Nabycie jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych we własnym imieniu, choć na rachunek osoby trzeciej, stanowi posiadanie tytułów uczestnictwa w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, skutkującym utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Dochody z należności odsetkowych oraz innych wypłat dokonywanych przez Spółkę na rzecz Funduszu niemieckiego, reprezentowanego przez Spółkę Zarządzającą, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek, w tym posiadania przez Fundusz certyfikatu rezydencji oraz oświadczenia o rzeczywistym
Zwrot należności odsetkowych i innych realizowany na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego przez spółkę nie podlega obowiązkowi poboru podatku u źródła na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, przy spełnieniu określonych warunków formalnych i materialnych przez fundusz.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz zarządzającego alternatywnym funduszem inwestycyjnym, obejmujące przygotowanie strategii zarządzania, administrację oraz usługi doradcze, kwalifikują się do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy VAT.
Usługi zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz ASI kwalifikują się jako zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy o VAT, gdyż stanowią istotne i specyficzne funkcje zarządzania funduszami inwestycyjnymi i spełniają odpowiednie warunki przedmiotowe i podmiotowe.
Usługi zarządzania alternatywną spółką inwestycyjną świadczone przez osobę fizyczną wskażącej ZASI, obejmujące analizy rynkowe i inne istotne czynności, podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy VAT, niezależnie od formy wynagrodzenia.
Usługi świadczone przez wnioskodawczynię na rzecz spółki A jako element zarządzania portfelami funduszy inwestycyjnych spełniają przesłanki zwolnienia od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy o VAT, gdyż dotyczą zarządzania funduszami inwestycyjnymi w rozumieniu przepisów krajowych oraz dyrektywy 2006/112/WE.
Zwolnienie z podatku od towarów i usług, przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy o VAT, obejmuje usługi zarządzania świadczone na rzecz zarejestrowanych w Polsce alternatywnych spółek inwestycyjnych, jeżeli ich zakres obejmuje zadania inwestycyjne i administracyjne spełniające kryteria określone przez TSUE.
Usługi doradztwa podatkowego świadczone przez podmiot na rzecz funduszy inwestycyjnych kwalifikowane są jako usługi zarządzania funduszami i podlegają zwolnieniu z podatku VAT, jeśli spełniają kryteria wyszczególnione w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT oraz są uznawane za istotne i specyficzne dla zarządzania funduszem.
Transakcja wykupu certyfikatów inwestycyjnych przez fundusz zamknięty od inwestora, której cena ustalana jest na podstawie UoFI, nie podlega przepisom Rozdziału 1a ustawy o CIT o cenach transferowych, wyłączając obowiązek dokumentacyjny, zgodnie z art. 11b pkt 1 CIT.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną (ZASI) korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy o VAT, jako integralne elementy zarządzania funduszami inwestycyjnymi, spełniające istotne funkcje dla ich działalności.
Umorzenie jednostek uczestnictwa w wyniku automatycznego połączenia funduszy inwestycyjnych, mimo braku zgody podatnika, stanowi przychód z kapitałów podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy PIT.
Przychody uzyskiwane z zagranicznych funduszy inwestycyjnych przez podatników przenoszących miejsce zamieszkania do Polski i niespełniających lokalnych kryteriów uznania za przychody krajowe są przychodami zagranicznymi opodatkowanymi preferencyjnym ryczałtem, o ile fundusze te działają w formie zagranicznych podmiotów transparentnych podatkowo.
Usługi zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, świadczone przez podmioty zewnętrzne na rzecz zarządzających takimi funduszami, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT, o ile spełniają przesłanki związane z zakresem oraz istotnością świadczonych usług.
Rekompensaty wypłacane uczestnikom funduszy inwestycyjnych za straty wynikające z błędnej wyceny jednostek uczestnictwa nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o PIT. Nie powodują one powstania obowiązku sporządzania informacji podatkowych ani zastosowania zwolnienia z podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
Usługi nabywane przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych, polegające na dostępie do danych i analiz finansowych, są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT, gdyż pełnią istotne funkcje zarządzania funduszami inwestycyjnymi.
Przychód pracownika z tytułu wynagrodzenia w formie jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych powstaje w momencie ich umorzenia. Jest to przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu zryczałtowaną stawką PIT 19%. Towarzystwo funduszy inwestycyjnych nie pełni funkcji płatnika przy tych przychodach.
Usługi świadczone przez podatnika na rzecz Zarządzających Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi i Alternatywnych Spółek Inwestycyjnych korzystają ze zwolnienia od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy o VAT, jako usługi zarządzania w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem że są świadczone na rzecz podmiotów z siedzibą w Polsce.
Dochody Funduszu z odpłatnego zbycia nieruchomości komercyjnych, objętych podatkiem od przychodów z budynków, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Wykup certyfikatów inwestycyjnych przez fundusz inwestycyjny zamknięty (FIZAN) w celu ich umorzenia nie stanowi czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a zatem nie rodzi obowiązku podatkowego po stronie funduszu ani podmiotu sprzedającego.
Wykup certyfikatów inwestycyjnych przez A Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych oraz ich umorzenie nie powoduje dla Spółki B powstania ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce, ani obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku przez Fundusz.
Świadczenie wypłacane z tytułu polisy ubezpieczeniowej na życie i dożycie, nie ustalane na podstawie indeksów lub wartości bazowych, stanowi opodatkowany przychód z kapitałów pieniężnych, mimo braku zmiany w umowie po 2014 roku, zgodnie z art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.