Płatnicy składek niebędący jednocześnie płatnikami zasiłków, w przypadku niezdolności do pracy swoich pracowników lub zleceniobiorców, muszą przekazać do ZUS stosowne dokumenty, na podstawie których zostanie wypłacone świadczenie. Są one różne w zależności od rodzaju zasiłku (np. chorobowy, opiekuńczy, macierzyński) oraz formy zatrudnienia (np. w przypadku pracowników pracodawca przekazuje do ZUS zaświadczenie
Zasady wliczania trzynastki i innych składników za 2021 r. do podstawy wymiaru świadczeń chorobowych
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego), a także świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie zachowuje
Osoby ubezpieczone, które zostały objęte obowiązkową kwarantanną albo izolacją w warunkach domowych, jak i niezdolne do pracy z powodu zachorowania na COVID-19 mają prawo do świadczeń chorobowych na zasadach ogólnych. Obecnie informacje o okresie kwarantanny lub izolacji takich osób zamieszczane są na profilu płatnika składek PUE ZUS. Nie są już wydawane decyzje sanepidu w tej sprawie.
Osoby ubezpieczone będące m.in. pracownikami czy zleceniobiorcami odbywające obowiązkową kwarantannę mogą za zgodą podmiotów je zatrudniających wykonywać w tym okresie pracę w trybie zdalnym. Wówczas za ten czas mają prawo do wynagrodzenia za pracę. W przeciwnym wypadku, jeżeli objęte są ubezpieczeniem chorobowym, otrzymają świadczenie chorobowe. Pracy nie mogą świadczyć, nawet za zgodą zatrudniającego
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Od 31 marca 2020 r. obowiązuje pakiet pomocowy dla przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w związku z pandemią koronawirusa, tzw. tarcza antykryzysowa. Na jego podstawie mogą oni ubiegać się m.in. o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, świadczenia przestojowe, zwolnienie ze składek ZUS. Pracodawcy mają też możliwość wprowadzenia mniej korzystanych warunków zatrudnienia pracowników czy stosowania
Od 12 marca 2020 r. są zamknięte szkoły, przedszkola i żłobki. Rodzice dzieci, które uczęszczają do tych placówek i które nie ukończyły 8 lat, mają prawo do dodatkowych 28 dni na opiekę nad nimi w tym czasie. W przypadku starszych dzieci rodzice również mogą uzyskać zasiłek opiekuńczy. Jest to jednak możliwe w przypadku choroby takiego dziecka, a zasiłek opiekuńczy przysługuje wówczas na ogólnych zasadach
W podstawie wymiaru zarówno wynagrodzenia chorobowego, jak i zasiłku z ubezpieczenia społecznego uwzględniane są różne składniki wynagrodzenia. Włączenie ich do tej podstawy zależy jednak od tego, czy przysługują one w okresie pobierania świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa, a jeśli tak, to w jakiej wysokości i czy za czas każdej absencji. O tym powinny rozstrzygać przepisy płacowe obowiązujące
Zasady ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ich wysokość i podstawy wymiaru dla pracowników samorządowych określają ogólne przepisy w tym zakresie, czyli ustawa zasiłkowa. Na wysokość zasiłków przysługujących pracownikom samorządowym mają wpływ także różnego rodzaju dodatki, nagrody i premie, których zasady przyznawania i wypłaty są uregulowane
Pracodawcy uprawnieni do wypłaty świadczeń chorobowych dość często mają wątpliwości, jaki rodzaj świadczenia należy wypłacić pracownikom na przełomie roku. Czy zawsze od nowego roku należy wypłacać wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy na podstawie art. 92 Kodeksu pracy, czy zasiłek chorobowy z ubezpieczenia społecznego? Także prawidłowe ustalenie podstawy zasiłkowej przy zmianie wynagrodzenia
Od 1 stycznia 2011 r. wzrośnie kwota wynagrodzenia minimalnego. Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie będzie mógł zarabiać mniej niż 1386 zł brutto; jedynie w pierwszym roku pracy trochę mniej, bo 1108,80 zł. Poza tym od 1 stycznia 2011 r. wzrosną również świadczenia, których wielkość zależy od wynagrodzenia minimalnego. Przedstawiamy, jaki wpływ ma wzrost minimalnego wynagrodzenia
Od 5 września 2017 r. ZUS udostępnił nowe druki wniosku o zasiłek opiekuńczy, które zastąpiły dotychczasowy formularz Z-15. Nowe druki dotyczą wniosku o zasiłek opiekuńczy z powodu sprawowania opieki nad dzieckiem (Z-15A) oraz wniosku o zasiłek opiekuńczy z powodu sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny (Z-15B).
5 września 2017 r. ZUS udostępnił nowe druki wniosków do zasiłku opiekuńczego. Zastąpiły one dotychczasowy druk ZUS Z-15. Obecnie osoby występujące o opiekę nad dzieckiem powinny wypełnić wniosek ZUS Z-15a, natomiast osoby sprawujące opiekę nad chorym członkiem rodziny wypełniają wniosek ZUS Z-15b. Nowe druki należy stosować niezależnie od tego, kto wypłaca zasiłki - ZUS czy płatnik składek (będący
Pracownica korzystająca z zasiłku opiekuńczego z tytułu choroby 6-letniego syna od 30 sierpnia do 15 września 2013 r. dostarczyła zwolnienie lekarskie z tytułu własnej niezdolności do pracy za okres od 12 do 27 września 2013 r. Do zasiłku opiekuńczego przedłożyła również oświadczenie na druku Z-15. Czy pracownicy należy wypłacić zasiłek opiekuńczy do 15 września 2013 r., a po jego zakończeniu (od 16
Nasz wieloletni pracownik przedłożył nam w maju zwolnienie lekarskie na 10 dni. Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego, jeżeli w grudniu 1 dzień był nieobecny w pracy z powodu obowiązkowego stawiennictwa w sądzie w charakterze świadka oraz w lutym przez 5 dni przebywał na zasiłku opiekuńczym? Czy za obie nieobecności w pracy należy uzupełnić podstawę wymiaru zasiłku chorobowego?
Od 9 maja 2012 r. obowiązują nowe zasady dokumentowania prawa do zasiłków macierzyńskich. Wprowadzony został również nowy wzór zaświadczenia płatnika składek prowadzącego pozarolniczą działalność, który ubiega się o wypłatę zasiłków.