Nasza jednostka zawarła umowę na dostawę sprzętu biurowego. Z powodu bieżących trudności finansowych nie jesteśmy w stanie uregulować zobowiązania w formie pieniężnej. W związku z tym zaproponowaliśmy dostawcy przeniesienie na niego prawa własności jednego z naszych środków trwałych, na co wyraził zgodę. Jak należy zaksięgować uregulowanie zobowiązania w formie rzeczowej w księgach rachunkowych?
Spółka w lutym 2024 r. zakupiła i przyjęła do używania środek trwały (maszynę), który od marca 2024 r. podlega odpisom amortyzacyjnym. W maju 2024 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą (zmniejszającą) koszty transportu tej maszyny. Koszty transportu stanowiły element wartości początkowej użytkowanego środka trwałego. Jak prawidłowo podatkowo i rachunkowo dokonać korekty i zaewidencjonować ją w księgach
W poprzednich wydaniach „Mk” omówione zostały wybrane problemy inwentaryzacji drogą spisu z natury oraz potwierdzania sald należności. W niniejszym artykule zwracamy uwagę na wątpliwości dotyczące trzeciej i ostatniej metody inwentaryzacji polegającej na porównaniu i weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami.
Podatnik, który nie jest w stanie ustalić ceny nabycia środka trwałego, może jego wartość początkową ustalić na podstawie dokonanej przez siebie wyceny uwzględniającej cenę rynkową tego rodzaju środka trwałego oraz stan i stopień jego zużycia. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Przełom roku to czas, gdy większość jednostek przygotowuje się do sporządzania sprawozdania finansowego. Programy finansowo-księgowe generują takie sprawozdania finansowe zazwyczaj za przyciśnięciem jednego klawisza. Wygenerowane automatycznie sprawozdanie finansowe jest jednak często obarczone błędami. Dlatego przedstawione w nim informacje (dane) powinny zostać zweryfikowane przez służby księgowe
Celem wytworzenia wyrobu gotowego jest przede wszystkim jego sprzedaż. Zdarza się jednak, że wytworzone wyroby gotowe są przekazywane na potrzeby własne jednostki. W ciągu roku obrotowego wyroby gotowe są zazwyczaj ujmowane w księgach rachunkowych w stałych cenach ewidencyjnych. Stosowanie tych cen wymaga ustalania odchyleń od cen ewidencyjnych wyrobów gotowych, które korygują ich wartość do rzeczywistego
Wspólnicy (akcjonariusze) spółek często decydują się na wnoszenie do spółek aportów (wkładów niepieniężnych) na pokrycie wartości wydawanych im udziałów/akcji w spółce kapitałowej lub udziału w spółce osobowej. Aport pozwala na pokrycie kapitału spółki bez angażowania środków pieniężnych i zarazem np. na wyposażenie spółki w niezbędne w jej działalności środki trwałe. Wniesienie aportu niepieniężnego
Środki trwałe są w wielu (jeśli nie w większości) przedsiębiorstwach kluczowym zasobem prowadzonej działalności gospodarczej. Im większy jest ich udział w ogólnej wartości aktywów, tym większego znaczenia nabiera problematyka prawidłowej ich wyceny nie tylko według prawa bilansowego, ale w szczególności według uregulowań ustaw o podatku dochodowym. Podstawowa trudność związana jest z wyborem, czy dany
Spółka z o.o. wyemitowała udziały o wartości nominalnej 100 000 zł. W zamian za wydane udziały otrzymała środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o następujących wartościach rynkowych i księgowych: ● wartość księgowa środków trwałych u podmiotu wnoszącego wkład wynosi 50 000 zł, ich wartość rynkowa wynosi 80 000 zł, ● wartość księgowa wartości niematerialnych i prawnych u podmiotu wnoszącego
Jesteśmy spółką kapitałową. Od stycznia 2013 r. budujemy halę fabryczną. Przewidywany okres zakończenia budowy to 31 sierpnia 2014 r. Budowa jest finansowana ze środków pochodzących z bieżącej działalności spółki. Nie posiadamy kredytu inwestycyjnego. Wykorzystujemy natomiast kredyt w rachunku bieżącym, który przeznaczamy na finansowanie bieżącej działalności. Dotychczas koszty związane z obsługą kredytu
W styczniu 2013 r. spółka zawarła z firmą leasingową umowę leasingu nieruchomości lokalowej na okres 10 lat. W myśl ustawy o rachunkowości jest to dla spółki leasing finansowy. W styczniu 2014 r. nieruchomość została oddana w najem do spółki X. Z zawartej umowy najmu ze spółką X wynikało, że jest to leasing finansowy. Wobec tego nieruchomość została zdjęta ze stanu środków trwałych w leasingu i wprowadzona
Do 20 lutego br. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem dochodowym i mający kalendarzowy rok podatkowy mogą wybrać kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego. W publikacji przedstawiamy, jakie są zalety i wady tych form rozliczeń oraz kto i po spełnieniu jakich warunków może z nich skorzystać.
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu. Na otwarcie działalności otrzymałam dofinansowanie z urzędu pracy. Zakupiłam za nie samochód osobowy i dwa inne środki trwałe. Samochód zakupiłam jako osoba fizyczna (na umowie sprzedaży nie widnieje nazwa firmy). Czy samochód ten musi być wpisany do wykazu środków trwałych mojej firmy? Czy może być traktowany jako prywatna
Odziedziczyłem po wuju warsztat (stanowiący budynek niemieszkalny), w którym znajdują się maszyny. Wuj prowadził ten warsztat kilka lat. Jestem jego wyłącznym właścicielem. Maszyny były w całości zamortyzowane przez wuja. Sam prowadzę działalność gospodarczą i planuję uruchomienie tego warsztatu ponownie, tj. będę kontynuował działalność gospodarczą prowadzoną dotychczas przez wuja. Czy mogę amortyzować