Pracownik, który nie został umieszczony w ewidencji zatrudnionych w szczególnych warunkach, może poskarżyć się na pracodawcę do Państwowej Inspekcji Pracy. Skarga może jednak okazać się nieskuteczna, jeśli pracodawca nie umieścił jego stanowiska w prowadzonym wykazie prac szczególnych.
W zakładzie pracy miał miejsce wypadek, na skutek którego zostały nieznacznie poszkodowane dwie osoby (doznały tylko stłuczeń). Czy wypadek ten powinien zostać zgłoszony do Państwowej Inspekcji Pracy?
Regulamin pracy jest podstawowym zakładowym źródłem prawa pracy. Ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz określa prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Zachowanie prawidłowych procedur przy jego uchwalaniu oraz zgodna z przepisami prawa pracy treść podlegają kontroli inspektora pracy.
Wynagrodzenie pracownika składa się z różnych składników. Inspektorzy pracy często sprawdzają, czy pracodawca prawidłowo ustala wysokość poszczególnych składników wynagrodzenia.