Rekompensata z tytułu poniesionych kosztów świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego nie wchodzi w zakres podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie stanowi dopłaty do ceny usług transportowych.
Rekompensata przyznawana spółce przez jednostkę samorządu terytorialnego, mająca na celu pokrycie strat z usług publicznego transportu, oraz środki na podwyższenie kapitału zakładowego, nie stanowią podstawy opodatkowania VAT, jako że nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.
Dokumentowanie rekompensaty z tytułu ustalenia stawki opłaty mocowej na poziomie 0 zł dla odbiorców indywidualnych w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2025 r. może być realizowane za pomocą dowodu wewnętrznego, bez wymogu stosowania faktur sprzedażowych, zgodnie z aktualnymi przepisami o VAT.
Rekompensata z tytułu ustalenia stawki opłaty mocowej wynoszącej 0 zł, stanowiąc element podstawy opodatkowania, musi być dokumentowana fakturą VAT oraz wykazywana w ewidencji podatkowej jako faktury, niezależnie od trudności technicznych w zbieraniu danych.
Wypłaty rekompensat dokonywane przez bank w celu zwrotu klientom środków utraconych w wyniku nieautoryzowanych transakcji płatniczych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim służą zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów banku. Środki odzyskane od sprawców, które wcześniej zostały uznane za koszt, stanowią przychód podatkowy
Straty banku, wynikające z nieautoryzowanych transakcji płatniczych, stanowią koszty uzyskania przychodu, o ile zachowano należyte staranności w działalności. Środki odzyskane od sprawców są przychodem podatkowym, gdy wcześniejsza rekompensata była kosztem podatkowym, co wyklucza sytuacje, w których ta strata nie została zaliczona jako koszt uzyskania przychodu.
Uznanie rekompensaty za wynagrodzenie z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów i braku obowiązku jego korekty w związku z otrzymanym odszkodowaniem.
W zakresie ustalenia, czy Spółka postąpi prawidłowo wyłączając z kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wartość kosztów odpowiadającą wartości otrzymanej Rekompensaty pomniejszonej o kwotę Rozsądnego Zysku.
Czy otrzymane przez Wnioskodawcę w latach 2023 i 2024 r. Rekompensaty podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT; - W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1 - czy w związku z otrzymaniem Rekompensat Wnioskodawca jest zobowiązany do wyłączenia Wydatków z kosztów uzyskania przychodów albo rozpoznania Wydatków jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów w CIT
Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. pomocy publicznej w postaci określonej kwoty pieniężnej do cen energii elektrycznej i gazu.
Czy w związku z otrzymaniem Rekompensat, a także przewidywanym otrzymaniem kolejnych Rekompensat w przyszłości, Wnioskodawca ma obowiązek dokonać zmniejszenia lub korekty kosztów uzyskania przychodów?
Czy przychód z tytułu Rekompensat uzyskanych przez Spółkę podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Czy w sytuacji, w której Spółka pełni rolę sprzedawcy energii wytworzonej przez innego wytwórcę, to czy nabywając tę energię Spółka musi rozpoznać przychód podatkowy w części, która jest rekompensowana temu innemu wytwórcy przez Zarządcę.
Czy rekompensata otrzymana przez Spółkę w ramach Programu stanowi dotację w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT i tym samym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT?
Brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej pomocy w ramach programu rządowego
Przychody otrzymane przez Państwa z tytułu zwrotów wydatków inwestycyjnych na realizację projektu (…) w ramach opisanego w stanie faktycznym mechanizmu rekompensat, dokonywane przez operatorów systemów przesyłowych (…) nie mogą zostać uznane za „nieodpłatne świadczenia” i nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.
Brak opodatkowania otrzymanej przez Spółkę rekompensaty w związku z wykonywaniem powierzonych przez Gminę zadań własnych Gminy.
Opodatkowanie podatkiem VAT dopłat otrzymywanych z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych w celu dofinansowania realizacji zadania dotyczącego zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego. Określenie podstawy opodatkowania otrzymanej kwoty dotacji od Gmin na dofinansowanie publicznego transportu zbiorowego metodą „w stu”. Określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla otrzymywanych
Opodatkowanie rekompensaty uzyskanej z tytułu gwarancji na mocy porozumienia.
opodatkowanie dopłaty otrzymanej przez Wnioskodawczynię w wyniku ugody oraz rozliczenie podatku należnego po zaprzestaniu działalności gospodarczej
w opisanej sytuacji dochodzi do sprzedaży – odpłatnego świadczenia usług, Wnioskodawca w związku z podpisaniem umowy w zakresie świadczenia publicznego transportu zbiorowego, z tytułu którego otrzymuje rekompensatę, jest obowiązany do wystawienia faktury dokumentującej tę czynność z zastosowaniem właściwej stawki podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przy realizacji prawa do odliczenia podatku związanego