Dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania dywidendy za rok 2025, w tym ramach estońskiego CIT, decydujące jest spełnienie kryteriów małego podatnika w roku podjęcia uchwały o podziale zysku; okoliczność, że zysk pochodzi z roku, w którym spółka rozpoczęła działalność, pozostaje bez znaczenia dla stawki podatkowej.
Przychody ze sprzedaży, o których mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, nie obejmują odsetek od Wkładu Obcego, zarówno umownych, jak i karnych, gdyż nie stanowią one przysporzenia majątkowego podatnika i są traktowane jako zasoby zwrócone zgodnie z umową operacyjną.
Spółka spełnia warunek zatrudnienia wymagany dla estońskiego CIT poprzez program łącznego zatrudnienia. Zatrudnianie do czerwca dwóch pracowników, a następnie od czerwca czterech - spełnia sumaryczne kryterium zatrudnienia co najmniej 3 etatów przez min. 300 dni w roku.
Motocykl stanowi pojazd samochodowy w rozumieniu art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyklucza możliwość jego jednorazowej amortyzacji przewidzianej dla małych podatników w art. 22k ust. 7 ustawy.
Dla ustalenia statusu „małego podatnika” i możliwości zastosowania preferencyjnej stawki CIT 9%, nie wystarcza uwzględnienie jedynie przychodów uzyskanych przez krajowy oddział zagranicznej spółki. Należy wziąć pod uwagę całkowite przychody przedsiębiorstwa, niezależnie od miejsca ich generowania, co determinuje stosowanie limitów ustawowych.
Zagraniczne przedsiębiorstwo prowadzące działalność poprzez zakład w Polsce podlega minimalnemu podatkowi dochodowemu na podstawie art. 24ca ustawy o CIT. Wyliczenia podstawy tego podatku powinny uwzględniać jedynie przychody osiągnięte w Polsce, jednak dla celów określenia statusu małego podatnika powinno się brać pod uwagę całkowite przychody spółki, a nie tylko przychody jej oddziału.
Spełnienie warunku zatrudnienia co najmniej trzech pracowników w przeliczeniu na pełne etaty przez 300 dni w roku podatkowym, określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, wymaga utrzymania nieprzerwanego poziomu zatrudnienia na wskazanym poziomie przez pełny okres wskazany w przepisie, co do zasady wykluczając możliwość kumulacyjnego uwzględnienia krótkotrwałych zatrudnień.
Podatnikom uznanym za małych podatników, których roczny przychód nie przekracza 2 000 000 euro, przysługuje wyłączenie z obowiązku zapłaty minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ustawy o CIT.
Dla zaliczek na poczet dywidendy wypłaconych w 2023 roku, przez Spółkę posiadającą wtedy status małego podatnika, właściwa jest stawka 10% CIT Estońskiego, niezależnie od późniejszego utracenia tego statusu w 2024 roku. O statusie i stawce decyduje moment wypłaty zaliczek.
Motocykle, jako pojazdy samochodowe, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie kwalifikują się do jednorazowej amortyzacji zgodnie z art. 22k ust. 7, z uwagi na wyłączenie tych pojazdów z możliwości jednorazowych odpisów amortyzacyjnych zarezerwowanych dla małych podatników.
W przypadku wypłaty zysków skumulowanych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, stosuje się stawkę podatkową obowiązującą w ostatnim roku opodatkowania ryczałtem, niezależnie od momentu podjęcia uchwały o wypłacie tych zysków.
Spełnienie warunku zatrudnienia wyrażonego w art. 28j ust. 1 pkt 3.
W zakresie możliwości zastosowania 9% stawki podatku oraz powstania przychodu w związku z otrzymaniem wkładu niepieniężnego.
Dotyczy ustalenia, czy Spółka była/będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w stosunku do wypłat zaliczek na poczet dywidendy, w stosunku do których uchwała o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy została podjęta w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem, niezależnie od tego, w którym roku podatkowym ma miejsce faktyczna wypłata zaliczki na poczet dywidendy.
Jaką stawkę podatku CIT ma zastosować Spółka w sytuacji wypłaty zysku netto wypracowanego przez nią w okresie opodatkowania Ryczałtem?
Jaką stawkę podatku CIT ma zastosować Spółka w sytuacji wypłaty zysku netto wypracowanego przez nią w okresie opodatkowania Ryczałtem?
Wysokość ryczałtu od wypłacanego zysku (dywidendy) za pierwszy rok opodatkowania ryczałtem (Pierwszy Rok Podatkowy) winna zostać ustalona na podstawie stawki ryczałtu obowiązującej w roku podatkowym, w którym podjęta zostanie uchwała o podziale wyniku finansowego wypracowanego w Pierwszym Roku Podatkowym. Natomiast termin faktycznej wypłaty tego zysku (dywidendy) lub rok, za który jest wypłacany pozostają
Czy w przedstawionym stanie faktycznym, postępowanie Wnioskodawcy polegające na zastosowaniu Ryczałtu według stawki 20% zarówno dla pozostałej do podziału dywidendy ustalonej uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w dniu (…) 2023 r. jak i dla wypłacanych wcześniej zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy na mocy uchwał Zarządu w dniach (…) 2022 r. oraz (…) 2022, polegające na skorygowaniu zastosowanej
Czy warunek przewidziany w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT może zostać spełniony przez Spółkę sumarycznie przez zatrudnianie do czerwca dwóch pracowników na pełen etat, a następnie od początku czerwca czterech pracowników na pełen etat.
Dotyczy ustalenia: - czy Wnioskodawca będzie mógł korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estońskiego CIT-u), jeżeli wymóg zatrudnienia, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT zostanie spełniony, jeśli Wnioskodawca zatrudni większą niż 3 liczbę osób w niepełnym wymiarze, które po zsumowaniu wyniosą 3 pełne etaty. Czy w kontekście tego, że Spółka jest małym
W zakresie ustalenia, czy spółka ma prawo zastosować stawkę ryczałtu do zaliczki na dywidendę w wysokości 10% podstawy opodatkowania na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Czy w przypadku braku zapłaty (a graniczy to z pewnością), faktur wystawionych przez naszą firmę na firmę X można nie ujmować w limicie do 2 000 000 Euro brutto, tak aby móc spełniać warunki Małego podatnika; - czy w przypadku braku spłaty powyższych faktur można nie ujmować ich w limicie przychodu w kwocie netto, tak aby nie wchodziły w przychód limitowany do 2 000 000 EURO netto, by móc płacić
W zakresie ustalenia momentu i skutków utraty statusu „małego podatnika” na skutek sprzedaży nieruchomości w 2023 r.