pozostałe koszty operacyjne
W trakcie aktualizacji
07.08.2024 Rachunkowość firm

Nasza jednostka zawarła umowę na dostawę sprzętu biurowego. Z powodu bieżących trudności finansowych nie jesteśmy w stanie uregulować zobowiązania w formie pieniężnej. W związku z tym zaproponowaliśmy dostawcy przeniesienie na niego prawa własności jednego z naszych środków trwałych, na co wyraził zgodę. Jak należy zaksięgować uregulowanie zobowiązania w formie rzeczowej w księgach rachunkowych?

W trakcie aktualizacji
12.09.2023 Rachunkowość firm

Z powodu zmiany linii technologicznej firma zdecydowała się sprzedać część posiadanych środków trwałych. W związku z tym w sierpniu 2023 r. sprzedano m.in. środek trwały o wartości 200 000 zł, którego umorzenie w miesiącu sprzedaży wynosiło zaledwie 60 000 zł. Przychód ze sprzedaży został zarejestrowany księgach rachunkowych oraz na podstawie dokumentu LT nastąpiło jego wykreślenie z ewidencji. W październiku

W trakcie aktualizacji
12.09.2023 Rachunkowość firm

W sierpniu 2023 r. w wyniku ulew został podtopiony magazyn firmowy. W związku z tym uszkodzeniu (zniszczeniu) uległa partia przechowywanych tam towarów, które już nie nadają się do dalszej sprzedaży. Jak prawidłowo udokumentować fakt ich uszkodzenia? Czy musimy korygować VAT, który odliczyliśmy przy nabyciu tych towarów? W jaki sposób zaewidencjonować w księgach rachunkowych takie zdarzenie?

Artykuł
17.02.2016 Rachunkowość firm

Od 1 stycznia 2016 r. został zlikwidowany obowiązek wyodrębniania w księgach rachunkowych oraz prezentowania w rachunku zysków i strat informacji dotyczących strat i zysków nadzwyczajnych. Oznacza to z jednej strony konieczność wprowadzenia zmian w ewidencji księgowej dotyczącej zdarzeń o charakterze nadzwyczajnym, z drugiej zaś przestrzegania obowiązku informowania o tego typu zdarzeniach w dodatkowych