Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kwota otrzymana z tytułu zaległych alimentów, które powstały przed ukończeniem 25 roku życia, jest wolna od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co oznacza brak obowiązku jej zgłoszenia do urzędu skarbowego.
Osoba pozostająca w związku małżeńskim, której małżonek nie jest pozbawiony praw rodzicielskich ani nie odbywa kary pozbawienia wolności, nie może być uznana za osobę samotnie wychowującą dziecko w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o PIT, pomimo faktycznego samotnego wychowywania dziecka.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. a) ustawy o podatku dochodowym, alimenty otrzymywane na dzieci, które nie ukończyły 25. roku życia, zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeśli świadczenia te spełniają dodatkowe warunki określone w przepisie.
Skutki podatkowe zwrotu nienależnie wypłaconych alimentów przekazanych przez ZUS z emerytury matki.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania należności wypłaconej od ubezpieczyciela tytułem skapitalizowanej renty alimentacyjnej.
Możliwość wspólnego rozliczenia małżonków i skorzystania ulgi prorodzinnej na pełnoletnie i małoletnie dzieci żony, które nie zostały przysposobione.
Możliwość skorzystania z ulgi dla rodzin 4+ i ulgi prorodzinnej na utrzymywane pełnoletniego, nieprzysposobionego i uczącego się na studiach dziecko małżonka wobec którego nie pełni się funkcji rodzica zastępczego.
Skutki podatkowe otrzymania od rodzica zaległych alimentów wraz z odsetkami.
Ulga prorodzinna (przekroczenie dochodów, osoba samotnie wychowująca dziecko).
Skutki podatkowe otrzymania zaległych alimentów oraz odsetek po ukończeniu 25 roku życia.
Możliwość skorzystania z ulgi dla rodzin 4+ i ulgi prorodzinnej na pełnoletnie dziecko uczące się na studiach i otrzymujące uposażenie zwolnione z art. 21 ust. 1 pkt 80, przy trójce małoletnich.
Dla preferencyjnego rozliczenia się w zeznaniu rocznym za 2021 r. jako osoba samotnie wychowująca dziecko, w myśl art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o PIT, wymagane jest, aby przychód dziecka, także ten zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT, nie przekroczył kwoty limitu 3 089 zł.
Prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej bez względu na uzyskany przez uczące się dziecko żołd.
Przepisy Kodeksu pracy w zakresie odpowiedzialności pracodawcy za nielegalne zatrudnianie dłużników alimentacyjnych zostały ponownie znowelizowane. Doprecyzowano w nich, że odpowiedzialność pracodawcy dopuszczającego się takich praktyk, skutkująca zwiększoną kwotą grzywny, jest ograniczona do przypadków pracowników ujawnionych w Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Zmiany wejdą w życie 1 grudnia 2021 r.
Na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek alimentacyjny, zatem przy ustanowieniu w 2015 r. opieki prawnej nad pełnoletnim ubezwłasnowolnionym krewnym (bratem stryjecznym męża), Wnioskodawczyni nie spełnia warunków do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.