przejęcie pracowników
Artykuł

Ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Taki efekt wystąpi tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadza ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem

Porada
01.07.2018 Kadry i płace

Od 1 września 2017 r. nastąpi reforma oświaty, która przewiduje m.in. likwidację gimnazjów i wprowadzenie 8-letniej szkoły podstawowej. W celu umożliwienia sprawnego rozlokowania kadry pedagogicznej w okresie wdrażania nowej struktury szkół ustawodawca wprowadził rozwiązania uelastyczniające realizację polityki kadrowej. W ich wyniku 1 września 2017 r. w stan nieczynny zostaną przeniesieni nauczyciele

Artykuł
04.06.2018 Kadry i płace

W przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W takim przypadku stosunek pracy trwa nieprzerwanie na niezmienionych warunkach, a na przejmującego przedsiębiorstwo lub jego część przechodzą prawa i obowiązki dotychczasowego pracodawcy.

Artykuł

Od 15 stycznia 2018 r. przejęliśmy pracowników spółki na podstawie art. 23[1] Kodeksu pracy. Przez okres 12 miesięcy pracownicy otrzymywali wynagrodzenie na podstawie regulaminu wynagradzania. U nas obowiązuje układ zbiorowy pracy, który obliguje nas do wypłacania dodatku stażowego. Od 15 stycznia 2018 r. wszystkim przejętym pracownikom zmieniły się zasady wynagradzania (na takie jak w naszej firmie

Artykuł

13 czerwca 2017 r. weszły w życie niekorzystne dla płatników składek przepisy. ZUS uzyskał prawo do wskazania faktycznego płatnika składek w przypadku m.in. outsourcingu pracowniczego albo zbiegu różnych tytułów do ubezpieczeń. Oznacza to, że ZUS może obecnie zadecydować, że płatnikiem składek jest inny podmiot niż ten, który faktycznie składki odprowadzał. Decyzja taka może zapaść wobec płatników

Porada

Od 1 czerwca 2017 r. zamierzamy przejąć w trybie art. 231 Kodeksu pracy inny zakład (lub jego część, co będzie zależeć od ostatecznych ustaleń). Jakie obowiązki informacyjne w stosunku do ZUS ma podmiot przejmujący oraz przejmowany?

Porada
02.06.2016 Kadry i płace

Nasza firma będzie przejmowała pracowników innej firmy o podobnym profilu działalności, łącznie z jej majątkiem. Przejmowany zakład wypowiedział umowę o pracę pracownikowi, na którym nam zależy. Umowa z tym pracownikiem rozwiąże się po przejęciu przez nas zakładu pracy. Czy możemy cofnąć biegnące wypowiedzenie przed rozwiązaniem umowy o pracę? Czy musimy czekać, aż na skutek wypowiedzenia umowa rozwiąże

Porada

Jedna z naszych pracownic, która została zatrudniona 1 września 2013 r., od 15 października przebywa na zwolnieniu lekarskim (kod B- ciąża). Wypłaciliśmy jej wynagrodzenie chorobowe zgodnie z obowiązującymi przepisami, a następnie przesłaliśmy do ZUS dokumentację wymaganą do wypłaty zasiłku chorobowego (zatrudniamy 16 osób i nie wypłacamy zasiłków naszym pracownikom). Pod koniec listopada ZUS zapowiedział

Porada

Przejęcie podmiotu wraz z zatrudnionymi pracownikami wiąże się z obowiązkiem powiadomienia ZUS o takiej zmianie. Zawiadomienia tego dokonuje się przez terminowe złożenie odpowiedniej dokumentacji zgłoszeniowej i wyrejestrowującej. Obowiązki w tym zakresie mają zarówno przejmowany podmiot, jak i płatnik, który dokonuje przejęcia.