Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Działalność badawczo-rozwojowa polegająca na tworzeniu innowacyjnych receptur paszowych oraz ulepszeń technologicznych w procesie produkcji, prowadzona systematycznie w ramach projektów, kwalifikuje się jako działalność B+R uprawniająca do ulgi podatkowej, o ile wydatki związane z taką działalnością są faktycznie poniesione i odpowiednio wyodrębnione w ewidencji księgowej.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełniający kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jeśli stanowi niezależną jednostkę zdolną do realizacji zadań gospodarczych.
Gmina, jako podmiot wytwarzający energię elektryczną w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Nie jest również zobowiązana do rejestracji akcyzowej oraz składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych ani prowadzenia ewidencji ilościowej.
Zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł przed 1 stycznia 2019 r. stosuje się według stawki obowiązującej w dacie wytworzenia i dostarczenia energii do zużycia, niezależnie od późniejszych zmian stawki akcyzy.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Posiadanie przez spółkę udziałów członkowskich w spółdzielni energetycznej nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie estońskiego CIT, gdyż spółdzielnia nie jest podmiotem wskazanym w zamkniętym katalogu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Dział Nieruchomościowy nie stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e VAT, a więc jego zbycie nie jest wyłączone z opodatkowania VAT; natomiast Dział Fotowoltaiczny spełnia definicję ZCP, co wyłącza zbycie tego działu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
W przypadku, gdy wynagrodzenie dla całego wolumenu energii w danym okresie rozliczeniowym przyjmie wartość ujemną, transakcję należy rozpoznać jako świadczenie usługi odbioru energii przez nabywcę na rzecz dostawcy, co podlega obowiązkowi dokumentacji fakturą VAT.
Spółka pełniąc funkcję udzielającego pomocy publicznej nie działa jako podatnik VAT w odniesieniu do czynności polegających na pobieraniu i przekazywaniu nienależnej pomocy, natomiast dokonując korekt sprzedaży energii elektrycznej zgodnie z Obowiązkiem 2, zobowiązana jest do wystawienia faktur korygujących zmieniających cenę maksymalną na umowną.
Sprzedaż oraz zużycie gazu ziemnego przez Wnioskodawcę, jako finalnego nabywcy, w procesie kogeneracji do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przy spełnieniu warunków umownych o specyfikacji użycia gazu.
W sytuacji nabycia energii po ujemnej cenie, uznaje się, iż nabywca świadczy usługę odbioru energii i ma ona podlegać opodatkowaniu VAT, wymuszając wystawienie faktury przez nabywcę na dostawcę.
Podmiot będący prosumentem energii odnawialnej, wprowadzający energię do sieci, wykonuje dostawę towarów podlegającą VAT jako działalność gospodarcza; odliczenie VAT wymaga przypisania wydatków do stosownej działalności i zastosowania proporcji, zgodnie z art. 86 i 90 ustawy o VAT.
Przychód podatkowy w podatku CIT z tytułu energii elektrycznej oddanej do sieci przez prosumenta powstaje na koniec okresu rozliczeniowego określonego w umowie, a nie z datą otrzymania faktury od kontrahenta (art. 12 ust. 3c-3d ustawy o CIT).
Czynność dostawy energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta w instalacji fotowoltaicznej podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, z obowiązkiem dokumentacji fakturowej, gdzie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub upływu terminu na jej wystawienie.
Gmina wykonująca czynności jako prosument energii wprowadzający do sieci energię elektryczną za wynagrodzeniem działa jako podatnik VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje w momencie wystawienia faktury, upływu terminu na jej wystawienie lub upływu terminu płatności, zgodnie z art. 19a ustawy o VAT.
Energia elektryczna zużywana bezpośrednio do przeprowadzenia przemian fizykochemicznych w procesach metalurgicznych, takich jak topienie i przegrzewanie metali, może korzystać ze zwolnienia z akcyzy. Natomiast energia wykorzystywana do napędu urządzeń wspomagających procesy metalurgiczne nie jest objęta zwolnieniem zgodnie z art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Refakturowanie kosztów energii elektrycznej nabytej z akcyzą na najemców, bez obciążenia ich za energię z mikroinstalacji, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Wprowadzenie do sieci energetycznej energii elektrycznej wyprodukowanej przez gminę za pomocą instalacji fotowoltaicznych stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT.
Zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na magazynowanie energii elektrycznej, podczas rozruchu instalacji, nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Po uzyskaniu koncesji, zużycie to staje się przedmiotem opodatkowania, z wyłączeniem nieudokumentowanych strat technologicznych, a energia zużywana na potrzeby własne magazynu nie kwalifikuje się do zwolnienia z akcyzy.
Posiadanie przez spółkę udziałów w spółdzielni energetycznej nie wyklucza opodatkowania ryczałtowego od dochodów spółek zgodnie z ustawą o CIT; wynagrodzenie za energię płacone spółdzielni nie stanowi ukrytych zysków podlegających opodatkowaniu ryczałtem.
Płatność z tytułu kary umownej za niewykonanie zobowiązań umownych może stanowić wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu VAT, gdy istnieje bezpośredni związek między świadczeniem a wynagrodzeniem, wymagając dokumentacji fakturą.
Podatnik działający jako państwowa osoba prawna ma prawo do zastosowania prewspółczynnika ilościowego w proporcjonalnym odliczeniu VAT od wydatków związanych z funkcjonowaniem elektrowni wodnych, przy czym metoda obliczenia musi obiektywnie odzwierciedlać proporcjonalne wykorzystanie do działalności gospodarczej opodatkowanej.