Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdy nabyte towary i usługi w ramach realizowanego zadania własnego Gminy nie są przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych.
Transakcja zbycia nieruchomości A B nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Wobec tego zbycie tej nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, a strony mają prawo zrezygnować ze zwolnienia, opodatkowując dostawę na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur za usługi doradcze i VDD/VDR jedynie w zakresie, w jakim koszty te są związane z bezpośrednimi transakcjami opodatkowanymi; odliczenie nie przysługuje w przypadku braku bezpośredniego związku z działalnością Spółki.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części na gruncie art. 6 ustawy o VAT. Transakcja podlega opodatkowaniu jako dostawa towarów, a strony mogą zrezygnować ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pozwalając nabywcy na odliczenie podatku naliczonego.
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów. Strony mogą zrezygnować ze zwolnienia z VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, lecz indywidualnych składników majątkowych, podlegających opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów z możliwością zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia.
Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur dotyczących doradztwa transakcyjnego i prawnego oraz usług VDD i VDR, wyłącznie w przypadku bezpośredniej sprzedaży udziałów lub refinansowania zobowiązań. Prawo to nie przysługuje w przypadku pośredniej sprzedaży udziałów poprzez udziały w jedynym wspólniku Spółki.
Zbycie nieruchomości, mimo że może obejmować majątek o cechach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, gdy nie wypełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, chyba że jest spełnione zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z którego można zrezygnować, dokonując trasakcji podatkowej.
Usługa zarządzania zapasem węgla, z wyłączeniem sprzedaży węgla B, nie stanowi usługi kompleksowej. Dla zarządzania zapasami obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy o VAT. Sprzedaż węgla B nie stanowi świadczenia pomocniczego i jest opodatkowana odrębnie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Sprzedaż podlega oznaczeniu „mechanizm podzielonej płatności”, gdy spełnione są przesłanki
Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, pod warunkiem że infrastruktura ta służy wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podmiot wykonujący czynności opodatkowane przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R może zostać zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z datą wsteczną od początku faktycznego świadczenia usług, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z działalnością opodatkowaną.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zarejestrowany czynnie działający podatnik VAT może odliczać podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów używanych w działalności objętej opodatkowaniem VAT, o ile zakupione dobra są rzeczywiście wykorzystywane do generowania przychodów opodatkowanych VAT.
Gmina, realizując zadania własne w zakresie projektu poprawy retencji wód, nie działa jako podatnik VAT, więc nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadzie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż brak jest powiązania poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.
Nieruchomość będąca przedmiotem transakcji sprzedaży nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jako dostawa towarów podlega opodatkowaniu VAT. Kupujący jest uprawniony do odliczenia VAT, gdy użyje nabytego mienia do działalności opodatkowanej.
Sprzedaż nieruchomości w opisywanej transakcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów, gdyż przedmiot transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie spełnia przesłanek do zwolnienia od VAT określonych w ustawie o VAT.
Inwestycje drogowe realizowane przez Województwo A nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, zatem Województwo nie działa jako podatnik VAT. Ponadto obciąża je brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku w związku z tymi inwestycjami.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje od kompleksowej usługi organizacji konferencji, obejmującej usługi noclegowe i gastronomiczne, gdy usługa ta stanowi jedną, zintegrowaną całość gospodarczą, gdzie usługi te mają charakter pomocniczy wobec głównej usługi konferencyjnej, niezależnie od art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.
Jeżeli podatnik nie może bezpośrednio przyporządkować podatku naliczonego do czynności opodatkowanych VAT, ma obowiązek stosowania proporcji według art. 90 ustawy o VAT, umożliwiającej proporcjonalne odliczenie podatku w zakresie związanym z czynnościami opodatkowanymi.