Transakcje sprzedaży walut wirtualnych, dokonywane w Polsce, stanowią świadczenie usług finansowych zwolnionych z VAT, jeśli wirtualne waluty są uznawane jako alternatywny środek płatniczy i wykorzystywane wyłącznie w funkcji płatniczej.
Jednostka budżetowa, której roczna wartość sprzedaży z tytułu najmu nie przekracza limitu określonego przepisami, a która nie prowadzi działalności wykluczającej z zakresu omawianego zwolnienia, posiada prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina, świadcząc odpłatne usługi dostawy wody i odbioru ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych, jest zobowiązana do stosowania bardziej reprezentatywnej metody proporcji opartej na zużyciu, zamiast pre-współczynnika z rozporządzenia, do odliczeń VAT – w zakresie działalności gospodarczej i opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Odszkodowanie wypłacone Spółce A na podstawie decyzji Wojewody, mimo nazwy, stanowi w rzeczywistości wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług, wykonywane z nakazu organu władzy publicznej.
Środki pomocnicze mogą podlegać obniżonej stawce VAT, pod warunkiem zgodności z klasyfikacją Nomenklatury Scalonej i uzyskaniem odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej przeznaczenie zdrowotne.
Zabiegi z zakresu opieki medycznej, które spełniają kryteria poprawy, przywracania, zachowania lub profilaktyki zdrowia, a nie są zabiegami stricte estetycznymi, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o VAT.
Pre-współczynnik metrażowy może być stosowany przez gminę do odliczania VAT od inwestycji kanalizacyjnych, gdy precyzyjnie odzwierciedla proces zużycia infrastruktury i rzeczywisty zakres czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT. Rozporządzenie nie wyklucza stosowania innych, bardziej adekwatnych metod.
Agencji pracy tymczasowej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od usług najmu lokali mieszkalnych zapewnianych pracownikom tymczasowym, jeżeli koszty te są uwzględnione w kalkulacji wynagrodzenia za usługi opodatkowane podatkiem VAT, a brak jest negatywnych przesłanek do odliczenia (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Spółka z o.o., powstała z przekształcenia spółki cywilnej, nie jest podatnikiem rozpoczynającym działalność i nie może korzystać z preferencyjnej stawki CIT 10%. Dzierżawa i świadczenie usług na rzecz spółki przez wspólnika na warunkach rynkowych nie stanowią ukrytego zysku.
Zarówno opłaty członkowskie uiszczane na rzecz platformy zagranicznej, jak i dochód z działalności wydawniczej są opodatkowane w Polsce. Spółka musi zaliczać pełną wartość transakcji do limitu zwolnienia z VAT. Brak faktury nie zwalnia z obowiązku rozliczenia VAT przy imporcie usług.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą oraz czynności opodatkowane VAT, nieobjęte zwolnieniem podatkowym. Gminie przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o wskaźnik bazujący na rzeczywistym zużyciu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Wykorzystywanie tej infrastruktury
Opłata za bezumowne zajęcie nieruchomości nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, jeżeli nie istniał dorozumiany stosunek prawny akceptujący takie korzystanie, co wyklucza jego opodatkowanie.
Przychód z tytułu nadwyżki finansowej w transakcji sekurytyzacyjnej, niebędącej wynagrodzeniem za usługę ani dopłatą do ceny, powstaje zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o CIT w momencie rzeczywistego otrzymania środków, uznając przychód za kasowy.
Zatrzymanie zadatku przez Wnioskodawcę, w wyniku jednostronnego odstąpienia od umowy przez Spółkę, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT, a ma charakter odszkodowawczy. Tym samym, czynność ta nie wywołuje obowiązku podatkowego w zakresie VAT.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Natomiast usługi w zakresie dostaw wody dla odbiorców wewnętrznych nie są opodatkowane VAT. Gmina ma prawo stosować pre-współczynnik metrażowy jako metodę proporcjonalnego odliczania, który bardziej odpowiada specyfice
Świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej determinowane jest przez klucz odliczenia oparty na rzeczywistym zużyciu, zapewniający prawidłowe przypisanie wydatków do działalności opodatkowanej
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług dostarczania wody odbiorcom zewnętrznym stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, podczas gdy dostawy wody na rzecz jednostek organizacyjnych gminy nie podlegają opodatkowaniu. JST ma prawo do zastosowania własnego, reprezentatywnego sposobu określenia proporcji odliczenia VAT, opierającego się na miernikach zużycia wody.
Odpłatne świadczenie przez gminę usług dostarczania wody na podstawie umów cywilnoprawnych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych wykorzystywanych wyłącznie do tych usług.
Potrącenie uzasadnionych kosztów inkasa przez organizację zbiorowego zarządzania, w związku z wykonaniem czynności na rzecz podmiotów uprawnionych, stanowi świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług, wynoszącą 23%.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez JST stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. JST nie jest zobowiązana do naliczania VAT od wewnętrznego wykorzystania infrastruktury. Odliczenie VAT od wydatków inwestycyjnych opiera się na proporcji wyliczonej według udziału objętości wody/ścieków dostarczonej zdobywanych
Wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę na rzecz podmiotów powiązanych za świadczone usługi nie stanowi ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT i tym samym nie podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek, gdyż transakcje realizowane są na warunkach rynkowych, zgodne z potrzebami i modelem biznesowym Spółki.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Biletów na wydarzenia lub do miejsc rozrywki, o ile miejscem świadczenia jest Polska, zgodnie z art. 28g ustawy o VAT. W przypadku miejsc świadczenia poza Polską, odliczenie nie przysługuje.
Dotacje z KE i PARP na zadanie nr 3 podlegają VAT, gdy związane są z usługami świadczonymi na rzecz MŚP, wpływając na ich cenę. Dotacje na zadania nr 1, 2 i 4, będące ogólnymi działaniami projektu, nie podlegają VAT ze względu na brak bezpośredniego wpływu na ceny konkretnych świadczeń.