Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Pracownicy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej mają status pracowników samorządowych. Wszystkim pracownikom tych jednostek, bez względu na zajmowane stanowisko, przysługują: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, a także dodatkowe wynagrodzenie
Pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni czasowo do pracy w jednostkach pomocy społecznej. Osoby zatrudnione w administracji rządowej na etatach mogą mieć natomiast czasowo gorsze warunki zatrudnienia lub w ogóle stracić pracę. To rozwiązania zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, której większość przepisów zaczęła obowiązywać 18 kwietnia 2020 r.
Zasady ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ich wysokość i podstawy wymiaru dla pracowników samorządowych określają ogólne przepisy w tym zakresie, czyli ustawa zasiłkowa. Na wysokość zasiłków przysługujących pracownikom samorządowym mają wpływ także różnego rodzaju dodatki, nagrody i premie, których zasady przyznawania i wypłaty są uregulowane
Wynagrodzenie pracowników samorządowych obejmuje składniki obligatoryjne i fakultatywne. Wszystkim pracownikom samorządowym, bez względu na zajmowane stanowisko, przysługują m.in. wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę i nagroda jubileuszowa. Fakultatywnymi składnikami wynagrodzenia mogą być dodatek specjalny, dodatek funkcyjny, nagroda, a także dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne za
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Od 19 maja 2018 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Nie wprowadza ono jednak rewolucyjnych modyfikacji zasad wynagradzania pracowników samorządowych. Do najważniejszych zmian należą: obniżenie wynagrodzeń osób zarządzających w jednostkach samorządu terytorialnego, podwyższenie minimalnych stawek wynagrodzenia niektórych
Stosunki pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach doradców i asystentów wygasną po upływie 14 dni od wejścia w życie nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych. Przewiduje ona bowiem likwidację stanowisk doradców i asystentów samorządowych. Takie zmiany wprowadza ustawa z 15 września 2017 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, która oczekuje obecnie na podpis prezydenta
Od 1 stycznia 2018 r. wzrośnie minimalne wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wzrost ten nie wpłynie jednak na zmianę wysokości dodatku funkcyjnego pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania, który dotychczas był określony procentowo, a po nowelizacji przepisów będzie wyrażony kwotowo. Takie zmiany wprowadziło rozporządzenie Rady
Pracownikowi samorządowemu świadczącemu na polecenie przełożonego pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy należy udzielić, w terminie z nim uzgodnionym, dnia wolnego od pracy do końca okresu rozliczeniowego, w którym taką pracę wykonywał. W tym zakresie funkcjonuje też inne stanowisko, zgodnie z którym wymiar czasu wolnego za pracę w tym dniu powinien odpowiadać
Pracownicy samorządowi zatrudniani na podstawie umowy o pracę są wyłaniani w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Nabór jest przeprowadzany wyłącznie w stosunku do osób zatrudnianych na stanowiskach urzędniczych, w tym na kierowniczych stanowiskach urzędniczych.
Od 1 września 2013 r. nastąpiła zmiana w podstawie nawiązywania stosunku pracy z osobami kierującymi dzielnicami stolicy - z umowy o pracę na wybór. Wiązała się z tym konieczność ustalenia maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla tych osób oraz wysokości dodatku funkcyjnego. Zmiany w tym zakresie zaczęły obowiązywać od 1 sierpnia 2014 r.
Najpóźniej do końca kwietnia br. pracownicy samorządowi zajmujący stanowiska kierownicze mają obowiązek składania oświadczeń majątkowych. Pracodawca samorządowy może jednak rozszerzyć obowiązek składania takich oświadczeń również na inne osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych i niepełniące funkcji kierowniczych.
Od 1 września 2013 r. obowiązują zmiany w zatrudnianiu pracowników samorządowych. Nakładają one m.in. nowe obowiązki na pracodawców np. w zakresie zatrudniania sekretarzy czy asystentów i doradców.