakty i płaci alimenty, może zostać uznany za osobę samotnie wychowującą dziecko, co uprawnia do preferencyjnego rozliczenia podatkowego w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Osoba rozwiedziona samotnie wychowująca dzieci, które stale z nią zamieszkują, a drugi rodzic utrzymuje jedynie sporadyczne kontakty, ma prawo do preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dzieci, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wydatki na wymianę pokrycia dachowego nie podlegają odliczeniu jako ulga termomodernizacyjna, gdyż nie są wymienione w przepisach regulujących ulgę, natomiast odliczeniu podlegają wydatki na docieplenie przegrody oraz wymianę stolarki budowlanej.
Ulga termomodernizacyjna przysługuje wyłącznie właścicielowi istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, nie zaś budynku będącego w trakcie budowy. Wydatki poniesione na budowę nie mogą być odliczone w ramach ulgi, jeśli budynek nie był użytkowany.
Podatnik, sprawujący nad dzieckiem pieczę naprzemienną, nie spełnia przesłanek do preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko zgodnie z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z powodu wspólnego wykonywania pieczy z drugim rodzicem.
Franszyza redukcyjna, wypłacona przez ubezpieczonego sprawcę szkody z jego środków, stanowi przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako niewynikający wprost z przepisów ustawowych benefit.