Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Wprowadzenie przez Gminę do sieci energetycznej nadwyżki energii rozliczanej w systemie net-metering nie stanowi odpłatnej dostawy towarów podlegającej VAT, gdyż energia nie przechodzi na własność Przedsiębiorstwa energetycznego, a brak wynagrodzenia wyklucza istnienie odpłatnego charakteru czynności.
Odpłatne udostępnianie przez gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umów cywilnoprawnych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), gdyż czynność ta należy do sfery publicznoprawnej zadań własnych gminy, wyłączając zastosowanie ustawowych przepisów o podatnikach VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Świadczenie dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą VAT, uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, przy zastosowaniu pre-współczynnika metrażowego jako bardziej reprezentatywnej metody proporcji.
Czynność gospodarcza, jako działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być zgodnie z ustawą odpowiednio udokumentowana, a podatnik jest zobowiązany do przestrzegania zasad określających zwolnienia i inne obowiązki podatkowe związane z jej realizacją.
Podwyższenie kapitału zakładowego przez wspólnika na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT nie stanowi przychodu podatkowego dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gwarantując tym samym neutralność podatkową dla tej operacji.
Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z działalnością parkingową, ponieważ ta działalność, nawet w ramach bezpłatnych świadczeń związanych z Kartą Mieszkańca, jest uznawana za działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Fakt nieodpłatnego świadczenia usług w określonym zakresie nie wpływa na prawo do pełnego odliczenia podatku.
Zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, przewidziane w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, nie ma zastosowania, jeżeli pomiędzy spółką a jej jedynym udziałowcem, jednostką samorządu terytorialnego, istnieją nie tylko powiązania kapitałowe, ale także powiązania osobowe związane z obecnością przedstawicieli gminy w organach spółki.
Nieodpłatne przekazanie efektów projektu przez Gminę nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, a zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.
Jednostka organizacyjna gminy, jaką jest Urząd Miejski, dokonując technicznych wypłat świadczeń wynikających z umów cywilnoprawnych, pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, pomimo iż stroną umowy jest gmina, jako osoba prawna.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ projekt ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Odpłatne udostępnianie toalety publicznej przez Gminę stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z toaletą, pod warunkiem, że działalność ta jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej i nie występują przesłanki negatywne z art. 88 ustawy o VAT.
Wniesienie aportu infrastruktury oświetleniowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółki nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest to czynność realizująca zadania publicznoprawne, wyłączona spod reżimu podatkowego w myśl ustawy o VAT.
Stypendia otrzymywane przez studentów od jednostek samorządu terytorialnego, przyznane na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, korzystają z pełnego zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f., niezależnie od kwoty świadczenia.
Odpłatne udostępnienie infrastruktury wodociągowej w formie dzierżawy stanowi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, przy czym Gmina może odliczyć pełną kwotę podatku naliczonego, pod warunkiem, że infrastruktura będzie wykorzystywana tylko do czynności opodatkowanych.
Umorzenie zaległości w opłatach za użytkowanie wieczyste gruntu nie stanowi podstawy do obniżenia podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie jest ujęte w zamkniętym katalogu art. 29a ust. 10 ustawy o VAT jako okoliczność uzasadniająca obniżkę.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Umorzony przez Gminę czynsz za najem/dzierżawę w wyniku zastosowania przepisów Tarczy Antykryzysowej stanowi obniżenie ceny (opust) po sprzedaży, co skutkuje zmniejszeniem podstawy opodatkowania VAT, gdyż Gmina nie otrzymała zapłaty i nie ma obowiązku jej naliczania.
Oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, które miało miejsce przed 1 maja 2004 r., stanowi dostawę towarów, a późniejsza sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego nie stanowi ponownej dostawy towarów, co wyklucza opodatkowanie podatkiem VAT.
Sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego, której prawo użytkowania ustanowiono przed 1 maja 2004 roku, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako że stanowi jedynie zmianę tytułu prawnego, bez ponownej odpłatnej dostawy towaru.
Odpłatne udostępnianie świetlicami na podstawie umów cywilnoprawnych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych na oczyszczalnie ścieków przy świetlicach, z zastosowaniem preproporcji, lecz nie przy szkole, gdzie takie prawo nie istnieje z uwagi na brak czynności opodatkowanych.
Sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego, będąca zmianą tytułu prawnego ustanowionego przed 1 maja 2004 r., nie stanowi dostawy towaru w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu VAT.