Od 1 stycznia 2022 r. weszły w życie przepisy Polskiego Ładu, które wprowadziły do systemu podatkowego nowe ulgi i zwolnienia podatkowe, m.in. dla pracowników i zleceniobiorców. Niektóre z nich, jak np. ulga dla klasy średniej, naliczane są „z automatu”. Oznacza to, że podatnik chcący skorzystać z ulgi nie musi składać płatnikowi żadnego wniosku. Jednak są też takie ulgi, których zastosowanie na etapie
Zmiany w przepisach wprowadzone przez Polski Ład wejdą w życie 1 stycznia 2022 r. Przewidują one m.in.: podwyższenie do 30 000 zł rocznej kwoty wolnej od podatku, wprowadzenie nowej skali podatkowej, nowego limitu dla I progu podatkowego i kwoty zmniejszającej miesięczne zaliczki na podatek dochodowy oraz dodatkowego odliczenia od podatku a także likwidację odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne
Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
Walka z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wymaga zmian organizacyjnych również od pracodawców. Powinni oni przede wszystkim podjąć działania w obszarze organizacji miejsca pracy oraz zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Praca w zakładach pracy podlega również ograniczeniom wskazanym w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i
Rok 2019 jest pierwszym, w którym podatnicy mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Nie przeszkadza w tym fakt, że dla podatników zeznania roczne przygotował i udostępnił na portalu podatkowym Szef KAS. Podatnik, który zamierza skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, może w tym zakresie zmodyfikować propozycję zeznania przygotowaną przez Szefa KAS. Przedstawiamy odpowiedzi na pytania, jakie w
Rozliczenie rocznego PIT za 2019 r. stało się kwestią szczególnie skomplikowaną z uwagi na dużą liczbę zmian, jakie miały miejsce w przepisach updof w trakcie tego roku. Nowa skala podatkowa, nowe koszty pracownicze, to tylko niektóre ze zmian. Nie można zapomnieć o nowej uldze termomodernizacyjnej oraz zwolnieniu dla młodych. To drugie już wystarczająco skomplikowało płatnikom prawidłowe wystawienie
Od 7 września 2019 r. zmienił się wzór świadectwa pracy. W nowym wzorze w nagłówku można podać zamiast numeru REGON-PKD pracodawcy jego NIP. Ponadto w pouczeniu o możliwości sprostowania świadectwa pracy wydłużono termin na dokonanie tej czynności z 7 do 14 dni. Po zmianach przepisów w świadectwie pracy nie trzeba natomiast podawać danych sądu pracy, do którego pracownik może wystąpić o jego sprostowanie
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.
Często zdarza się, że firma dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia środka trwałego, wpłacając uprzednio w tym celu zaliczkę w walucie obcej. W artykule tym wskazujemy, jak prawidłowo wyceniać podatkowo i rachunkowo zarówno wpłaconą zaliczkę, jak i pozostałą kwotę wpłaconą po zrealizowaniu dostawy środka trwałego oraz w jaki sposób powstające różnice kursowe korygują jego wartość początkową.
Płatnicy składek zatrudniający emerytów i rencistów mają określone obowiązki wobec ZUS. Można je podzielić na dwie grupy. Pierwsza jest związana z koniecznością informowania ZUS o podjęciu działalności oraz przychodzie, który jest wypłacany emerytom i rencistom. Druga grupa obowiązków dotyczy zgłaszania i wyrejestrowywania świadczeniobiorców z ubezpieczeń oraz opłacania i rozliczania za te osoby składek
Przestępstwa w postaci kradzieży i oszustwa dokonane na szkodę przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą niestety się zdarzają. Poszkodowany przedsiębiorca, który poniósł w ten sposób stratę, jest zainteresowany tym, aby od utraconego składnika majątku nie płacić jeszcze podatków i za pomocą przepisów podatkowych choć częściowo zrekompensować sobie szkodę. Wiele zależy od tego, czy dokładając
Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Termin wypłaty trzynastek za 2015 r. przez takich pracodawców upływa z końcem marca 2016 r. Brak wypłaty w terminie powoduje, że od następnego dnia po jego upływie pracownikom przysługują odsetki za zwłokę.
Pracodawca musi opracować plan urlopów, jeżeli istnieje u niego zakładowa organizacja związkowa, która nie wyraziła zgody na nietworzenie planu. Nie muszą go przygotowywać pracodawcy, u których nie działają związki zawodowe. Jednak nie ma przeszkód, aby plan urlopów sporządzili również pracodawcy, którzy nie mają takiego obowiązku. Dobrze skonstruowany i przestrzegany plan urlopów pomaga zapobiec powstawaniu
Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest świadczeniem motywacyjnym i ma charakter premii dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Nie jest zatem powszechne. Nabycie prawa do trzynastki nie zależy jednak od jakości czy wydajności pracy świadczonej przez pracownika, lecz od efektywnie przepracowanego przez niego roku lub co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy.
Obowiązek wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. trzynastki, mają, co do zasady, jednostki sektora państwowego. Taka premia przysługuje pracownikom samorządowym, nauczycielom oświatowym i akademickim oraz pracownikom niepedagogicznym za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy.
Jedną z podstawowych zasad rachunkowości jest zasada ostrożnej wyceny (art. 7 ust. 1 uor). Nakazuje ona wyceniać aktywa ostrożnie, a jednocześnie obiektywnie. Oznacza to konieczność uwzględniania przy wycenie bilansowej aktywów także zmniejszeń wartości użytkowej lub wartości handlowej składników aktywów (należności, zapasów, środków trwałych). Utworzone w ten sposób odpisy aktualizujące zmniejszają
Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Pracownik, który nie przepracował całego roku, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, jeżeli ten okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. Trzynastka powinna zostać wypłacona najpóźniej do końca marca następnego
Udzielając urlopu wypoczynkowego pracodawca nie może wymagać od pracownika podania numeru telefonu, pod którym będzie on dostępny na urlopie. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy pracodawca żąda tego numeru na wypadek, gdyby musiał odwołać pracownika z urlopu.
Zasady opodatkowania VAT usług turystycznych budzą wiele wątpliwości. Spowodowane jest to szczególnymi zasadami ustalania podstawy opodatkowania przy świadczeniu tych usług. Podstawę tę stanowi, co do zasady, marża. Nie jest tak jednak zawsze, gdyż w zakresie, w jakim w skład usług turystycznych wchodzą tzw. usługi własne, podstawa opodatkowania jest ustalana na zasadach ogólnych. Wątpliwości budzi
Płatnik składek ma obowiązek terminowego zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania z niego nie tylko swoich ubezpieczonych, ale również członków ich rodzin. Natomiast każdy ubezpieczony musi w odpowiednim terminie powiadomić swojego płatnika o posiadaniu członków rodziny uprawnionych do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. Na złożenie u płatnika takiej informacji ubezpieczony ma
Regulacje dotyczące czasu pracy dla pracowników sfery budżetowej powodują, że np. nauczyciele mogą zostać wezwani do pracy w wigilię czy w okresie między świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem. Jednak urzędnikom czy pracownikom samorządowym będzie można w tym czasie wyznaczyć wolne i odpracowanie nieobecności w innym terminie.
System VAT umożliwia podatnikom nabywającym towary w celu wykonywania czynności opodatkowanych odliczenie podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Już czytając ten przepis, można zauważyć, że podatnik