Przychody uzyskane przez Spółkę z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu grantowego X korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, a nie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23, jak wskazano we wniosku.
W przypadku późniejszego ujawnienia składników masy spadkowej, spadkobierca korzysta z 6-miesięcznego terminu na zgłoszenie nabycia celem zachowania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 4a ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem uprawdopodobnienia późniejszego powzięcia wiadomości.
Zwolnienie podmiotowe dla fundacji rodzinnej z CIT dotyczy jedynie przychodów z dodatnich różnic kursowych wynikających z przewalutowania dokonanego stricte w celu zakupu papierów wartościowych. Nie obejmuje ono ponownego przewalutowania środków, które nie zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem, a takie działanie podlega opodatkowaniu.
Kwota uzyskana przez kredytobiorców na mocy ugody sądowej, będąca zwrotem wcześniej wniesionych środków do banku w ramach nienależnych rat kredytowych, nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwrot darowizny poprzez umowę rozwiązującą, w sytuacji niewymienienia tego rodzaju czynności w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie generuje obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Otrzymanie darowizny środków pieniężnych przez obywatela RP od obywatela Białorusi, potwierdzone wpłatą na rachunek bankowy z tytułem darowizny, uprawnia do zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, przy spełnieniu warunków dokumentacyjnych i formalnych przewidzianych w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Kwota zwrócona w wyniku ugody dotyczącej kredytu denominowanego nie stanowi przychodu podatkowego z uwagi na jej zwrotny charakter, co wyklucza obowiązek zapłaty podatku dochodowego.
Zwrot niesłusznie pobranych nadpłaconych kwot z tytułu rat kapitałowo-odsetkowych, uzyskany w wyniku ugody dotyczącej nieważnej umowy kredytowej, nie stanowi przychodu podatkowego i nie kreuje obowiązku podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwrot kwoty rat kapitałowo-odsetkowych z tytułu nieważnej umowy kredytu hipotecznego nie stanowi dochodu podatkowego w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie jest objęty opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Środki pieniężne przekazywane dobrowolnie przez rodzica po zawarciu małżeństwa przez obdarowaną, stanowią darowiznę w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn, o ile nie są związane z obowiązkiem alimentacyjnym, i podlegają opodatkowaniu, jeśli ich wartość przekracza ustawową kwotę wolną.
Zwrot nadpłaconego kapitału przez bank, wynikający z zawartej ugody, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie powoduje rzeczywistego przysporzenia majątkowego dla podatnika.
Środki wypłacone po roku budżetowym jako wyrównanie zaniżonych dotacji oświatowych nie są dotacjami w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Kwota uzyskana przez podatnika z tytułu zwrotu wpłaconych uprzednio środków nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i pozostaje neutralna podatkowo, jeżeli nie prowadzi do faktycznego przyrostu majątku.
Obowiązek złożenia deklaracji SD-Z2 na nabycie spadku powstaje z chwilą prawomocnego sądowego stwierdzenia nabycia spadku, co umożliwia skorzystanie z przewidzianego w ustawie o podatku od spadków i darowizn zwolnienia podatkowego, pod warunkiem dotrzymania 6-miesięcznego terminu na zgłoszenie.
Środki otrzymane przez Spółkę w ramach międzynarodowego programu Akcelerator z funduszy UE, jako bezzwrotna pomoc zagraniczna, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT.
Rozliczenie polegające na obniżeniu wkładu kapitałowego wspólnika spółki komandytowej na podstawie uchwały wspólników i wynikające z tego tytułu wypłaty środków pieniężnych, stanowi zdarzenie neutralne podatkowo na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Darowizna środków pieniężnych bezpośrednio przekazanych przez bank, na wskazanie pełnomocnika, spełnia wymogi zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, gdy zgłoszono ją zgodnie z art. 4a ustawy, nie podlega również podatkowi dochodowemu, zgodnie z art. 2 ustawy o PIT.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na dwie inwestycje mieszkaniowe nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, a uzyskane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł.
Przekazywanie środków pieniężnych z majątków prywatnych wspólników spółki cywilnej na rachunek bankowy spółki, bez umowy pożyczki i wynagrodzenia, jest traktowane jako oddanie do nieodpłatnego używania, stanowiące zmianę umowy spółki osobowej i podlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zdarzenie polegające na przekazaniu środków pieniężnych na rachunki techniczne służące wyłącznie do spłaty pożyczek przez pożyczkodawcę, spełnia warunki do zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, o ile środki te zostały w sposób udokumentowany przekazane przez darczyńcę na rzecz obdarowanego.
Zwrot wkładu mieszkaniowego odziedziczonego przez spadkobiercę nie podlega opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wchodzi w zakres opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.
Wypłaty środków z pracowniczego programu emerytalnego II filaru w Szwajcarii, dokonane na wcześniejszą spłatę kredytu hipotecznego w Polsce, stanowią przychód z innych źródeł i nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nabycie środków pieniężnych z tytułu zachowku po babci, przez osoby zaliczone do I grupy podatkowej, podlega zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn pod warunkiem dokonania stosownego zgłoszenia w terminie przewidzianym w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Wpłaty pieniężne otrzymane z publicznej zbiórki, przy których darczyńca jest anonimowy lub niemożliwy do zidentyfikowania, nie podlegają zgłoszeniu i opodatkowaniu jako darowizny, zgodnie z art. 888 Kodeksu cywilnego. Zgłoszenie jest konieczne tylko w przypadku pełnej identyfikacji darczyńcy.