Miastu przysługuje częściowe odliczenie podatku VAT dla zakupów wykorzystywanych jednocześnie w działalności gospodarczej i zadań publicznych, przy czym nie przysługuje odliczenie VAT dla sprzętów używanych wyłącznie do celów publicznych.
Gminie przysługuje prawo odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, stosując prewspółczynnik oparty na ilości wody i ścieków w transakcjach opodatkowanych i nieopodatkowanych VAT, zgodnie z rzeczywistym użytkowaniem tej infrastruktury.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektów niekomercyjnych w ramach zadań własnych, realizowanych w reżimie publicznoprawnym, niezwiązanych z działalnością opodatkowaną VAT.
Organ podatkowy potwierdził, że jednostka samorządu terytorialnego posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji realizowanej w ramach obowiązków własnych, stosując przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia, przy równoczesnym zastosowaniu proporcji określonej w art. 90 ustawy o VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od kosztów inwestycji, gdy prewspółczynnik wynosi poniżej 2% i uznawany jest za 0%.
Czynność gospodarcza, jako działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być zgodnie z ustawą odpowiednio udokumentowana, a podatnik jest zobowiązany do przestrzegania zasad określających zwolnienia i inne obowiązki podatkowe związane z jej realizacją.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na projekty edukacyjne, jeśli wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, realizowanymi w ramach działalności gospodarczej.
Województwo realizując projekt nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, ponieważ działania te mają charakter zadań publicznych bez odpłatności, co wyklucza ich sklasyfikowanie jako działalność gospodarczą podlegającą VAT.
Podatnik VAT, w sytuacji nabywania towarów i usług do działalności mieszanej w ramach projektów unijnych, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego poprzez zastosowanie prewskaźnika, jeżeli nabycia służą zarówno celom działalności gospodarczej jak i innym niż gospodarcze, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Gmina, wykonując mieszane czynności opodatkowane i nieopodatkowane w zmodernizowanym obiekcie, uprawniona jest do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonanych zakupów, stosując prewspółczynnik odliczeniowy jednostki organizacyjnej OSiR zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Miasto jako beneficjent projektu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji przy użyciu prewspółczynnika dla każdej jednostki budżetowej objętej Projektem.
Gmina realizująca inwestycję w budowę przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci wodociągowej nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż działania te stanowią zadanie własne gminy, niezwiązane z działalnością gospodarczą generującą czynności opodatkowane podatkiem VAT.
Gmina ma prawo do wyboru sposobu ustalenia proporcji dla potrzeb odliczenia podatku VAT, który najbardziej odpowiada specyfice jej działalności wodno-kanalizacyjnej i obiektywnie odzwierciedla zakres wykorzystania wydatków do czynności opodatkowanych – bez obowiązku stosowania wzoru z Rozporządzenia Ministra Finansów, jeśli ten nie odpowiada specyfice prowadzonej działalności.
W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, działania te nie są uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług.
Jednostka samorządu terytorialnego ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych, zastosowując prewspółczynnik i proporcję sprzedaży, jeżeli budynek realizujący inwestycję służy zarówno czynnościom opodatkowanym, zwolnionym, jak i czynnościom spoza zakresu VAT. Odpowiednie zastosowanie proporcji zgodnie z przepisami umożliwia efektywne ustalenie kwoty podatku
Działalność Wnioskodawcy obejmująca opracowywanie receptur i produktów eksperymentalnych stanowi w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT działalność badawczo-rozwojową, co uprawnia do ulgi B+R przewidzianej w art. 18d tej ustawy, a poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane w rozumieniu przepisów podatkowych.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców nie są wynagrodzeniem za świadczenia, przez co Gmina nie jest zobowiązana do fakturowania takich wpłat, a dofinansowanie nie jest podstawą opodatkowania jako wynagrodzenie za usługi.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wynagrodzenia wypłaconego partnerowi zagranicznemu, jeśli wydatki te nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi, a wynikają z umiejącej struktury korporacyjnej, nie przekładając się bezpośrednio na działalność opodatkowaną.
Po Rozwiązaniu PGK, Inwestycja realizowana przez Spółkę będzie nadal kwalifikowana jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 10 ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu nadwyżki zgodnie z art. 15c ust. 8.
Po rozwiązaniu PGK, inwestycja realizowana przez spółkę celową może być nadal klasyfikowana jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej na gruncie art. 15c ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego z limitowania, zgodnie z ust. 8 tejże ustawy.
Projekt realizowany przez spółkę w formie inwestycji energetycznej kwalifikuje się jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, pozwalając wyłączyć koszty finansowania dłużnego z limitów wynikających z art. 15c ustawy o CIT nawet po rozwiązaniu Podatkowej Grupy Kapitałowej.