Podział spółki przez wydzielenie, powodujący podwyższenie kapitału zakładowego spółki przejmującej, nie stanowi zmiany umowy spółki i nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.
Dla celów podatku dochodowego, świadczenia mogą być uznane za przychody z działalności gospodarczej jedynie przy spełnieniu kryteriów regularności, zorganizowania i ciągłości, zgodnych z art. 10 u.p.d.o.f.
Objęcie nowych udziałów w spółce z o.o. przez wnoszącego wkład pieniężny nie stanowi przychodu na gruncie Ustawy o PIT, nawet gdy wartość nominalna udziałów jest niższa od wartości rynkowej, dopóki nie nastąpi ich odpłatne zbycie.
Podwyższenie kapitału zakładowego przez wspólnika na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT nie stanowi przychodu podatkowego dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gwarantując tym samym neutralność podatkową dla tej operacji.
Przychodem (dochodem) akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego z własnych środków spółki, który podlega opodatkowaniu, jest wyłącznie wartość środków przeznaczonych na kapitał zakładowy odpowiadająca wartości nominalnej nowo przyznanych akcji, zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 4 u.p.d.o.f.
Podwyższenie kapitału zakładowego w wyniku podziału spółki przez wydzielenie, dokonywane w trybie art. 529 §1 pkt 4 KSH, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Przepisy art. 9 pkt 11 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie mają zastosowania do zwolnienia z podatku czynności polegającej na podwyższeniu kapitału zakładowego spółki kapitałowej, jeśli pożyczka pierwotnie była udzielona spółce osobowej, niezależnie od późniejszego przejęcia spółki osobowej przez spółkę kapitałową.
Wymiana udziałów przeprowadzona w sposób nienaruszający ustawowych wymogów art. 12 ustawy o CIT, w szczególności bez uzyskania bezwzględnej większości głosów przez spółkę nabywającą od jednego podmiotu, nie będzie neutralna podatkowo. Jeśli jednak wartość rynkowa wniesionych udziałów równa się wartości otrzymanych, to przychód podatkowy nie powstanie.
Podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej, w wyniku podziału przez wyodrębnienie oraz podziału przez wydzielenie, nie stanowi zmiany umowy spółki podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z zamkniętym katalogiem czynności w art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Połączenie spółek kapitałowych w procedurze łączenia przez przejęcie, jako działanie prowadzone w ramach tej samej grupy, jest wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, nawet w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego, pod warunkiem spełnienia kryteriów wskazanych w art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o PCC.
Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością skutkujące podwyższeniem kapitału zakładowego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych; nie dotyczy to nadwyżki przekazanej na kapitał zapasowy.
Przeniesienie środków z kapitału rezerwowego pochodzącego z zysku na kapitał zakładowy, nawet gdy kapitał ten nie pochodzi bezpośrednio z zysku, stanowi ukryty zysk podlegający opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 3 pkt 6 ustawy o CIT.
Zawarcie umów SAFE, jako umów nienazwanych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych; konwersja środków finansowych na podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej jest obciążona tym podatkiem jedynie w zakresie rzeczywistego podwyższenia kapitału zakładowego, a nie kapitału zapasowego.
Podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej z alokacją wkładu na kapitał zapasowy nie stanowi schematu podatkowego, o ile nie spełnia kryterium głównej korzyści podatkowej, nawet w przypadku braku obowiązku zapłaty PCC z tytułu tej operacji.
Podwyższenie kapitału zakładowego spółki z o.o. z wkładów skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych jedynie od wartości nominalnej podwyższenia, natomiast nadwyżka przeznaczona na kapitał zapasowy (agio) nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej poprzez emisję akcji objętych wkładem Skarbu Państwa, według zasady stand-still, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zważywszy na wcześniejsze zwolnienia i unijne przepisy wykluczające takie opodatkowanie.
Podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej w ramach konwersji wierzytelności na akcje, nawet jeśli dokonywane przez podmioty z udziałem Skarbu Państwa, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o ile operacja taka była opodatkowana stawką wyższą niż 0,5% w dniu 1 lipca 1984 r.
Wniesienie wkładów pieniężnych tytułem utworzenia i podwyższenia kapitału w Spółce Zagranicznej nie skutkuje zastosowaniem wobec Wnioskodawcy art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b Ustawy o CIT, czyli czasowego wyłączenia możliwości skorzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.
1. Czy realizując transakcję podwyższenia kapitału zakładowego w zamian za wkład pieniężny pomiędzy Spółką a Dyrektorem Operacyjnym, zachodzi wywieranie znaczącego wpływu w rozumieniu przepisów art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? 2. Czy podwyższenie kapitału zakładowego Spółki o 32 udziały w wysokości 100 zł nominalnie, w zamian za wkład pieniężny spowoduje powstanie przychodu
Bez znaczenia dla opodatkowania pozostanie fakt, że ostatecznie kwota wniesionych wkładów będzie równa pierwotnej sumie, bowiem w wyniku dokonanych czynności wpierw dojdzie do obniżenia wartości wkładu, a następnie do jego ponownego podwyższenia do pierwotnej wartości. Zostanie zatem wniesiony do spółki wkład, który spowoduje podwyższenie majątku spółki.
Skutki podatkowe związane z przeznaczeniem zysku na kapitał zapasowy Spółki.
Skutki podatkowe podwyższenia kapitału zakładowego poprzez utworzenie nowych udziałów.
Opisane we wniosku zmiany umowy spółki kapitałowej (wkłady pieniężne i niepieniężne) korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Spełnione są bowiem przesłanki warunkujące wskazane zwolnienie, tj. świadczenie usług użyteczności publicznej, o których mowa w tym przepisie oraz posiadanie udziału o określonej wysokości w Spółce przez jednostkę