Transakcje sprzedaży złotych monet wykonanych ze złota dewizowego, mimo spełniania roli środków płatniczych, nie podlegają zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż walut obcych; przeważająca charakterystyka jako złoto dewizowe wyklucza ten typ zwolnienia (art. 9 pkt 1 ustawy o PCC).
Monety wykonane ze złota dewizowego, niezależnie od ich funkcji jako środka płatniczego, nie są uznawane za waluty obce dla celów zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Monety wykonane ze złota dewizowego, mimo ich zdolności płatniczej w wybranych krajach, nie spełniają definicji „walut obcych”, wobec czego nie korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Nabycie złotych monet w ramach działalności kantorowej jest opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż złoto dewizowe nie jest tożsame z walutami obcymi, a czynność nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego dla walut obcych.
Zakup monet wykonanych ze złota dewizowego nie podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż waluty obcej, mimo że mogą pełnić funkcję środków płatniczych. Zasadniczym czynnikiem decydującym jest kwalifikacja monet jako złota dewizowego zgodnie z Prawem dewizowym.
Umowy sprzedaży monet, które pełnią rolę środka płatniczego, lecz ich zasadniczą cechą jest bycie wykonanymi ze złota dewizowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż walut obcych na gruncie art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Sprzedaż monet ze złota dewizowego, stanowiących prawną walutę w kraju ich emisji, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 9 pkt 1 ustawy, jako sprzedaż walut obcych.
Sprzedaż złota nabytego w drodze spadku przed upływem sześciu miesięcy od daty nabycia spadku podlega opodatkowaniu, a brak poniesionych kosztów nabycia oznacza, że koszty uzyskania przychodu ograniczają się do kosztów odpłatnego zbycia, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie jest możliwe zastosowanie procedury VAT-marża do sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich uprzednio zaimportowanych do Polski. Z dniem 1 stycznia 2025 r. wykluczono taką możliwość na mocy art. 120 ust. 11 ustawy o VAT, dostosowując przepisy do regulacji unijnych, co wymusza opodatkowanie na zasadach ogólnych.
Skutki podatkowe nabywania od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej monet będących środkami płatniczymi w innych krajach, jednak wytworzonych ze złota dewizowego.
W zakresie ustalenia czy wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę z tytułu odlewania sztabek i monet na rzecz powiązanej spółki stanowi ukryty zysk zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Brak opodatkowania czynności polegających na wymianie danych kontaktowych pomiędzy osobami zainteresowanymi dokonywaniem transakcji kupna sprzedaży na rynku złota inwestycyjnego.
Opodatkowanie kosztów wysyłki przy sprzedaży złota inwestycyjnego, monet kolekcjonerskich, czasopism fachowych i sposób wykazywania ich na fakturze/paragonie, dokumentowanie sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych spoza terytorium kraju w systemie VAT marża oraz obowiązek odnawiania co dwa lata procedury VAT marża.
Na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z nabywaniem monet ze złota dewizowego, każdorazowo, kiedy kwota zakupu przekroczy wartość 1000 zł. Obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi jedynie wówczas, gdy zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży złota i monet.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy oraz stosowania przez Wnioskodawcę procedury VAT-marża w związku z dostawą (odsprzedażą) przedmiotów kolekcjonerskich.
Sposób wykazywania na fakturze/paragonie kosztów wysyłki oraz opodatkowanie ich.
Zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 113 ustawy, w przypadku sprzedaży monet kolekcjonerskich.
Czy wynagrodzenie minimalne i prowizyjne jakie otrzyma Wnioskodawca z tytułu pośrednictwa w sprzedaży metali oraz kamieni szlachetnych, w tym biżuterii, złota, srebra, monet kolekcjonerskich oraz przerabiania złomu inwestycyjnego, prowadzonej w imieniu i na rzecz, zlecającego podlega zwolnieniu podmiotowemu, o którym mowa wart. 113 ust 1 i 9, nie podlegając jednocześnie wyłączeniu, o którym mowa wart
Świadczenie przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa w sprzedaży metali oraz kamieni szlachetnych, w tym biżuterii, złota, srebra, monet kolekcjonerskich oraz przerabiania złomu inwestycyjnego, prowadzonej w imieniu i na rzecz zlecającego nie spowoduje, że w stosunku do Wnioskodawcy zwolnienie wynikające z art. 113 ust. 1 ustawy nie będzie mogło mieć zastosowania.
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji utargu z automatów wrzutowych za pomocą kasy rejestrującej.
Czy Wnioskodawca, prowadząc działalność gospodarczą w zakresie kupna i sprzedaży monet antycznych, obiegowych monet z XIX i XX wieku i innych monet. które nie zawierają metali szlachetnych (to jest z wyłączeniem wszelkich monet zawierających jakikolwiek metal szlachetny), czyli działalność objętą symbolem PKWiU 32.11.10.0, będzie miał prawo do podmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług?