Na budynku gospodarczym stanowiącym środek trwały wymieniłem dach z eternitu na blachę trapezową. Jak rozliczyć wydatki poniesione na taką wymianę?
TSUE orzekł, że naprawa i remont wind w budynkach mieszkalnych daje prawo do zastosowania obniżonej stawki VAT. Z obniżonej stawki nie mogą natomiast korzystać usługi konserwacji wind (wyrok TSUE z 5 maja 2022 r. w sprawie C-218/21).
Minister Finansów potwierdził prawo do stosowania stawki 0% na usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, pod warunkiem że dotyczą one utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki VAT nie będą korzystać jednak usługi dotyczące falochronu, jeżeli roboty te wynikają z konieczności jego dostosowania do przeprowadzonej przebudowy
W hali produkcyjnej wymieniłem bramę przemysłową na nową. Jest ona wyższa oraz otwierana elektrycznie. Poprzednia była otwierana ręcznie. Koszt wymiany bramy to 14 000 zł. Czy koszt ten można potraktować jako wydatek na remont hali?
Wielu podatników ma wątpliwości, kiedy poniesione przez nich wydatki należy uznać za remont, a kiedy za ulepszenie środka trwałego. Prawidłowa klasyfikacja wydatków jest o tyle istotna, że uznanie wykonanych czynności za remont środka trwałego pozwala na ich bezpośrednie rozliczenie w kosztach uzyskania przychodów. Z kolei uznanie ich za ulepszenie skutkuje koniecznością zwiększenia wartości początkowej
W przepisach ustawy o VAT obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r. ustawodawca w ramach zasady ogólnej przyjął pewne uproszczenie polegające na tym, że pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony są wykorzystywane w 50% do celów związanych z działalnością gospodarczą i w 50% do innych celów, np. prywatnych. Natomiast 100% odliczenie przysługuje tylko w stosunku do pojazdów samochodowych
Środki trwałe są w wielu (jeśli nie w większości) przedsiębiorstwach kluczowym zasobem prowadzonej działalności gospodarczej. Im większy jest ich udział w ogólnej wartości aktywów, tym większego znaczenia nabiera problematyka prawidłowej ich wyceny nie tylko według prawa bilansowego, ale w szczególności według uregulowań ustaw o podatku dochodowym. Podstawowa trudność związana jest z wyborem, czy dany
Najczęściej to na wiosnę właściciele budynków i mieszkań przeprowadzają prace zaliczane do kategorii robót konserwacyjnych. Podstawowym problemem przy wykonywaniu tego rodzaju robót jest ustalenie, jaką stawką należy opodatkować wykonywane prace. Wykonanie robót konserwacyjnych w określonych przypadkach może być bowiem opodatkowane stawką obniżoną w wysokości 8%. Wymaga to jednak spełnienia warunków
Wydatki poniesione na wymianę starego ogrodzenia betonowego wraz ze słupkami na ogrodzenie z gotowych profili metalowych i słupków metalowych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w całej wysokości w momencie ich poniesienia. Nie jest konieczne dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma bowiem charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego
Można zaryzykować twierdzenie, że każda firma korzysta z samochodów w celach służbowych. Rozliczenia podatkowe związane z korzystaniem z samochodów będących własnością firm, leasingowanych oraz prywatnych, mają swoją specyfikę. W opracowaniu tym przedstawiamy rozwiązania podatkowych problemów podatników związanych z korzystaniem z samochodów do celów służbowych.
Umowa użyczenia jest umową nazwaną, uregulowaną przez przepisy art. 710-719 Kodeksu cywilnego. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Przedmiotem użyczenia mogą być zarówno rzeczy ruchome (np. samochód, maszyna, meble), jak i nieruchomości (np. lokal użytkowy lub jego część, działka
Używanie do celów prowadzonej działalności gospodarczej środków trwałych stanowiących cudzą własność jest obecnie praktyką powszechną. Często zdarza się również, że przedmioty te, aby mogły być w pełni użyteczne, wymagają dodatkowych nakładów. Jeśli zmiany wprowadzone w cudzym składniku majątkowym posiadają znamiona ulepszenia, to zainwestowanych środków nie można rozliczyć bezpośrednio w kosztach
Spółka jawna chce podpisać umowę o wynajem pomieszczeń z osobą fizyczną. Umowa zawiera zapis, że w zamian za miesięczny czynsz firma wykończy i wyremontuje pomieszczenia. Umowa ma być zawarta na okres 10 lat. Czy nakłady poniesione na remont będą stanowiły przychód do opodatkowania z tytułu wynajmu lokalu dla osoby fizycznej?
Spółka wynajmuje pomieszczenia. W jednym z nich zamierza otworzyć sklep z częściami samochodowymi. Pomieszczenie to musi przejść kapitalny remont (kosztorys jest na kwotę 50 000 zł). Jak spółka powinna to rozliczyć? Czy potraktować to jako inwestycję w obcym majątku? Czy można odliczać VAT od faktur związanych z tą inwestycją?