Porady i artykuły

Artykuł
23.05.2019 Kadry i płace

Pracodawca ma obowiązek przekazać pracownikowi w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Taka informacja może zawierać jedynie wskazanie odpowiednich przepisów dotyczących warunków zatrudnienia lub mieć formę opisową.

Artykuł
09.05.2019 Kadry i płace

Z pracownikami młodocianymi w wieku od 15 do 18 lat można zawrzeć umowę o pracę na wykonywanie prac lekkich. Młodocianych można zatrudnić na stałe, sezonowo albo dorywczo, uwzględniając w każdym przypadku wymagania zawarte w Kodeksie pracy dotyczące zawierania umów z takimi pracownikami. Znacznie mniej warunków do spełnienia jest przy zawieraniu z młodocianymi umów cywilnoprawnych.

Artykuł
16.01.2019 Ubezpieczenia

Od 1 stycznia 2019 r. zostały określone nowe wzory informacji dla ubezpieczonych - zarówno informacji miesięcznej, jak i informacji rocznej. Informację mają obowiązek przekazać płatnicy składek - m.in. pracodawcy i zleceniodawcy - za osoby, za które w 2018 r. rozliczali składki na ubezpieczenia społeczne. Termin na przekazanie osobom zatrudnionym informacji rocznej za ubezpieczonego upływa 28 lutego

Artykuł
17.01.2018 Ubezpieczenia

Płatnicy składek - m.in. pracodawcy, zleceniodawcy - mają obowiązek do 28 lutego 2018 r. przekazać swoim zatrudnionym roczną informację o rozliczonych za nich składkach i wypłaconych świadczeniach. Błędne dane przekazane w informacji mogą skutkować wszczęciem postępowania wyjaśniającego przez ZUS, w wyniku którego zostaną ustalone prawidłowe wartości składek.

Artykuł
15.01.2018 Podatki

28 lutego 2018 r. upływa termin na przekazanie podatnikom informacji PIT-11 za 2017 r. W tym samym terminie informacje te płatnicy muszą przesłać do urzędu skarbowego, jeżeli robią to elektronicznie. Płatnicy, którzy byli uprawnieni do sporządzenia PIT-11 za 2017 r. w formie papierowej, mieli na to czas do końca stycznia. Przedstawiamy odpowiedzi na pytania Czytelników dotyczące wypełniania PIT-11

Artykuł
02.04.2017 Kadry i płace

Pracodawca, który chce zlikwidować regulamin pracy, gdyż zatrudnia mniej niż 50 pracowników, musi przejść taką samą procedurę jak przy jego wprowadzaniu. Jeśli działają u niego związki zawodowe, musi z nimi ustalić uchylenie regulaminu pracy. Jeżeli natomiast w firmie nie ma organizacji związkowych, pracodawca może samodzielnie uchylić regulamin pracy.

Porada
17.02.2017 Ubezpieczenia

Płatnicy składek mają obowiązek sporządzenia i przekazania ubezpieczonym (m.in. pracownikom i zleceniobiorcom) rocznej informacji ZUS IMIR obejmującej okres od stycznia do grudnia roku poprzedniego w podziale na poszczególne miesiące. Tym ubezpieczonym, którzy otrzymywali informacje o wysokości składek oraz wypłaconych świadczeniach co miesiąc, co do zasady płatnicy nie mają obowiązku sporządzenia

Porada
02.08.2016 Kadry i płace

Od 21 sierpnia 2016 r. pracownicy zatrudnieni nieprzerwanie na podstawie umów na czas określony trwających 22 lutego 2016 r., czyli w dniu wejścia w życie nowelizacji w zakresie umów terminowych, uzyskają prawo do 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. W tym dniu bowiem pracownicy osiągną 6 miesięcy zatrudnienia licząc od dnia wejścia w życie nowelizacji, a taki okres zatrudnienia daje prawo do 1-miesięcznego

Porada
02.04.2016 Kadry i płace

Mamy kilkoro pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony (w tym na zastępstwo), zawarte przed ostatnią zmianą przepisów, tj. przed 22 lutego 2016 r. W ciągu miesiąca po zmianie warunków zatrudnienia nie przekazaliśmy im informacji o nowych warunkach zatrudnienia. Jakie konsekwencje mogą nas w związku z tym spotkać? Czy przekazując taką informację możemy od razu odnieść się w niej do zmian,

Porada
17.03.2016 Kadry i płace

Na skutek wydłużenia okresów wypowiedzenia umów na czas określony od 22 lutego 2016 r. pracodawcy musieli zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia. Zmiany tej trzeba będzie dokonać najpóźniej do 22 marca 2016 r. w przypadku pracowników, którzy mają podaną informację o warunkach zatrudnienia poprzez wskazanie przepisów.

