Dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania dywidendy za rok 2025, w tym ramach estońskiego CIT, decydujące jest spełnienie kryteriów małego podatnika w roku podjęcia uchwały o podziale zysku; okoliczność, że zysk pochodzi z roku, w którym spółka rozpoczęła działalność, pozostaje bez znaczenia dla stawki podatkowej.
Dochody z odpłatnego zbycia akcji nabytych przed 1 stycznia 2004 roku w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, niepodlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o PIT oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej. Wnioskodawczyni ma prawo do stwierdzenia nadpłaty podatku.
Przychody z dywidend oraz dochody ze zbycia akcji uzyskane przez fundację rodzinną ustaną zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, o ile fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony przez odpowiednie przepisy. Fundacja rodzinna zachowuje zwolnienie podatkowe, prowadząc działalność w granicach ustawowych.
Podmiot wypłacający dywidendę może zastosować zwolnienie zryczałtowanego podatku u źródła od osób prawnych, przy uwzględnieniu rzeczywistego właściciela należności w ramach koncepcji look-through approach, jeśli dywidenda jest przekazywana zgodnie z formalnym mechanizmem prawnym i spełnia wymogi art. 22 ust. 4-6 ustawy o CIT.
Przekazanie udziałów w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych do fundacji rodzinnej będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast przychody z tych udziałów będą opodatkowane stawką 25%, ponieważ EZIG nie spełnia kryteriów podmiotu zbliżonego do spółki podlegającej podatek dochodowy od osób prawnych.
Przychody z dywidend, w tym zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, winny być uwzględniane w całkowitych przychodach do limitów kosztów finansowania dłużnego w zgodzie z art. 15c ust. 1 i 4 CIT.
Przychody ze zbycia udziałów w spółkach zależnych powinny być uwzględniane przy kalkulacji "Proporcji" odliczenia VAT, jako integralne z działalności gospodarczej, zaś uzyskiwane dywidendy z tychże spółek nie wprowadzają konieczności uwzględniania ich w kalkulacji, z uwagi na ich charakter jako działania niemającego oddzielnego celu gospodarczego.
Przepis art. 30a ust. 9 ustawy o PIT pozwala na odliczenie od podatku należnego w Polsce, podatku zapłaconego za granicą do wartości 19% uzyskanych dywidend, co nie jest ograniczone zapisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Spółka B jest uprawniona do zastosowania zwolnienia z poboru podatku u źródła na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT przy wypłacie dywidendy, stosując zasadę look-through approach, z uwagi na status spółki S jako beneficjenta rzeczywistego, pod warunkiem spełniania wszelkich wymogów formalno-prawnych."}json важаbstantial_eploral_pulse_truth_p '# response ```json { echeppoteco # occurred_beligerence
Polska spółka z o.o. ma prawo, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od dywidend dla swoich udziałowców będących polskimi rezydentami podatkowymi, przy założeniu posiadania przez nich odpowiedniego udziału i rezydencji. Zastrzeżono obowiązek uzyskania od wspólników pisemnego oświadczenia, zgodnie z art. 26 ust. 1f ustawy o CIT.
Dochody z tytułu dywidend uzyskane przez gminę z posiadania udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowią dochody z majątku gminy, które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.
Polski rezydent podatkowy jest zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-38 w związku z przychodami z tytułu inwestycji zagranicznych, jednak załącznik PIT-ZG nie jest wymagany w przypadku dywidend z zagranicy. Obowiązek dopłaty 4% podatku z tytułu różnicy pomiędzy podatkiem krajowym a zagranicznym musi być wykazany w części G deklaracji PIT-38.
Przekształcenie transgraniczne spółki kapitałowej nie przerywa dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania udziałów w spółce, co umożliwia stosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od dywidend na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy CIT; zasada sukcesji uniwersalnej obejmuje prawa i obowiązki podatkowe.
Opodatkowaniu podatkiem CIT podlega jedynie faktyczna dystrybucja zysków z okresu Estońskiego CIT, w tym wypłata dywidendy, pokrycie strat czy podwyższenie kapitału. Samo zakończenie opodatkowania w tym systemie, bez rozdysponowania zysków, nie generuje obowiązku podatkowego.
Spółka, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend, zobligowana jest do poboru tego podatku od pełnego zysku przeznaczonego do podziału, bez uwzględnienia redukcji o wartość ryczałtu CIT, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dochody z dywidend i odsetek wypłacane na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego przez polską spółkę zależną nie podlegają zwolnieniu z podatku CIT w Polsce, jako że fundusz nie jest podatnikiem tych dochodów. Preferencyjne opodatkowanie u źródła możliwe jest jedynie dla inwestorów funduszu, po przedstawieniu ich certyfikatów rezydencji.
Dochody z użytkowania akcji przez fundację rodzinną nie są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP, gdyż użytkowanie nie stanowi dozwolonej działalności zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR. Wypłata dywidend na rzecz fundacji nakłada obowiązek podatkowy na spółkę jako płatnika.
Wypłaty zysków (dywidend) oraz zaliczek na poczet zysku ze spółki typu SCSp, jako entites transparent pour l'impôt, nie są zdarzeniem powodującym powstanie przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu u wspólnika tejże spółki w Rzeczypospolitej Polskiej.
Wypłaty zysków (dywidend) z SCSp na rzecz polskiego wspólnika nie powodują powstania zobowiązania podatkowego ani obowiązku uiszczenia zaliczki na podatek dochodowy, jako że przychody są opodatkowywane bezpośrednio u wspólników proporcjonalnie do udziału w zysku.
Spełnienie obowiązku wyodrębnienia zysków podzielonych i niepodzielonych w kapitale własnym, wynikającego z art. 7aa ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT, wymaga formalnego ujęcia tych zysków w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na koniec roku podatkowego, bez względu na faktyczną możliwość ich ustalenia bez takiego ujęcia.
Spółka publiczna nie spełnia warunku uznania za spółkę holdingową na gruncie art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT bez pełnej weryfikacji stryktury właścicielskiej obejmującej podmioty z jurysdykcji wyłączonych, co wyklucza prawo do zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 24n i 24o ustawy o CIT.
Spółka, wypłacając dywidendę niemieckiemu podmiotowi posiadającemu oddział w Polsce, może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, jednak jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku na nadwyżkę ponad 2 mln zł na podstawie art. 26 ust. 2e ustawy.
Fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do dochodów z dywidend, pod warunkiem że fundacja rodzinna w organizacji zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych. Bank jako płatnik jest uprawniony do niepobierania podatku w takich przypadkach.
Dla celów kalkulacji limitu kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT, uwzględnia się przychody z tytułu dywidend, nawet jeśli są one zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, stosownie do odesłania do art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT w art. 15c ust. 4.