Napój, który w swoim składzie zawiera dodatki cukrów, spełnia definicję napoju podlegającego opłacie cukrowej, nawet jeśli cukry te nie dodają smaku, lecz mają inne cele produkcyjne, jak wzniecenie fermentacji.
Piwo bezalkoholowe, zawierające więcej niż 5 g cukru na 100 ml i 20% masowych soków owocowych, nie jest zwolnione z opłaty na mocy art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy, gdyż dodane cukry (naturalne według składników) uniemożliwiają przyznanie zwolnienia.
Napoje roślinne zawierające wyłącznie naturalne cukry nie podlegają opłacie cukrowej; mieszanki z napojami o naturalnych cukrach, a także produkty z dodanym disacharydem, podlegają tej opłacie.
Podatek cukrowy nalicza się na podstawie całkowitej zawartości cukrów w napoju, niezależnie od ich naturalnego pochodzenia. Dodane cukry oraz naturalnie występujące cukry w napojach nie spełniających kryteriów wyłączenia są łączone do obliczenia całkowitej opłaty według ustawy o zdrowiu publicznym.
Koncentrat soku, będący zagęszczonym sokiem owocowym zawierającym cukry występujące naturalnie, nie podlega opłacie od środków spożywczych zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, gdyż nie spełnia definicji "napoju" zawartych w art. 12b ust. 1, obejmujących produkty z dodatkiem cukrów.
Interpretacja ustawy o zdrowiu publicznym stanowi, iż opłata cukrowa jest naliczana na podstawie zawartości cukru w koncentracie napoju w momencie jego wprowadzenia do obrotu, niezależnie od cukru w gotowym napoju po rozcieńczeniu. Koncentraty nie są traktowane jak gotowe napoje do spożycia, lecz ich wprowadzenie na rynek determinuje wysokość opłaty.
Opłata od środków spożywczych odnosi się do całkowitej zawartości cukrów w napoju, niezależnie od ich pochodzenia, a napoje z zawartością powyżej 5g cukrów na 100 ml są objęte częściową opłatą, zgodnie z art. 12f ust. 1 pkt 2 ustawy o zdrowiu publicznym.
Sprzedaż napojów na rzecz podmiotu dystrybuującego je wyłącznie przez internet nie stanowi wprowadzenia na rynek krajowy i nie rodzi obowiązku opłaty od środków spożywczych, zgodnie z ustawą o zdrowiu publicznym.
Brak obowiązku uiszczania opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów podlegających opłacie na rzecz przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż napojów na terytorium RP wyłącznie za pośrednictwem sklepu internetowego na rzecz konsumentów oraz poza terytorium RP
Brak obowiązku uiszczenia opłaty od środków spożywczych od napojów, w których udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi powyżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Brak obowiązku uiszczania opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów podlegających opłacie na rzecz przedsiębiorcy nieprowadzącego sprzedaży detalicznej napojów na terytorium RP.
Podmiot zobowiązany do uiszczania opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów podlegających opłacie, nabytych krajowo oraz w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na rzecz kontrahenta prowadzącego sprzedaż detaliczną na terenie RP
Brak obowiązku uiszczenia opłaty od środków spożywczych z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy napoju, zawierającego dodatek substancji słodzącej, w którym udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, a zawartość cukrów będących monosacharydami i disacharydami wynosi poniżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju
Brak obowiązku naliczenia i zapłaty opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, z tytułu sprzedaży napojów za pośrednictwem sklepu internetowego (poprzez zawieranie umów na odległość) oraz na podstawie umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
Brak obowiązku uiszczania opłaty od nieodpłatnie przekazanych napojów, obowiązek zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o zawarciu z zamawiającym umowy, brak obowiązku zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o zawarciu z hurtownikiem umowy, brak obowiązku ujęcia w informacji CUK-1 sprzedaży napojów do hurtowników i zamawiających, uwzględnienie przy ustalaniu zawartości cukrów
Brak obowiązku uiszczenia opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, na rzecz kontrahentów zagranicznych, tj. spoza Unii Europejskiej oraz z innych krajów Unii Europejskiej, tytułem eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz odbiorców hurtowych w Polsce, nieprowadzących sprzedaży detalicznej
Ustalenie, czy opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy Piwa bezalkoholowego z dodatkiem Składników, powodujących zwiększenie ilości cukrów w gotowym produkcie w znikomej ilości – w zaokrągleniu do pełnych gramów 0 g lub 0,0 g na 100 ml
Opłata od środków spożywczych dotycząca zwolnienia z opłaty od środków spożywczych napojów bezalkoholowych na bazie piwa bezalkoholowego, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, a zawartość cukrów, z wyłączeniem cukrów naturalnych zawartych w sokach owocowych jest mniejsza lub równa 5g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Kalkulacja opłaty od środków spożywczych z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy napojów zawierających w swoim składzie zarówno cukry naturalnie występujące w składnikach wykorzystywanych do produkcji napojów oraz dodane na etapie procesu produkcji cukry będące monosacharydami i disacharydami oraz prawo do złożenia korekty informacji, o której mowa w art. 12g ust. 1 pkt 1 ustawy, i wystąpienia z wnioskiem
Niepodleganie opłacie od środków spożywczych Produktów będących sokami niezawierającymi dodatków substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym poza substancjami występującymi naturalnie w tych Produktach, - obliczanie opłaty od środków spożywczych za wprowadzenie na rynek krajowy Produktów zawierających cukry pochodzące z użytych do wytworzenia tych Produktów koncentratów