Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Opłata Śmieciowa ponoszona przez najemcę jako część świadczenia usługi najmu stanowi element jednego świadczenia kompleksowego. Winna być opodatkowana według stawki właściwej dla podstawowej usługi najmu, bez możliwości osobnego pozycjonowania na fakturze VAT.
Podatnik, który w roku 2022 uzyskał przychody z najmu prywatnego, ma prawo do złożenia zaległego zeznania PIT-28 celem opodatkowania tych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nawet w przypadku pierwotnego rozliczenia na deklaracji PIT-36 bez wykazania przychodów z najmu oraz braku wcześniejszego pisemnego zgłoszenia formy opodatkowania.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Miejsce świadczenia usług determinuje obowiązek rozliczenia podatku VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Usługodawca nie ma obowiązku naliczania VAT, jeśli usługi świadczone są na rzecz zagranicznych podatników w Polsce.
Zwolnienie z opodatkowania dochodów fundacji rodzinnej z tytułu wynajmu nieruchomości, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, ma zastosowanie tylko w przypadku podmiotów niepowiązanych. Dochody z wynajmu dla podmiotów powiązanych podlegają opodatkowaniu standardową stawką 19%.
Zwolnienie od podatku VAT przysługuje wyłącznie usługom wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek na cele mieszkaniowe (art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT). Usługi wynajmu lokali użytkowych, takich jak miejsca postojowe, nie korzystają z tego zwolnienia.
Najem nieruchomości, zarówno o charakterze mieszkalnym, jak i niemieszkalnym, prowadzony w ramach działalności gospodarczej i uzyskiwany z tego tytułu przychód, wlicza się do wartości sprzedaży dla celów zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Najem nieruchomości, z uwagi na charakter ciągły oraz zarobkowy, nawet przy braku formalnej rejestracji działalności gospodarczej, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, kwalifikując wynajmującego jako podatnika VAT.
Obciążanie najemców lokali mieszkalnych przez gminę, z tytułu mediów zaliczanych do opłat niezależnych od właściciela, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, gdy lokale są wynajmowane na cele mieszkaniowe przez podmioty pośredniczące.
Czynsz za najem lokalu wyłącznie na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia z VAT, w odróżnieniu od opłat wspólnotowych, które traktowane są jako elementy usługi najmu i nie podlegają zwolnieniu na podstawie § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia.
Usługa wynajmu budynków mieszkalnych na rzecz powiatu, który ich nie wykorzystuje na własne cele mieszkaniowe, nie spełnia warunków dla zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.
W zryczałtowanym podatku dochodowym przychodem z najmu okazjonalnego jest wyłącznie czynsz najmu; wpłaty najemcy na media i opłaty administracyjne, gdy wynajmujący jest pośrednikiem, nie stanowią jego przysporzenia majątkowego i nie podlegają opodatkowaniu.
Przychody z najmu prywatnego, jako odrębnego źródła przychodów, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, nawet po przekroczeniu limitu przychodów dla podatników VAT, o ile nie są one częścią majątku związanego z działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT).
Opłaty z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji oraz funduszu remontowego związane z najmem mieszkania, jako część usługi kompleksowej z głównym świadczeniem w postaci usługi najmu, stanowią jednolite świadczenie zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Podstawę opodatkowania przychodów z najmu stanowi czynsz najmu określony w umowie, a nie opłaty administracyjne czy koszty mediów. Wynajmujący jako pośrednik w ich poborze nie uzyskuje przysporzenia majątkowego, co wyłącza te opłaty z opodatkowanych przychodów.
Z dniem 1 stycznia 2022 r. wyłączono możliwość amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych, niezależnie od ich przeznaczenia, a dotychczasowe odpisy amortyzacyjne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jedynie do końca 2022 r. Postanowienia przepisów nie przewidują ochrony praw nabytych w tym zakresie.
Przychody z prywatnego najmu nieruchomości, niesprowadzane w ramach działalności gospodarczej, są wliczane do limitu 200 000 zł określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nieuprawniają do zwolnienia podmiotowego z VAT.
Podatnik wynajmujący nieruchomości mieszkalne na cele mieszkaniowe oraz niemieszkalne, których obrót przekracza 200.000 zł, ma obowiązek rejestracji jako czynny podatnik VAT. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy cały obrót jest zwolniony przedmiotowo zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. W przeciwnym razie, należy opodatkować przekraczający obrót VAT.
Wynajem Lokali I stanowi dla Wnioskodawczyni przychód kwalifikowalny jako 'najem prywatny', zatem, w przypadku braku oświadczenia małżonków, opodatkowane jest po 50% przychodu z tego źródła na każdego z małżonków. W odniesieniu do Lokali II, jako majątku osobistego męża, przychody podlegają opodatkowaniu wyłącznie przez właściciela zgodnie z regułami majątku odrębnego.
Podmiotowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w zakresie czynności opodatkowanych VAT. Jednakże, przy proporcji wydatków poniżej 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, podmiot może przyjąć, że proporcja wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń.
Usługi wynajmu miejsc noclegowych osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej, świadczone przez wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako usługi zakwaterowania, zgodnie z klasyfikacją PKWiU 55, gdyż nie spełniają warunków zwolnienia przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Usługi najmu nieruchomości mieszkalnych opisane w niniejszym stanie faktycznym, będąc wynajmowane na cele wyłącznie mieszkaniowe, korzystają z zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, obejmującego najem niesłużący celom działalności gospodarczej najemcy.
Wycofanie lokalu z działalności gospodarczej na cele najmu prywatnego nie jest traktowane jako nieodpłatne przekazanie towarów podlegających opodatkowaniu, ale wymaga korekty VAT, jeśli działalność zmienia się na zwolnioną z VAT, zgodnie z art. 7 ust. 2 oraz art. 91 ust. 7d ustawy o VAT.