Sejm 8 lutego 2023 r. uchwalił dużą nowelizację Kodeksu pracy wdrażającą tzw. dyrektywy „work-life balance”. Nowelizacja przewiduje m.in. zmianę zasad korzystania z urlopów związanych z rodzicielstwem, wprowadza też nowy urlop opiekuńczy. Ponadto zmienią się zasady ochrony stosunków pracy pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę zawartych na czas określony.
Wypowiedzenie umowy o pracę może zostać złożone przez pracodawcę lub pracownika. Należy je sporządzić na piśmie. W przypadku pracowników pracujących na czas nieokreślony pracodawca musi wskazać przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę.
Od 1 stycznia 2019 r. nie ma już oficjalnego wzoru umowy o pracę. Jego pomocniczą wersję opracowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Pracodawcy mogą z niej korzystać albo opracować własny wzór, który będzie zawierał określone przez Kodeks pracy wymagania właściwe dla umowy o pracę.
Nazwane wypowiedzeniem oświadczenie woli złożone pracodawcy przez pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony, w której nie przewidziano możliwości jej wypowiedzenia, powoduje rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia (uchwała Sądu Najwyższego z 14 lutego 2012 r., III PZP 5/11).
Do 33 miesięcy będzie ograniczony okres, na jaki mogą być zawierane terminowe umowy o pracę. Łącznie będą mogły być zawarte 3 umowy na czas określony. Ponadto długość okresów wypowiedzenia dla umów terminowych będzie taka sama jak dla umów na czas nieokreślony. Takie zmiany przewiduje ustawa nowelizująca Kodeks pracy.
Z pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu w wymiarze 20 dni zawarliśmy dwie następujące po sobie umowy o pracę na czas określony - pierwszą od 4 marca do 3 czerwca 2013 r., a drugą od 4 czerwca do 3 sierpnia 2013 r. W bieżącym roku przed zatrudnieniem w naszej firmie pracownik nie był nigdzie zatrudniony. Pracownikowi w okresie trwania pierwszej z umów udzieliliśmy urlopu zgodnie z wyliczeniem
Zatrudniamy na umowę na czas nieokreślony pracownika, który przez pół roku będzie wykonywał dodatkową pracę. Czy możliwe jest wypłacanie temu pracownikowi dodatku do wynagrodzenia z tego tytułu przez okres sześciu miesięcy? W firmie nie ma regulaminu wynagradzania, a sprawa ma charakter jednorazowy i dotyczy jednej osoby.
Od 1990 r. byłem zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. 31 października 2003 r. pracodawca wręczył mi wypowiedzenie zmieniające warunki pracy, polegające na zmianie umowy na czas nieokreślony w umowę na czas określony. Złożyłem odwołanie do sądu pracy. Ostatnio dowiedziałem się, że niepotrzebnie wnosiłem pozew do sądu pracy, ponieważ w świetle przepisów prawa pracy nie jest dopuszczalna