Ulga prorodzinna przysługuje samotnie wychowującej matce pełnoletniego studenta, mimo jego dochodów z nieopodatkowanego żołdu wojskowego, o ile zachowany jest obowiązek alimentacyjny oraz faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ulga prorodzinna przysługuje podatnikom utrzymującym pełnoletnie niepełnosprawne dzieci pobierające rentę socjalną, pod warunkiem realizacji obowiązku alimentacyjnego, natomiast nie przysługuje preferencyjne opodatkowanie jako osoba samotnie wychowująca dziecko, jeśli podatnik pełni funkcję opiekuna prawnego niespokrewnionego małżonka.
"Unterhaltsbeitrag" nie podlega pod wyłączenie podatkowe ani zakres zwolnienia ustawowego w Polsce, a więc powinien być traktowany jako przychód z innych źródeł i opodatkowany zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami.
Faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej przez jednego z rozwiedzionych rodziców, w połączeniu z niewielkim udziałem drugiego w wychowaniu dziecka, uprawnia wyłącznie tego rodzica do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości za okres małoletności dzieci; przy równoczesnym utrzymywaniu pełnoletnich dzieci ulgę należy podzielić po równo między rodziców.
Podatnik, będący opiekunem prawnym oraz wykonujący obowiązek alimentacyjny względem pełnoletniego dziecka ubezwłasnowolnionego otrzymującego rentę socjalną i dodatek pielęgnacyjny, może skorzystać z ulgi prorodzinnej w podatku dochodowym, niezależnie od poziomu dochodów rodziców dziecka, przy spełnieniu wymogów art. 27f ustawy o PIT.
Osoba samotnie wychowująca dzieci, która z przyczyn materialnych zamieszkuje z drugim rodzicem, nieświadczącym aktywnej opieki, zachowuje prawo do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci, pod warunkiem spełnienia ustawowych definicji i kryteriów faktycznego samotnego sprawowania pieczy nad dziećmi.
Możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej i preferencyjnego rozliczenia dochodu jako osoba samotnie wychowująca dziecko za lata 2021-2023, po rozwodzie, na pełnoletnie dziecko, które w jednym roku przekroczyło limit dochodów, przy alimentach na drugie dziecko uzyskujące pełnoletność.
Skutków podatkowych otrzymywania od rodziców świadczeń pieniężnych.
Możliwość wspólnego rozliczenia małżonków i skorzystania ulgi prorodzinnej na pełnoletnie i małoletnie dzieci żony, które nie zostały przysposobione.
Możliwość skorzystania z ulgi dla rodzin 4+ i ulgi prorodzinnej na utrzymywane pełnoletniego, nieprzysposobionego i uczącego się na studiach dziecko małżonka wobec którego nie pełni się funkcji rodzica zastępczego.
Ulga prorodzinna (przekroczenie dochodów, osoba samotnie wychowująca dziecko).
Możliwość skorzystania z całości kwoty ulgi prorodzinnej na pełnoletnie dziecko.
Preferencyjne opodatkowanie dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box).
Możliwość skorzystania z ulgi dla rodzin 4+ i ulgi prorodzinnej na pełnoletnie dziecko uczące się na studiach i otrzymujące uposażenie zwolnione z art. 21 ust. 1 pkt 80, przy trójce małoletnich.
Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej na małoletnią córkę, przy wykonywaniu władzy rodzicielskiej przez jednego rodzica po rozwodzie, w rozliczeniu za 2023 r. i lata następne.
Preferencyjne opodatkowanie osoby samotnie wychowującej pełnoletnią podopieczną oraz ulga prorodzinna.
Zwolnienie od opodatkowania alimentów otrzymywanych na podstawie ugody sądowej.
Dokonywanie odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej za 2019 i 2021 rok przy wykonywaniu władzy rodzicielskiej przez jednego rodzica po rozwodzie wobec małoletniego dziecka oraz wykonywaniu obowiązku alimentacyjnego przez obojga rodziców wobec pełnoletniego studiującego dziecka, które uzyskało pełnoletność w trakcie 2019 r.