Działalność naszej spółki cywilnej polega na sprzedaży powierzonego towaru. Część tego towaru uległa zniszczeniu i nie nadaje się do sprzedaży. Firma zlecająca sprzedaż obciążyła nas kosztami zakupu tego towaru. Czy koszty te stanowią dla nas koszt uzyskania przychodów?
Nasz pracownik ukończył wiek emerytalny. Rozwiązał stosunek pracy za porozumieniem stron, aby móc pobierać emeryturę. Chcemy go ponownie zatrudnić na umowę o pracę lub zlecenie. Czy posiadane przez niego uprawnienia do emerytury mają wpływ na obowiązek ubezpieczeń, jakim będzie podlegał?
Zatrudniamy menedżera na podstawie kontraktu. Do 31 marca br. menedżer podlegał tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu (był zatrudniony w innej firmie na pół etatu z wynagrodzeniem 2400 zł). Od 1 kwietnia br. podlega ubezpieczeniom społecznym; zadeklarował również przystąpienie do ubezpieczenia chorobowego. Menedżer otrzymuje wynagrodzenie miesięczne określone w kontrakcie w wysokości 10 500 zł, wypłacane
Menedżer, który pracuje na podstawie kontraktu mającego cechy umowy cywilnej, podlega ubezpieczeniom jako zleceniobiorca. Gdy usługi zarządzania są równocześnie przedmiotem prowadzonej przez niego działalności, do celów ubezpieczeń społecznych nie można uznać, że jedynym tytułem do ubezpieczeń jest działalność. Ma to swoje konsekwencje w zakresie obowiązku opłacania składek.