Gmina (...) ma prawo do stosowania prewspółczynnika ilościowego przy rozliczaniu wydatków na działalność wodno-kanalizacyjną w celu określenia kwoty podatku VAT do odliczenia. Prewspółczynnik ten lepiej odzwierciedla specyfikę działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej prowadzonej przez Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących infrastruktury wodociągowej za pomocą prewspółczynnika metrażowego opartego na rzeczywistej ilości wody dostarczonej w transakcjach opodatkowanych VAT, jeśli taka metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności, a metoda z rozporządzenia nie spełnia tego wymogu.
Realizacja przez Gminę projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy pomocy dotacji, bez generowania stałego dochodu, nie stanowi działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie są podstawą opodatkowania, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Gmina, jako podatnik VAT, ma prawo zastosować indywidualny sposób ustalenia prewspółczynnika na podstawie kryteriów ilościowych przy odliczaniu VAT z wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, o ile metoda ta obiektywnie odzwierciedla związek wydatków z działalnością gospodarczą, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2h ustawy o VAT.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Podatnik będący gminą ma prawo stosować prewspółczynnik metrażowy zamiast określonego w Rozporządzeniu, jeżeli ten lepiej odpowiada specyfice gospodarczej i bardziej obiektywnie odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do czynności opodatkowanych, zapewniając prawidłowe odliczenie VAT.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Niecelowe jest naliczanie podatku należnego z tytułu wykorzystywania infrastruktury na potrzeby wewnętrzne gminy. Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury do
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez Gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Natomiast dostawa do odbiorców wewnętrznych nie generuje obowiązku naliczenia podatku. Gmina ma prawo do odliczenia części VAT od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z infrastrukturą wodociągową, przy zastosowaniu prewspółczynnika
Odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych nie jest opodatkowane. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji w Infrastrukturę, stosując proporcję obliczoną na podstawie rzeczywistego użycia wody i ścieków.
Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej aport sieci wodociągowej, pod warunkiem, że infrastruktura jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i brak jest negatywnych przesłanek określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych kwalifikowane jest jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej do tej działalności.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, zaś na wewnętrzne potrzeby pozostają bez opodatkowania. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT używając prewspółczynnika metrażowego jako bardziej odpowiedniego od przewidzianego w rozporządzeniu.
Czynności podejmowane przez Gminę, jako realizacja zadań własnych, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z tym wpłaty mieszkańców oraz dofinansowanie nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem budowy oczyszczalni ścieków.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika VAT opartego na ilości dostarczonej wody i odprowadzanych ścieków, co lepiej odpowiada specyfice jej działalności niż metoda wskazana w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Gmina ma również prawo do korekt deklaracji podatkowych za przeszłe okresy, z uwzględnieniem przepisów o przedawnieniu.
Usługi dostarczania wody i odbioru ścieków wykonywane przez JST na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza. Prawo do odliczenia VAT w ramach infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wymaga zastosowania specyficznego klucza odliczenia, tj. pre-współczynnika metrażowego, odzwierciedlającego stopień wykorzystania do działań opodatkowanych.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, realizowaną jako zadanie własne. Przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu metody prewspółczynnika, uwzględniającego zarówno działania opodatkowane, jak i wyłączone z opodatkowania.
Świadczenie odpłatnych usług dostawy wody i odbioru ścieków przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. W przypadku infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, zastosowanie prewspółczynnika metrażowego do odliczenia VAT jest bardziej reprezentatywne niż metoda z Rozporządzenia, szczególnie wobec specyfiki działalności i specyfiki dokonywanych nabyć.
Działania gminy związane z realizacją Inwestycji POŚ nie stanowią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, a wpłaty mieszkańców i środki z PROW nie są zapłatą za czynności opodatkowane. Gmina nie nabywa prawa do odliczenia VAT naliczonego związku z inwestycją.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT za pośrednictwem prewspółczynnika metrażowego, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury dla celów opodatkowanych.
Podstawa opodatkowania VAT dla czynności wniesienia aportem infrastruktury powinna zostać ustalona jako wartość nominalna obejmowanych udziałów jako kwota brutto; Gmina jest uprawniona do jednorazowej korekty VAT naliczonego dotyczącego infrastruktury, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, z racji zmiany przeznaczenia majątku na czynność opodatkowaną.
Aport majątku o charakterze zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki przez gminę nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Jednak gmina, działając jako podatnik, nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.
Podatnik, będący organem samorządu terytorialnego, może stosować indywidualnie określony prewspółczynnik dla przypisywania kosztów do działalności gospodarczej, jeżeli proponowana metoda jest bardziej reprezentatywna dla specyfiki wykonywanej działalności niż metoda określona w rozporządzeniu Ministra Finansów.