Nasza jednostka zawarła umowę na dostawę sprzętu biurowego. Z powodu bieżących trudności finansowych nie jesteśmy w stanie uregulować zobowiązania w formie pieniężnej. W związku z tym zaproponowaliśmy dostawcy przeniesienie na niego prawa własności jednego z naszych środków trwałych, na co wyraził zgodę. Jak należy zaksięgować uregulowanie zobowiązania w formie rzeczowej w księgach rachunkowych?
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie
13 kwietnia 2022 r. weszły w życie przepisy nowelizujące zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorców. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: ustawa nowelizująca z 9 lutego 2022 r.). Dotyczą one m.in. zasad ustalania dochodu będącego podstawą wymiaru składki
Podatnik ze względu na pandemię nie prowadzi normalnej działalności gospodarczej. Oficjalnie jej nie zawiesił w nadziei, że wkrótce dostanie zlecenia i zacznie osiągać z niej przychody. Czy w tej sytuacji podatnik ma prawo dalej amortyzować nabyte środki trwałe?
Przełom roku to czas, gdy większość jednostek przygotowuje się do sporządzania sprawozdania finansowego. Programy finansowo-księgowe generują takie sprawozdania finansowe zazwyczaj za przyciśnięciem jednego klawisza. Wygenerowane automatycznie sprawozdanie finansowe jest jednak często obarczone błędami. Dlatego przedstawione w nim informacje (dane) powinny zostać zweryfikowane przez służby księgowe
Od 1 stycznia 2019 r. mają zacząć obowiązywać kolejne zmiany w PIT. Część z nich jest korzystna dla podatników, część niestety nie. Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Odszkodowania to nierozerwalny element naszego życia gospodarczego. Ich otrzymanie bądź zapłata wywiera określone skutki podatkowe. Większość z nich jest przychodem, który często jednak korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Płacąc odszkodowania, należy mocno przeanalizować możliwość ich zaliczenia do kosztów. Wiele odszkodowań jest bowiem wprost wyłączonych z kosztów. W raporcie przedstawiamy
Firma zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną, której jest właścicielem od 1957 r., oraz wyposażenie (tzn. maszyny i urządzenia). W skład nieruchomości wchodzi budynek mieszczący piekarnię, masarnię i sklep detaliczny oraz działka. Wartość początkowa budynku wynosi ogółem 80 000 zł, a działki 4000 zł. W latach 2004-2005 dokonano modernizacji części budynku mieszczącej masarnię na wartość około 630