Opłaty przyłączeniowe do sieci elektroenergetycznej ponoszone w związku z budową farmy wiatrowej nie mogą być wliczane do wartości początkowej środków trwałych ze względu na ich charakter, lecz powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wydatki ponoszone na dzierżawę gruntów, służebność przesyłu, wycinkę drzew i odszkodowania za zniszczone plony, do dnia przekazania środka trwałego do użytkowania, zwiększają jego wartość początkową w rozumieniu art. 16g ust. 4 ustawy o CIT. Nakłady na drogi gminne i opłata przyłączeniowa są rozpoznawane jako koszty pośrednie w dacie ich poniesienia.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełniający kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jeśli stanowi niezależną jednostkę zdolną do realizacji zadań gospodarczych.
Stacja GPO, pełniąca jednolitą funkcję transformacji i przesyłu energii elektrycznej, stanowi jeden środek trwały w rozumieniu art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, od którego można dokonywać odpisów amortyzacyjnych według jednej stawki, spełniając kryteria kompletności i zdatności do użytku.
Wydatki poniesione do dnia oddania środka trwałego do użytkowania, ściśle powiązane z konkretnym przedsięwzięciem inwestycyjnym, powiększają jego wartość początkową i stanowią podstawę do odpisów amortyzacyjnych jako kosztów uzyskania przychodów.
Spółka A. AB nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski w rozumieniu Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011; zatem usługi przez nią świadczone na rzecz SPV uznane są za świadczone na terenie Polski jako usługi związane z nieruchomościami (art. 28e ustawy o VAT), i zobowiązana jest do rozliczenia podatku VAT w Polsce.
Sprzedaż energii elektrycznej oraz gwarancji pochodzenia, dokonana w ramach umów FP-PPA, stanowi jedno kompleksowe świadczenie w rozumieniu ustawy o VAT, w którym zdominowana jest przez dostawę energii. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, co zgodne jest z przepisem art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT.
Świadczenie kompleksowe realizowane przez wnioskodawcę w ramach Projektu, obejmujące prace inżynieryjne, budowlane oraz dostawy towarów, stanowi jedną usługę dla celów VAT. Rozdzielenie tych czynności miałoby charakter sztuczny, a dominującym elementem jest usługa instalacji infrastruktury energetycznej.
Realizacja zadań związanych z projektem budowy farmy wiatrowej jako odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi jednolite świadczenie kompleksowe, gdzie dominującym elementem pozostaje usługa instalacyjna, jednocześnie wykluczając jej sztuczne dzielenie.
Rozliczenie podatku VAT przy sprzedaży energii uwzględnia ujemną wartość ceny jedynie jako element kalkulacyjny, nie zmieniając obowiązku wystawienia faktur na wartość dodatnią za okres rozliczeniowy. Natomiast ujemna suma wynagrodzenia za cały okres skutkuje uznaniem świadczenia usługi odbioru energii przez nabywcę na rzecz sprzedawcy.
W sytuacji, gdy wynik rozliczenia energii elektrycznej za dany okres jest dodatni, Wytwórca energii winien wystawić fakturę na wartość netto tej kalkulacji. Natomiast w przypadku przyjęcia wartości ujemnej, Spółka powinna wystawić fakturę na rzecz Wytwórcy, dokumentując usługę odbioru energii elektrycznej.
Majątek Zakładu XXXX w formie wkładu do spółki SPV nie spełnia warunków uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wobec czego jego wniesienie nie podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy tej samej, lecz podlega opodatkowaniu VAT.
Spółka A. BV, realizując projekt budowy farmy wiatrowej, nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej według ustawy o VAT, gdyż brakuje wystarczającej struktury personalnej i technicznej do samodzielnego świadczenia usług, co wyklucza zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Inwestycja polegająca na budowie morskiej farmy wiatrowej stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 10 ustawy CIT, co uprawnia do nieuwzględnienia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu limitu tych kosztów zgodnie z art. 15c ust. 8 ustawy CIT.
Miejscem świadczenia usług serwisowych świadczonych przez polskiego podatnika na rzecz niemieckiego kontrahenta jest miejsce siedziby działalności kontrahenta, tj. terytorium Niemiec, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, co uprawnia polskiego podatnika do odliczenia podatku VAT od faktur podwykonawców działających w Polsce.
Ustalenie, czy zrealizowana przez Wnioskodawcę Inwestycja (Elektrownia Wiatrowa) stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej.
Wynagrodzenie należne Wykonawcy z tytułu usług czarteru statków instalacyjnych morskich turbin wiatrowych nie stanowi opłaty za wywóz towarów i pasażerów przyjętych do przewozu w polskich portach przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi, ani innego rodzaju należność określonej w art. 21 ustawy o CIT, podlegającej w Polsce podatkowi u źródła.
Wynagrodzenie należne Wykonawcy z tytułu usług czarteru statków instalacyjnych morskich turbin wiatrowych nie stanowi opłaty za wywóz towarów i pasażerów przyjętych do przewozu w polskich portach przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi, ani innego rodzaju należność określonej w art. 21 ustawy o CIT, podlegającej w Polsce podatkowi u źródła.
Inwestycja związana z budową elektrowni wiatrowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy CIT, i tym samym na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy CIT, Wnioskodawca nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego tej inwestycji przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego.
Możliwość zastosowania 5,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 42.22.23.0 oraz PKWiU 33.20.50.0.
Elektrownia wiatrowa stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, co uprawnia Spółkę do nieuwzględnienia kosztów finansowania dłużnej inwestycji do nadwyżki kosztów.
Projekty Wnioskodawcy, stanowią długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT i tym samym na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT Wnioskodawca nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego związanych z Projektami przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT.