Pracodawcy spoza sfery budżetowej zatrudniający 1 stycznia 2026 r. co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mają obowiązek tworzenia ZFŚS w tym roku. Jeżeli zatrudnienie okaże się niższe, pracodawcy dobrowolnie decydują o rozpoczęciu lub – jeśli w poprzednim roku obowiązkowo tworzyli ZFŚS – o kontynuowaniu działalności socjalnej w tym kształcie albo o rezygnacji z obu tych form wsparcia
Pracodawca, który w 2025 r. tworzył zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, powinien do końca grudnia dokonać korekty wysokości odpisu, uwzględniając faktyczną przeciętną liczbę zatrudnionych pracowników. Przy ustaleniu tej liczby należy uwzględnić osoby zatrudnione zarówno w pełnym, jak i w niepełnym wymiarze czasu pracy, z wyłączeniem chałupników oraz osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych
Pracodawca, który w 2025 r. tworzył zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, powinien do celów ustalenia rzeczywistej wysokości odpisu skorygować stan zatrudnienia na podstawie faktycznej przeciętnej liczby pracowników w końcu roku, obejmującej zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy. W tej liczbie nie należy uwzględniać chałupników i osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych
Premia świąteczna to jednorazowy bonus finansowy przyznawany pracownikom z okazji świąt. Takie dodatkowe środki nie wchodzą w skład podstawy wynagrodzenia. A zatem nie są wliczane do podstawy urlopowej czy zasiłkowej. Premię można wypłacić zarówno z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS), jak i ze środków obrotowych. Przy czym ważne jest zaliczenie jej wartości do przychodu. Jeśli
Zbliżające się święta to dla wielu pracodawców czas planowania dodatkowych wydatków, mających na celu docenienie pracowników i budowanie pozytywnej atmosfery w miejscu pracy. Sfinansowanie pracownikom z tej okazji upominków może pochodzić np. ze środków obrotowych lub ZFŚS. O ile przeznaczenie na ten cel środków pochodzących z rachunku firmowego nie wymaga spełnienia przez pracowników lub inne obdarowane
Do końca sierpnia 2025 r. nauczyciele powinni otrzymać świadczenie urlopowe finansowane z odpisu na zfśs. Jest ono wypłacane w wysokości odpisu podstawowego ustalonego zgodnie z ustawą o zfśs. Nauczyciel zatrudniony przez cały rok szkolny 2024/2025 w pełnym wymiarze godzin powinien otrzymać świadczenie urlopowe w wysokości 2723,40 zł. Natomiast w przypadku zatrudnienia przez niepełny rok szkolny lub
Od 1 stycznia 2025 r. odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest naliczany w oparciu o przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w 2024 r. lub w drugim półroczu 2024 r., jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Wysokość odpisu stanowi również maksymalną kwotę świadczenia urlopowego obowiązującego w 2025 r. Kwota, od której należy ustalać wysokość
Dla podmiotów tworzących zfśs koniec roku to przede wszystkim obowiązek dokonania korekty odpisu na fundusz. Jest ona wynikiem porównania kwoty odpisu ustalonej według planowanego stanu zatrudnienia z kwotą obliczoną zgodnie z faktycznym zatrudnieniem w danym roku. Zdarza się, że po przeprowadzeniu tej korekty i jednocześnie analizy wydatkowanych środków konieczna lub przydatna staje się zmiana regulaminu
W związku z usuwaniem skutków powodzi, która miała miejsce na południu i zachodzie Polski we wrześniu 2024 r., pracownicy zyskali dodatkowe uprawnienia pracownicze, takie jak np. prawo do dodatkowych dni urlopu na żądanie czy 20 dni dodatkowego zwolnienia od pracy. Poszkodowani w wyniku powodzi pracodawcy mogą natomiast liczyć na wsparcie finansowe z budżetu państwa, np. w formie dofinansowania do
Organizacja związkowa działająca w firmie sprawuje nadzór nad gospodarowaniem przez pracodawcę środkami zakładowego funduszu socjalnego. Kompetencje związków zawodowych obejmują w szczególności ustalanie zasad wykorzystywania środków funduszu, w tym ich podziału na poszczególne cele i rodzaje działalności, przyznawanie beneficjentom świadczeń z zfśs, a także kontrolę nad wydatkowaniem świadczeń z tego
Najczęściej wybieraną przez pracodawców formą działalności socjalnej jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Szczegółowe zasady prowadzenia takiej działalności zawiera regulamin funduszu, który określa m.in. rodzaje świadczeń finansowanych z zfśs i warunki ich przyznawania.
Od w 1 stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej oraz zmiany limitów podatkowych niektórych świadczeń pracowniczych. Natomiast do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp. Poniżej przedstawiamy szczegółowe
W wyniku nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2023 r. zmieniła się podstawa odpisów na zfśs w tym roku. Spowodowało to konieczność przeliczenia tych odpisów i wpłatę różnicy na konto funduszu do 30 września 2023 r.
W spółce z o.o. do 31 stycznia 2023 r. obowiązywał Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy (dalej: ZUZP). Na mocy protokołu dodatkowego do ZUZP z maja 2020 r. do ZUZP wprowadzono postanowienie o funkcjonowaniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS), a następnie o niedokonywaniu odpisu za 2020 r. i zwiększeniu w latach 2021-2023 odpisów o 1/3 wartości niewpłaconego odpisu za 2020 r. naliczonego
Spółka z o.o., będącą podatnikiem podatku CIT i VAT, utworzyła w 2022 r. odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółka przekazała zgodnie z ustawowym terminem środki pieniężne na wyodrębniony rachunek bankowy. Został także sporządzony we współpracy z pracownikami spółki i zatwierdzony regulamin dotyczący
W 2023 r. nie zmieni się podstawa odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Nadal będzie on naliczany od kwoty 4434,58 zł. Oznacza to, że w przyszłym roku odpis podstawowy na pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach wyniesie 1662,97 zł.