Nasza jednostka zawarła umowę na dostawę sprzętu biurowego. Z powodu bieżących trudności finansowych nie jesteśmy w stanie uregulować zobowiązania w formie pieniężnej. W związku z tym zaproponowaliśmy dostawcy przeniesienie na niego prawa własności jednego z naszych środków trwałych, na co wyraził zgodę. Jak należy zaksięgować uregulowanie zobowiązania w formie rzeczowej w księgach rachunkowych?
W maju 2022 r. dokonaliśmy ulepszenia środka trwałego w wysokości 6 000 zł. Jednostka w polityce rachunkowości posiada zapis, że wydatki na prace ulepszeniowe nieprzekraczające 10 000 zł w danym roku nie zwiększają wartości początkowej, tylko są odnoszone bezpośrednio w koszty. W grudniu 2022 r. dokonane jednak zostało kolejne ulepszenie tego środka trwałego na kwotę 9 000 zł. Jakich zapisów w księgach
Podatnik (dłużnik), który odliczył podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, choć faktycznie nie dokonał zapłaty zobowiązania z tego tytułu, ma obowiązek korekty odliczonego VAT na zasadach określonych przez art. 89b ustawy o VAT.