Kalendarium wydarzeń lipiec 2024 r.
Jeżeli podatnik w ramach procedur podatkowych ustanowił pełnomocnika, to wszystkie pisma organ powinien doręczać pełnomocnikowi, a nie podatnikowi. W każdym przypadku pominięcia pełnomocnika przy doręczeniu wadliwość doręczenia sprawia, że doręczane pismo nie wchodzi do obrotu prawnego, a więc jest całkowicie bezskuteczne – wyrok NSA z 29 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1708/19.
Jeżeli organ podatkowy doręczył podatnikowi to samo pismo dwukrotnie - w różnych miejscach i różnych dniach, to prawnie skuteczne jest pierwsze doręczenie dokonane na właściwy adres. Od tego doręczenia należy więc liczyć terminy związane z doręczonym pismem - wyrok NSA z 12 kwietnia 2022 r., sygn. akt III FSK 1713/21.
Jeżeli w ramach doręczania pisma z urzędu skarbowego przez awizo, pismo to zostanie przez Pocztę Polską wydane podatnikowi po upływie 14 dni od pierwszego awiza, to podatnik ma podstawy sądzić, że termin do wniesienia odwołania ma być liczony od dnia wydania mu tego pisma - wyrok NSA z 21 stycznia 2022 r., sygn. akt I FSK 1375/18.
Spółka powinna powiadomić organ podatkowy o zmianie adresu, pod którym ma następować doręczanie korespondencji. Spółka nie może uzależniać tego powiadomienia od oczekiwania na ujawnienie w KRS zmiany siedziby spółki. Procedury zmiany siedziby spółki obowiązujące w KRS nie zwalniają z obowiązku powiadomienia organu podatkowego o faktycznej zmianie adresu, pod którym ma następować doręczanie korespondencji
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Odmowa przyjęcia pisma doręczanego przez organ podatkowy nie polepsza sytuacji procesowej podatnika (wyrok NSA z 20 września 2019 r., sygn. akt I FSK 1243/17).
Nie ma znaczenia fakt, że decyzja została wydana przed upływem terminu przedawnienia, a tylko doręczenie nastąpiło po upływie terminu przedawnienia (wyrok NSA z 16 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 295/17).
Od 1 lipca 2016 r. pełnomocnictwo ogólne może upoważniać terminowo albo bezterminowo do działania pełnomocnika na rzecz mocodawcy we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Nie trzeba już dołączać oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa do akt każdej sprawy.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi za złe długi w sytuacji gdy towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło Wnioskodawcy odszkodowanie.
prawo do skorygowania podatku VAT wynikającego z niezapłaconej faktury sprzedaży
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi za złe długi w sytuacji gdy towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło Wnioskodawcy odszkodowanie.