Podatnik niebędący właścicielem ani współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym realizowane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne, nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie kwoty zobowiązania wynikającego z kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający zaniechaniu poboru podatku dochodowego, jeżeli spełnione są warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, a art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT nie ma zastosowania jako uchylony.
Nie przysługuje odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej, przewidzianej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na wielomiesięczne wydatki związane z remontem dachu, które nie są wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r., za wyjątkiem kosztów docieplenia. Kluczowy jest szczegółowy podział faktury zgodny z wykazem wydatków.
Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym z wbudowaną pompą ciepła, nie kwalifikują się jako wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej przewidzianej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie są wymienione w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych.
Przeznaczenie przychodu ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu hipotecznego oraz zakup nowej nieruchomości odpowiada wydatkom na własne cele mieszkaniowe i korzysta ze zwolnienia podatkowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzatorów z funkcją grzania, w tym ciekawych pomp ciepła, nie stanowią wydatków kwalifikujących się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie mieszczą się w katalogu wydatków określonych rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z 2018 r.
Wydatki na zakup i montaż płyt OSB oraz membrany IKO w związku z wymianą pokrycia dachowego nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie mieszczą się w katalogu kosztów termomodernizacyjnych przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatniczka, która nabyła tytuł współwłasności budynku mieszkalnego jednorodzinnego dopiero po złożeniu pierwotnych zeznań podatkowych, nie jest uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wydatków poniesionych przed uzyskaniem prawa własności, niezależnie od faktu finansowania ich z majątku wspólnego małżonków.
Dla celów ustalenia prawa do ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujący jest wpis o zakończeniu budowy w Dzienniku Budowy dokonany przez kierownika budowy, a nie data zgłoszenia zakończenia budowy w organie nadzoru budowlanego.
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego, który na dzień dokonania odliczenia uzyskał ten status, jest uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet gdy wydatki i faktury dotyczące tej ulgi dotyczą wcześniejszego momentu poniesienia.
Wydatki na demontaż dachu i ocieplenie wchodzą w zakres ulgi termomodernizacyjnej, lecz montaż dachu po dociepleniu nie podlega uldze, gdyż jest uznawany za wymianę pokrycia dachowego.
Odpłatne zbycie nieruchomości przed upływem 5 lat od nabycia pierwotnego, poza udziałem nabytym poprzez darowiznę w 2023 r., jest zwolnione z PIT. Analogicznie, jeśli środki ze sprzedaży zostaną przeznaczone na cele mieszkaniowe, dochód z nowo nabytych udziałów podlega zwolnieniu.
Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania (powietrze-powietrze) nie kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie spełniają wymogów określonych w przepisach dotyczących tej ulgi, a w szczególności nie są ujęte w przewidzianym katalogu wydatków.
W zakresie ulgi termomodernizacyjnej wydatki na zakup i montaż klimatyzatorów z funkcją ogrzewania nie mogą być odliczone, gdyż takie wydatki nie są uwzględnione w katalogu wydatków określonych w rozporządzeniu z dnia 21 grudnia 2018 r., decydującym o kwalifikowalności do ulgi.
Nabycie budynku w stanie surowym zamkniętym, nieoddanym do użytkowania, nie uprawnia do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, przewidzianego dla budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ponieważ nie spełnia warunków zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.
Zwolnienie z PCC zgodnie z art. 9 pkt 17 ustawy o PCC nie dotyczy nabycia współwłasności nieruchomości, gdy jeden z kupujących posiadał wcześniej prawo własności mieszkalnej, chyba że ów udział nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Podmiotowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w zakresie czynności opodatkowanych VAT. Jednakże, przy proporcji wydatków poniżej 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, podmiot może przyjąć, że proporcja wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń.
Sprzedaż udziałów w nieruchomości przez spadkobierców odziedziczonego majątku nie podlega opodatkowaniu VAT, gdy sprzedający nie działają w zakresie profesjonalnego obrotu nieruchomościami, a zachowania sprzedawców wskazują na zarząd majątkiem prywatnym.
Posiadanie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, nawet w stanie nieużytkowym oraz objętego nakazem rozbiórki, uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie kolejnej nieruchomości mieszkalnej, zgodnie z art. 9 pkt 17 ustawy o PCC.
Podatnikowi, który prowadzi działalność gospodarczą w nieruchomości o przeznaczeniu mieszanym, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT proporcjonalnego do powierzchni wykorzystywanej gospodarczo, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem formalnych wymogów dokumentacyjnych.
Zbycie przez osobę fizyczną udziałów w nieruchomości, która jest wykorzystywana wyłącznie jako majątek prywatny i nie podlegała ulepszeniom przekraczającym 30% wartości oraz zasiedlona była ponad 2 lata przed sprzedażą, podlega zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Przyznanie przez uczelnię prawa do korzystania z miejsc w domach studenckich i związane z tym opłaty stanowią umowy o charakterze zbliżonym do najmu, co implikuje obowiązek zapłaty podatku od przychodów z budynków na podstawie art. 24b ustawy o PDOP.