Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Od 26 kwietnia 2023 r. pracownicy mają prawo do zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. Zwolnienie to przysługuje w wymiarze 2 dni albo 16 godzin w ciągu roku kalendarzowego. Za jego czas pracownik zachowuje prawo do połowy wynagrodzenia.
Zasady wliczania trzynastki i innych składników za 2021 r. do podstawy wymiaru świadczeń chorobowych
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego), a także świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie zachowuje
Pracodawcy ze sfery budżetowej mają obowiązek wypłacić swoim pracownikom do końca marca 2019 r. dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastkę). Ostatni dzień terminu na wypłatę przypada w niedzielę. Nie ulega on jednak przesunięciu. Pracownicy, którzy nabyli prawo do trzynastki, powinni dysponować taką wypłatą najpóźniej 31 marca 2019 r. W artykule odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Jesteśmy publiczną szkołą. Czy wypłacony nauczycielom w tym roku jednorazowy dodatek uzupełniający za 2010 r. powinniśmy uwzględnić w podstawie "trzynastki" w pełnej wysokości czy tylko w 1/12 całości?
Pracownicy jednostek sfery budżetowej nabywają prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości, pod warunkiem przepracowania u danego pracodawcy pełnego roku kalendarzowego. Wyjątkowo pracownik, który nie spełnił tego warunku, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej, jeżeli przepracował co najmniej 6 miesięcy.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest zaliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego,ponieważ stanowi przychód, od którego jest obliczana składka na ubezpieczenie chorobowe. Wysokość trzynastki stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika przysługującego za
Jesteśmy jednostką budżetową. Nasz wieloletni pracownik w 2016 r. korzystał z urlopów: wypoczynkowego, szkoleniowego, okolicznościowego i opieki nad dzieckiem (z art. 188 Kodeksu pracy). Czy dni tych nieobecności należy zaliczyć do stażu pracy pracownika, od którego zależy jego prawo do trzynastki za 2016 r.?
Jesteśmy jednostką budżetową. W 2016 r. niektórzy nasi pracownicy będący honorowymi dawcami krwi korzystali z dni wolnych z tego tytułu. Czy wynagrodzenie za te dni powinniśmy zaliczyć do podstawy wymiaru nagrody rocznej?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Pracownik, który nie przepracował całego roku, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, jeżeli ten okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. Trzynastka powinna zostać wypłacona najpóźniej do końca marca następnego
Pracownicy jednostek sfery budżetowej mają prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Termin wypłaty trzynastek przez takich pracodawców upływa z końcem marca. Świadczenie to może przysługiwać także osobom wykonującym pracę na rzecz podmiotów z sektora prywatnego, jeśli odpowiednie postanowienia w tym zakresie przewidują ich przepisy
Ograniczenie wysokości wynagrodzenia osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi dotyczy, co do zasady, świadczeń wynikających z zatrudnienia. Takiego charakteru nie ma pomoc z zfśs, która może być przyznana tej grupie pracowników z uwzględnieniem ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej.
Pracownikom, którzy z powodu korzystania z urlopu macierzyńskiego (ojcowskiego) w 2012 r. nie nabyli prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, pracodawcy powinni ponownie ustalić staż do tego świadczenia. Dotyczy to pracowników, którzy przed zmianą przepisów nie przepracowali u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy wymaganych do otrzymania rocznej gratyfikacji.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje, co do zasady, pracownikom jednostek sfery budżetowej i jest nagrodą za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Wysokość trzynastki zależy od długości okresu faktycznie przepracowanego w danym roku. Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 lipca 2012 r. do okresu uprawniającego do trzynastki za 2012 r. pracodawcy mogą zaliczyć okres
Prowadzę działalność gospodarczą. Jeszcze kilka lat temu, aby zaoszczędzić, prowadziłem księgowość samodzielnie. Niestety, okazało się, że występują tam błędy. Dlatego też obecnie, wraz ze skorygowaną deklaracją podatkową złożyłem wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek nadałem na poczcie 31 grudnia - był to ostatni dzień, w którym istniała możliwość zwrócenia
Wynagrodzenie pracownika jest zajęte przez komornika z innego tytułu niż alimenty. Z pensji pracownika 28. dnia każdego miesiąca potrącamy 50% wynagrodzenia. Ponadto dokonujemy także potrąceń z innych świadczeń, jakie otrzymuje pracownik, np. z premii czy nagród. Pozostałe świadczenia wypłacamy po terminie wypłaty pensji 5. dnia następnego miesiąca. Dokonujemy wówczas potrąceń nawet kilka razy w miesiącu
Pracownik zatrudniony w samorządowej jednostce budżetowej otrzymał w 2010 r. karę nagany w związku z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych. Czy mimo to przysługuje mu prawo do całości "trzynastki" za 2010 r.? Czy w regulaminie wynagradzania możemy zawrzeć stosowne zapisy, które będą regulowały prawo pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w sytuacji, gdy zostanie on ukarany karą dyscyplinarną
Zajmuję się prowadzeniem spraw kadrowych w niedużym zakładzie produkcyjnym. Mam problem związany z obliczaniem wysokości należnego za 2004 r. dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki). Jedna z naszych pracownic w 2004 r. wykorzystała 2 dni opieki nad dzieckiem (ma 7-letnią córkę). Za ten czas, zgodnie z przepisami, otrzymała wynagrodzenie. Czy należy je uwzględniać przy obliczaniu wynagrodzenia