Artykuł
17.02.2016 Kadry i płace

Od 22 lutego 2016 r. pracodawcy będą mogli podpisać z tym samym pracownikiem umowę na czas określony maksymalnie na 33 miesiące. Zmienią się też okresy wypowiedzenia dla umów na czas określony, które będą uzależnione od długości zatrudnienia u danego pracodawcy. W związku z tym trzeba będzie zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia w zakresie okresu wypowiedzenia.

Porada
02.02.2016 Kadry i płace

Zatrudniliśmy pracownika, który w 2015 r. w innym zakładzie wykorzystał już 21 dni urlopu wypoczynkowego. W czasie trwania umowy zawartej z naszym zakładem na okres próbny od 1 września do 30 listopada 2015 r. pracownik nie wykorzystał żadnego dnia urlopu wypoczynkowego. Chciał wykorzystać ten urlop podczas dalszego zatrudnienia w naszej firmie. Zawarliśmy z nim bowiem umowę na czas określony od 1

Porada
02.11.2015 Kadry i płace

Zatrudniliśmy nowego pracownika na pół etatu. W pierwszym dniu pracy wręczyliśmy mu umowę o pracę. Zapomnieliśmy jednak wpisać liczby godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, po przekroczeniu których pracownik będzie otrzymywał dodatek taki jak za pracę w godzinach nadliczbowych. Limit godzin ponadwymiarowych, którego nie ma w umowie o pracę, mamy zamiar wpisać w informacji o warunkach

Artykuł
02.03.2015 Kadry i płace

Pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę powinien przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia. Takie sformułowanie tego obowiązku oznacza, że jeśli nawet pracownik zawrze umowę o pracę na kilka miesięcy przed rozpoczęciem pracy, to informację o warunkach zatrudnienia trzeba mu przekazać najpóźniej w ciągu tygodnia od podpisania tej umowy.

Porada
17.02.2015 Ubezpieczenia

Do 2 marca 2015 r. płatnicy składek mają czas na przekazanie swoim ubezpieczonym informacji rocznej o wysokości odprowadzonych składek ZUS za ubiegły rok w podziale na poszczególne miesiące. Jeżeli jednak ubezpieczeni otrzymywali informację o wysokości składek co miesiąc, płatnicy nie mają, co do zasady, obowiązku przekazywania informacji rocznej, chyba że ubezpieczony zwróci się z wnioskiem o jej

Porada
17.02.2015 Ubezpieczenia

Do 28 lutego płatnicy składek mają obowiązek przekazania ubezpieczonym informacji rocznej o naliczanych składkach ubezpieczeniowych w roku ubiegłym w podziale na poszczególne miesiące. Z uwagi na to, że w tym roku 28 lutego przypada w sobotę, obowiązującym w 2015 r. terminem do przekazania informacji rocznej jest 2 marca. Od 2015 r. płatnicy składek zostali zwolnieni z obowiązku przekazywania informacji

Artykuł
12.01.2014 Kadry i płace

Pracodawca ma obowiązek przekazać pracownikowi w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Taka informacja może zawierać jedynie wskazanie odpowiednich przepisów dotyczących warunków zatrudnienia lub może mieć formę opisową.

Porada
28.11.2013 Kadry i płace

Zamierzam zatrudnić pracownika na pełny etat w zadaniowym systemie czasu pracy. Będzie pracował w różne dni tygodnia i w różnym wymiarze godzinowym w poszczególne dni, w zależności od liczby wykonywanych zadań. Jak w informacji o warunkach zatrudnienia zapisać dobową i tygodniową normę czasu pracy tego pracownika? Jak prowadzić dla niego ewidencję czasu pracy?

Porada
29.07.2013 Kadry i płace

Pracownik jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy w równoważnym systemie czasu pracy. Zgodnie z rozkładem czasu pracy świadczy pracę w następujący sposób: w poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek w godz. od 7.30 do 15.00 (praca po 7 godzin i 30 minut), a w środę w godz. od 7.30 do 17.30 (praca przez 10 godzin). Łącznie pracownik pracuje w każdym tygodniu 40 godzin. W jaki sposób należy wpisać

Porada
12.04.2013 Kadry i płace

Umowa o pracę zawiera postanowienia o charakterze podstawowym. Zaliczają się do nich informacje dotyczące stron umowy, rodzaju umowy, daty jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Pozostałe informacje o warunkach zatrudnienia pracodawca przekazuje pracownikowi w odrębnym piśmie.

Porada
12.08.2012 Kadry i płace

Chcemy ułatwić sobie pracę i zamieszczać w umowach o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Czy jest to dopuszczalne? Zatrudniamy w naszej spółce ponad 100 pracowników i sporządzenie osobnych informacji o warunkach zatrudnienia jest dla nas uciążliwe. W firmie posiadamy regulamin pracy, więc informacja o warunkach pracy nie byłaby rozbudowana.

Poprzednia Następna