Ustawa o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (tzw. ustawa kominowa) ma zastosowanie wyłącznie do grupy podmiotów ze sfery budżetowej i osób zatrudnionych lub sprawujących w nich określone funkcje. Inne niż wymienione w ustawie osoby nie podlegają jej przepisom. Znaczenie ma przy tym faktyczny zakres czynności i ich realne wykonywanie lub pełnienie funkcji a nie wyłącznie nazwa
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich
Gdy pracownik przechodzi na emeryturę, pracodawca powinien rozwiązać z nim umowę o pracę. Zakończenie stosunku pracy może w tym przypadku nastąpić za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika.
Mimo że ustawa o pracownikach samorządowych w obecnym kształcie obowiązuje już prawie od 2 lat, to pracodawcy ciągle mają problemy związane z zatrudnianiem pracowników samorządowych. Największe kłopoty dotyczą nawiązywania stosunków pracy, czasu pracy oraz wynagradzania. Poniżej przedstawiamy rozwiązania najczęściej spotykanych problemów związanych z zatrudnieniem pracowników samorządowych. Nauczyciele
Zatrudniałem pracownicę, która w 1999 r. nabyła uprawnienia emerytalne (o czym nie wiedziałem). W 2000 r. jej umowa o pracę uległa rozwiązaniu z upływem terminu. Następnego dnia zawarliśmy z nią nową umowę na czas określony. Umowa ta rozwiązała się z upływem okresu, na który została zawarta, czyli 31 grudnia 2005 r. Pracownica twierdzi, że mam obowiązek wypłacenia jej odprawy emerytalnej, ponieważ