Obowiązek ewidencjonowania wpłat na kasie rejestrującej powstaje z chwilą uznania płatności na rachunku podatnika, gdy wpłaty dokonywane są z góry na poczet wyraźnie określonych usług medycznych, nawet jeżeli usługa może być odwołana.
Spółdzielnia mieszkaniowa od 1 kwietnia 2026 r. jest zobowiązana do ewidencjonowania usług najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, przy braku generalnego obowiązku fakturowania tych usług.
Podmiot zużywający alkohol etylowy częściowo skażony zwolniony z podatku akcyzowego jest zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ oraz prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 24e ust. 1 pkt 1 oraz art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Gmina, jako podmiot wytwarzający energię elektryczną w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Nie jest również zobowiązana do rejestracji akcyzowej oraz składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych ani prowadzenia ewidencji ilościowej.
Samochody demonstracyjne i służbowe, przeznaczone przed upływem 12 miesięcy wyłącznie na sprzedaż, nie wymagają ujęcia w ewidencji środków trwałych. Natomiast w przypadku ich użytkowania powyżej 12 miesięcy, konieczne jest ujęcie ich jako środki trwałe oraz dokonanie odpisów amortyzacyjnych począwszy od następnego miesiąca po ich ujawnieniu w ewidencji.
Podatnik ma prawo do obniżenia stawek amortyzacyjnych na mocy art. 16i ust. 5 ustawy CIT zarówno retroaktywnie, jak i prospektywnie, co potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych, które zapewniają elastyczność w dostosowywaniu stawek do zmian gospodarczych, takich jak pandemia COVID-19.
Sprzedaż nieruchomości nieformalnie związanej z działalnością spółki cywilnej nie rodzi przychodu z działalności gospodarczej, lecz z odpłatnego zbycia nieruchomości i, po upływie pięcioletniego okresu od nabycia, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji, polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu, mogą być zwolnione z podatku dochodowego w oparciu o udział tych dochodów w ogólnych wynikach finansowych zakładu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji rachunkowej dla nowej inwestycji zintegrowanej z istniejącym zakładem produkcyjnym; zwolnienie podatkowe obejmuje cały dochód z działalności prowadzonej zgodnie z decyzją o wsparciu.
Zwrot pracownikom kosztów parkingowych i za przejazdy drogami płatnymi w czasie podróży służbowej, nie wliczany do kilometrówki, stanowi przychód zwolniony z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy PIT, zwalniając płatnika z obowiązków płatniczych względem tych kosztów.
Zarządca nieruchomości ustanowiony przez sąd, pobierając czynsze na rzecz współwłaścicieli, nie jest podatnikiem VAT dla tych czynności. Podatnikami są współwłaściciele, którzy muszą rozliczać VAT z tytułu najmu nieruchomości. Zarządca nie jest zobowiązany do ewidencjonowania przychodów z najmu we własnej ewidencji VAT.
Podatnicy mogą obniżać stawki amortyzacyjne dla środków trwałych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2021 r., nawet jeśli są wykorzystywane w działalności zwolnionej z CIT, bez względu na ograniczenia czasowe wynikające z art. 16i ust. 8 ustawy CIT.
Zmiany stawek amortyzacyjnych mogą być dokonywane jedynie od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Przepis art. 16i ust. 5 ustawy o CIT nie przewiduje możliwości retrospektywnej aktualizacji stawek dla wcześniej złożonych deklaracji podatkowych.
Na gruncie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, mocy 1 MW uprawniającej do zwolnienia akcyzowego podlega ocenie łączna moc generatorów faktycznie pracujących w danym momencie, nie zaś wszystkich posiadanych przez podatnika. Zwolnienie przysługuje jedynie w okresach, gdy moc tych generatorów nie przekracza 1 MW.
Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zużycie energii elektrycznej produkowanej przez jednostki samorządu terytorialnego z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW podlega zwolnieniu z akcyzy.
Podatnik prowadzący działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, objętą zezwoleniem i decyzją o wsparciu, zobowiązany jest do prowadzenia odrębnych ewidencji rachunkowych dla dochodów z każdego z dokumentów, a zwolnienia podatkowe muszą być rozliczane dla każdego źródła oddzielnie.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, fundacja rodzinna jest zwolniona z opodatkowania dochodów zagranicznych jednostek kontrolowanych oraz nie jest zobowiązana do prowadzenia rejestrów zagranicznych jednostek i ewidencji zdarzeń. Zwolnienie to nie obejmuje innych wyłączeń wskazanych w ustawie. Decyzja zależy od zgodności działalności fundacji z zakresem określonym dla fundacji rodzinnych
Usługi masażu wykonywane osobiście przez osobę niewidomą z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, prowadzącą działalność gospodarczą, mogą być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, jeżeli spełnione są warunki zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 2024 r.
Sprzedaż biletów na przejazdy kolejowe przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących, zgodnie z poz. 37 i 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r., jeśli spełnione są wymogi dotyczące bezgotówkowej formy płatności i odpowiedniej ewidencji.
Nieodpłatne świadczenie usług medycznych przez lekarza na rzecz osób fizycznych nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej ani prowadzenia wewnętrznej ewidencji, jako że nie stanowi odpłatnej sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT.
Prowadzenie przez przedsiębiorcę jednej, wspólnej ewidencji dla celów podatku dochodowego z działalności w SSE, z uwzględnieniem rozliczania pomocy publicznej zgodnie z kolejnością wydań zezwoleń i decyzji o wsparciu, stanowi rozwiązanie prawidłowe w świetle obowiązujących przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych i wspieraniu nowych inwestycji.
Skorzystanie z ulgi na zabytki jest możliwe wyłącznie dla zabytków nieruchomych indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków; nieruchomość będąca częścią zabytkowego układu urbanistycznego bez takiego wpisu nie uprawnia do ulgi podatkowej.
Podmiot, który produkuje i sprzedaje całość wytworzonej energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję, nie konsumując jej samodzielnie, nie dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Konsekwencją jest brak zastosowania zwolnień akcyzowych oraz obowiązków rejestracyjnych i ewidencyjnych, co wynika z artykułów ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisów wykonawczych.