Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik posiadający pełnię władzy rodzicielskiej nad co najmniej czworgiem dzieci ma prawo do ulgi PIT-O dla rodzin 4+ mimo braku stałego zamieszkiwania z całą czwórką, o ile spełnia inne wymagania ustawowe dotyczące dochodów i formy opodatkowania.
Darowizna nieruchomości na rzecz nasciturusa, będąca czynnością nieodpłatną, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako że przepisy ustawy o PIT nie znajdują zastosowania do przychodów podlegających ustawie o podatku od spadków i darowizn.
Osoba samotnie wychowująca dzieci, prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem, nie może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów z umowy o pracę, zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na zaistnienie negatywnej przesłanki wykluczającej.
Okresowe modyfikacje gorsetu ortopedycznego dziecka, jako niezbędny element zachowania jego funkcji leczniczych, stanowią wydatki rehabilitacyjne uprawniające do odliczenia od dochodu zgodnie z art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi nie przysługuje ulga prorodzinna na rzecz pełnoletniego dziecka, które przekroczyło ustawowy limit dochodów, oraz niepełnoletniego dziecka, jeżeli łączne dochody podatnika i małżonka przekroczyły 112 000 zł, nawet przy spełnieniu pozostałych warunków ulgi.
Podatniczka, jako osoba faktycznie samotnie wychowująca dzieci, spełnia przesłanki preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca. Może ona korzystać z ulgi prorodzinnej na młodsze dziecko, chyba że jej dochody przekroczą 112 000 zł, a na pełnoletnie dziecko ulga nie przysługuje, gdy jego dochody przekraczają limit określony ustawą.
Podatnik wykonujący faktyczną władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia kryteriów związanych z wykonywaniem pieczy nad dziećmi.
Osoba rozwiedziona, będąca jedynym faktycznym opiekunem dziecka, które przeważnie przebywa pod jej opieką, a drugi rodzic nie wychowuje dziecka naprzemiennie, może rozliczyć się jako samotny rodzic według art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystając z preferencyjnego opodatkowania.
Rozwiązanie umowy darowizny wskutek cywilnoprawnej zasady swobody umów powoduje przyznanie darczyńcy przychodu podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, podczas gdy nie podlega ono przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Podatnik, wychowujący dziecko małżonka z poprzedniego związku, nie może skorzystać z ulgi PIT-0 dla rodzin 4+, jeżeli nie pełni funkcji opiekuna prawnego lub rodzica zastępczego w stosunku do czworga dzieci, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską i u którego dziecko ma stałe miejsce zamieszkania, ma wyłączne prawo do ulgi prorodzinnej na małoletnie dzieci, mimo formalnie wspólnej władzy rodzicielskiej z innym rodzicem.
Osoba rozwiedziona, która samotnie wychowuje dziecko, ma prawo do preferencyjnego rozliczenia podatkowego jako osoba samotnie wychowująca, pod warunkiem, że nie wychowuje innego dziecka wspólnie z jego drugim rodzicem, zgodnie z art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Osoba fizyczna przebywająca przez większą część roku podatkowego 2025 w Norwegii, z głównym źródłem dochodu tamże, posiadająca powiązania osobiste i gospodarcze w obu krajach, nie spełnia warunków do posiadania miejsca zamieszkania w Polsce, w myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i podlega jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Organ podatkowy stwierdził, że podatnik do 15 lipca 2025 r. podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, gdyż posiadał tam centrum interesów życiowych. Dopiero po przenosinach najbliższej rodziny do USA od 16 lipca 2025 r. spełnił warunki ograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium Polski, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT.
W przypadku braku formalnego porozumienia między rodzicami i orzeczenia o opiece naprzemiennej, ulgę prorodzinną w pełnej wysokości może odliczyć rodzic, u którego dzieci mają miejsce zamieszkania, zgodnie z definicją z Kodeksu cywilnego.
Podatnik będący rozwódką może rozliczać podatek jak osoba samotnie wychowująca dzieci za lata 2020-2021. Jednak od 2022 r. utrata tego statusu wynika z art. 6 ust. 4f ustawy o PIT, w skutek wychowywania dziecka wspólnie z nowym małżonkiem.
Rozwiedziona osoba faktycznie samotnie wychowująca dziecko, spełniająca kryteria określone w art. 6 ust. 4c ustawy o PIT, może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko, niezależnie od sporadycznego kontaktu dziecka z drugim rodzicem.
Matka, jako osoba wykonująca wyłączną władzę rodzicielską nad dziećmi, ma prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej za 2025 rok. Jednakże, brak rozwodu wyklucza możliwość rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
Podatnikowi jako ojcu czworga dzieci, który wykonuje władzę rodzicielską i obowiązki alimentacyjne, przysługuje ulga 4+, nawet gdy dzieci te pochodzą z różnych związków, pod warunkiem spełnienia ustawowych przesłanek dotyczących wysokości dochodów dzieci.
Jeżeli jeden z rodziców, mimo formalnego posiadania władzy rodzicielskiej, nie wykonuje faktycznie pieczy nad dzieckiem, drugi rodzic, sprawujący faktyczną opiekę, jest uprawniony do samodzielnego odliczenia ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnym zakresie, nawet w sytuacji, gdy władza ta formalnie przysługuje także drugiemu rodzicowi, lecz nie jest przez niego faktycznie wykonywana.
Świadczenie przez podmiot usług w zakresie udostępniania personelu do opieki nad dziećmi do lat 3 w placówkach klientów, bez statusu i rejestracji jako podmiot prowadzący placówki opiekuńcze, nie kwalifikuje się do zwolnienia z podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.
Ulgę rehabilitacyjną w podatku dochodowym odlicza się jako różnicę między wydatkami na rehabilitację a ich zwrotem z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, niewliczając świadczeń i dopłat niezwiązanych bezpośrednio z kosztami rehabilitacyjnymi.