Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego za wydatki poniesione na przebudowę targowiska, jeśli realizuje odpłatne usługi w postaci pobierania opłat rezerwacyjnych opodatkowanych tym podatkiem. Działalność ta kwalifikuje się jako działalność gospodarcza, podlegająca opodatkowaniu według ustawy o VAT.
Podatnikowi, który prowadzi działalność obejmującą czynności opodatkowane i zwolnione z VAT, przysługuje zwrot podatku naliczonego wyłącznie przy zastosowaniu odpowiedniego współczynnika proporcji, nawet gdy brak możliwości oszacowania proporcji, z czym podatnik powinien się liczyć składając wniosek o zwrot w terminie 180 dni. Sama intencja przeznaczenia wydatków na czynności opodatkowane nie wystarcza
W przypadku dostaw towarów przez dostawcę krajowego, które są następnie przemieszczane do magazynów w innym kraju UE, nabywca ma prawo do odliczenia VAT, jeżeli towar służy działalności opodatkowanej i spełnia warunki wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Nie jest możliwe odliczenie podatku VAT przez Gminę w przypadku realizacji instalacji fotowoltaicznych, gdy proporcja wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie przekracza 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT; wyjątek stanowi sytuacja, gdy działalność opodatkowana w Ośrodku Sportu i Rekreacji pozwala na częściowe odliczenie proporcjonalne.
Odpłatne udostępnianie przez Gminę stanowisk handlowych i pawilonów, odbywane na podstawie umów cywilnoprawnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących związane z tym wydatki.
Zwrot zużytych towarów w zamian za obniżenie ceny nowych towarów stanowi opodatkowaną odpłatną dostawę towarów. Odliczenie VAT od dodatkowych opłat związanych z takimi transakcjami jest dopuszczalne, jeśli są one związane z czynnościami opodatkowanymi.
Transakcja spełniająca przesłanki art. 9 ustawy o VAT dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, skutkuje obowiązkiem Spółki do jego rozpoznania i opodatkowania w Polsce, z jednoczesnym brakiem prawa do odliczenia VAT z tytułu importu, jaka to transakcja nie kreuje obowiązku dla importera w Polsce.
Gmina działająca w charakterze podatnika ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących realizacji inwestycji na targowiskach, w ramach działalności komercyjnej i opodatkowanej, związanej z poborem opłat rezerwacyjnych.
Gmina może odliczyć VAT w całości od wydatków poniesionych na inwestycję w targowisko, gdyż wykorzystuje towary i usługi do czynności opodatkowanych jako czynny podatnik VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części i podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów. Podstawą opodatkowania jest wartość otrzymanych udziałów, a Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT związanego z kosztami infrastruktury.
Gminie A przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją projektu termomodernizacji szkół, z zastosowaniem prewspółczynnika dla każdej jednostki, w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami wykorzystywanymi do działalności mieszanej, pod warunkiem spełnienia warunków proporcjonalnego wykorzystania, jednakże mogą one zdecydować o niekorzystaniu z tego prawa przy wskaźniku poniżej 2%.
Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko po uzyskaniu statusu czynnego podatnika VAT, a brak wcześniejszej rejestracji uniemożliwia wsteczne odliczenie VAT z faktur dotyczących okresów przed rejestracją.
Miastu przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT poniesionego na wydatki infrastruktury autobusowej, jako że służą one celom opodatkowanym VAT, a nieodpłatne przejazdy towarzyszą działalności gospodarczej prowadzonej przez Miasto i nie prowadzą do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą.
Pre-współczynnik wyliczony poniżej 2% pozwala Gminie na przyjęcie, iż wynosi on 0%, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z tym związanych.
Rekompensata otrzymywana przez podatnika jako wyrównanie wyniku finansowego netto do poziomu poniesionych kosztów plus tzw. rozsądny zysk nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Sprzedaż nieruchomości składającej się z użytkowania wieczystego i prawa własności wyodrębnionych działek, obejmująca m.in. drogi utwardzone i place, nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e oraz art. 551 Kodeksu cywilnego, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według standardowej stawki.
Przedmiotem transakcji nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, zatem nabycie składników majątkowych podlega opodatkowaniu VAT, a Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony, jeśli spełnione są warunki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
O ile wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną nie będą możliwe do alokacji wyłącznie do działalności gospodarczej, Gmina A nie posiada prawa do odliczenia VAT, jeżeli czynności związane z jej użytkowaniem nie są opodatkowane.
Gmina jako prosument energii odnawialnej ma prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną, gdyż jej wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej kwalifikuje się jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Brak prawa do odliczenia VAT od pozostałych wydatków, gdy są wykorzystywane jedynie do czynności nieopodatkowanych.
Sprzedaż gruntów o przeznaczeniu 'L' - 'lasy i zadrzewienia' korzysta ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Natomiast dostawa gruntu przeznaczonego jako 'ZR' - 'park rekreacyjny' podlega opodatkowaniu VAT, co umożliwia nabywcy odliczenie podatku naliczonego, warunkując to przeznaczeniem do działalności opodatkowanej.
Jednostkom samorządu terytorialnego, takim jak gminy, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie wydatków związanych z działalnością opodatkowaną, jeśli takie wydatki można przyporządkować do czynności podlegających opodatkowaniu, np. sprzedaż energii elektrycznej. W przypadku mieszanego wykorzystania towarów, zastosowanie znajdzie odpowiednia proporcja, o ile przypisanie nie jest możliwe
Faktury bez numeru NIP nabywcy mogą stanowić podstawę do odliczenia podatku naliczonego w dostawach krajowych, o ile identyfikacja jest możliwa, jednak nie mogą być podstawą takiego odliczenia w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec.
Podatnik nabywa prawo do odliczenia VAT z faktury wystawionej przedwcześnie w rozliczeniu za okres, w którym zrealizowano dostawę, pod warunkiem, że faktura dokumentuje rzeczywistą dostawę.