Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dotacja na zakup środków nie związanych z amortyzacją wyklucza uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).
W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, działania te nie są uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług.
Wydatki na wyposażenie niezaliczone do środków trwałych, sfinansowane z dotacji z Funduszu Pracy zwolnionej z opodatkowania, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli mają związek przyczynowy z przychodami działalności i są prawidłowo udokumentowane.
Dochody uzyskane przez podatnika z tytułu grantu europejskiego są zwolnione z opodatkowania na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli pochodzą z bezzwrotnej pomocy międzynarodowej, a podatnik osobiście realizuje cele programu finansowanego z tych środków.
Przychody uzyskiwane z działalności w postaci świadczenia usług doradztwa związanych z pozyskiwaniem dotacji z funduszy unijnych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30.0, nie kwalifikują się do opodatkowania stawką 15% jako usługi doradztwa związanego z zarządzaniem, lecz podlegają stawce 8,5% ryczałtu.
Mozliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup sprzętów i usług, które sfinansowane zostały z jednorazowej dotacji.
Nieuznania Gminy za podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”; brak podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego w związku z realizacją ww. inwestycji z Polskiego Ładu oraz Programu; brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT otrzymanych od dostawców/usługodawców w związku z realizacją ww. inwestycji; brak
Zwolnienie z opodatkowania dotacji oraz zakup towarów jako koszt działalności.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania na pokrycie wydatków inwestycyjnych dotyczących projektu; - prawo do odliczenia części podatku naliczonego według prewspółczynnika i współczynnika, od wydatków z tytułu budowy indywidualnych oczyszczalni ścieków (w tym za opracowanie dokumentacji projektowej) dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków przy ..., przy budynku Urzędu Gminy
Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Nieuznanie Gminy za podatnika VAT, a w konsekwencji niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanej dotacji oraz wkładu własnego wnoszonego przez mieszkańców na pokrycie kosztów realizacji Inwestycji, tj. zakupu i montażu instalacji OZE.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT dofinansowania na realizację Projektu. Brak prawa do odliczenia podatku związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją Projektu. Brak obowiązku dokumentowania fakturami VAT usług wyświadczonych w Projekcie.
Uznanie Gminy za podatnika podatku VAT w związku z realizowanym Projektem. Uznanie wpłat Mieszkańców na realizację Projektu za podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Prawo do pełnego odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację Projektu. Brak opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego ze środków europejskich.
̶ Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wpłat mieszkańców wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych związanych z realizacją projektu, ̶ Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dofinansowania, które Gmina otrzyma na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, ̶ Brak prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu.
Otrzymane przez Panią środki finansowe za wykonanie prac B+R będzie stanowiło dla Pani przychód z innych źródeł niekorzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT.
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup wyposażenia (tj. składniki majątkowe, które nie zostały zaliczone do środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych) mającego związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą, sfinansowane z przyznanej dotacji z Urzędu Pracy.
Prawo do odliczenia części podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji przy zastosowaniu indywidualnego prewspółczynnika oraz opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację inwestycji.
koszty uzyskania przychodu -wynagrodzenie z tytułu realizacji projektu unijnego
Skoro wydatki ponoszone w ramach projektu zarówno te sfinansowane dotacją jak i wkładem własnym, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych celem realizacji projektu, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki wyrażonej w art. 86 ust. 1
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego otrzymanej dotacji.
Jeżeli zatem Spółka dokonała odpisów amortyzacyjnych w pełnej wysokości, to jest ona zobowiązana do ich skorygowania, tj. zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w tych miesiącach (okresach), w których wykazała je w zawyżonej wysokości, a nie w rozliczeniu za okres, w którym zwrot wydatków został otrzymany. Jeżeli dofinansowanie otrzymano w roku podatkowym następującym po roku, w którym odpisy amortyzacyjne
Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji dofinansowanej ze środków UE, związanej z budową kanalizacji sanitarnej.