Środki transportu wynajmowane przez spółkę od kontrahentów duńskich uznaje się za "urządzenia przemysłowe" w myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Tym samym spółka jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego u źródła od należności z tytułu najmu tych urządzeń.
Zapewnienie pracownikowi oddelegowanemu przez pracodawcę bezpłatnego zakwaterowania oraz zwrotu kosztów powrotu do kraju stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, co nakłada obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.
Rekompensata wypłacana operatorowi lokalnego transportu publicznego nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż nie wywiera bezpośredniego wpływu na cenę tych usług, co zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, wyklucza ją z podstawy opodatkowania VAT.
Usługi transportu publicznego świadczone w ramach umowy z Miastem nie stanowią odpłatnego świadczenia usług na rzecz Miasta w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, a otrzymywana rekompensata nie podlega VAT jako element wynagrodzenia, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Brak przeszkód prawnych, aby w przypadku świadczenia kompleksowego, obejmującego dostawę towarów i usługę transportu, elementy składające się na dostawę były wyszczególnione na fakturze w odrębnych pozycjach z zachowaniem jednolitej stawki VAT.
Bilet jednorazowy na przewóz osób, wystawiony cyfrowo i zawierający dane sprzedawcy, może być uznany za fakturę VAT, spełniając obowiązek jej wystawienia, co wyłącza potrzebę dokumentowania sprzedaży odrębną fakturą.
Świadczenia ponoszone przez pracodawcę na rzecz pracowników mobilnych w postaci kosztów noclegów i transportu, związane z ich obowiązkami służbowymi, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, i tym samym nie generują obowiązku płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych po stronie pracodawcy.
Podatnik, świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów, może przechowywać dokumenty potwierdzające wykonanie usług oraz faktury wyłącznie w formie elektronicznej, spełniając wymogi autentyczności, integralności i czytelności. Takie dokumenty będą podstawą dla zastosowania stawki 0% VAT, przy zapewnieniu ich dostępności dla organów podatkowych.
Gmina, realizując zadania w zakresie infrastruktury drogowej w ramach przynależnych jej uprawnień władzy publicznej, nie działa jako podatnik VAT, a zatem nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z tymi zadaniami.
Zryczałtowana rekompensata, przyznawana operatorowi publicznego transportu zbiorowego na podstawie wozokilometrów, służąca pokryciu strat bez bezpośredniego wpływu na cenę usługi, nie stanowi obrotu opodatkowanego VAT, a tym samym nie wymaga wystawienia faktury VAT.
Stosowanie stawki VAT 0% do refakturowanej usługi międzynarodowego transportu towarów, wymagane jest uzyskanie potwierdzenia przez organy celne wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania importu, co czyni niezasadnym użycie preferencyjnej stawki bez pełnej dokumentacji.
Transakcja spełniająca przesłanki art. 9 ustawy o VAT dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, skutkuje obowiązkiem Spółki do jego rozpoznania i opodatkowania w Polsce, z jednoczesnym brakiem prawa do odliczenia VAT z tytułu importu, jaka to transakcja nie kreuje obowiązku dla importera w Polsce.
Stawkę podatku VAT w wysokości 0% można zastosować do międzynarodowego transportu towarów z Polski do krajów trzecich, jeśli usługodawca posiada odpowiednią dokumentację potwierdzającą wywóz poza UE i działa na zasadzie pośrednictwa w świadczeniu usługi.
Świadczenia pracodawcy w postaci bezpłatnego zakwaterowania i zwrotu kosztów transportu dla oddelegowanych pracowników stanowią przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu, jeżeli przynoszą pracownikowi wymierną korzyść, są świadczone za zgodą pracownika i można je skonkretyzować pod względem wartości i przypisania osobistego.
Przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego brak dokumentu celnego potwierdzającego wliczenie wartości usługi do podstawy opodatkowania importu wyklucza zastosowanie stawki 0% VAT; dokument ten jest warunkiem preferencji podatkowej.
Usługi transportu pacjentów świadczone karetkami typu A2 są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT oraz art. 132 ust. 1 lit. p Dyrektywy VAT jako usługi transportu sanitarnego, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów technicznych i realizacji usług wyłącznie w celach medycznych.
Rekompensata uzyskiwana przez Spółkę od Miasta z tytułu świadczenia usług transportu zbiorowego nie stanowi elementu podstawy opodatkowania w VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę tych usług, będąc przeznaczona na pokrycie ogólnych kosztów działalności publicznej przewoźnika.
Podnośniki nożycowe samojezdne i dźwigi samojezdne nie spełniają definicji środków transportu w rozumieniu art. 28j ustawy o VAT. Wynajem tych urządzeń oraz wózka widłowego podlega zasadom ogólnym terytorialności VAT, uznając stałe miejsce działalności kontrahenta na terytorium Polski.
Sprzedaż nowego środka transportu, bez wymaganej dokumentacji wywozu i oświadczeń, nie może być uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę i opodatkowana stawką 0% VAT, nawet jeśli nabywca później dokona rejestracji pojazdu w innym kraju UE.
Usługi związane z nieruchomościami oraz obsługą wydarzenia w Rumunii, w tym ochrona i catering, podlegają opodatkowaniu w Rumunii. Usługi niematerialne, takie jak doradztwo i wynajem sprzętu, związane z polską siedzibą podatnika, są opodatkowane w Polsce na zasadach ogólnych zgodnie z art. 28b ustawy o VAT.
Opłaty za przestoje w transporcie stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, umożliwiając odliczenie VAT naliczonego. Obciążanie kontrahentów kosztami przestojów stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.
Spółka świadcząca usługi transportu międzynarodowego nie jest uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% bez posiadania potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy dokumentu, z którego jednoznacznie wynika wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Dochody uzyskiwane z pracy najemnej na pokładzie samolotów eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z zarządem na Malcie podlegają opodatkowaniu wyłącznie na Malcie, zgodnie z art. 15 ust. 3 umowy polsko-maltańskiej, co skutkuje ich zwolnieniem od podatku w Polsce.