Koszty uzyskania przychodu obejmują wydatki poniesione na wynagrodzenie doradców i usługi doradcze związane z bezpośrednią sprzedażą udziałów Spółki, nie obejmują natomiast tych związanych z pośrednią sprzedażą wynikającą z działań jej wspólnika.
Wydatki na doradców transakcyjnego i prawnego oraz na usługi VDD i VDR mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jeśli są ponoszone na transakcje bezpośrednio dotyczące spółki. Nie można jednak uznać za takie koszty wydatków związanych z transakcjami pośrednimi dokonywanymi na poziomie wspólnika, ponieważ brak jest związku z przychodami spółki.
Podatkowanie dochodów z usług prawnych świadczonych przez zagraniczną osobę prawną bez stałego zakładu w Polsce podlega wyłącznie rezydencyjnemu państwu zgodnie z Konwencją polsko-szwajcarską, z pominięciem WHT w Polsce.
Usługi klasyfikowane jako PKWIU 74.90.19.0, świadczone w ramach działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%, pod warunkiem braku wyłączeń wskazanych w ustawie oraz zgodności klasyfikacji PKWiU z opisem przedstawionym przez podatnika.
Wydatki poniesione na wymianę instalacji elektrycznej i grzewczej w ramach modernizacji budynku mieszkalnego mogą być kwalifikowane jako wydatki na cele mieszkaniowe, co uprawnia do skorzystania z ulgi podatkowej.
Kompleksowe usługi eksperckie i doradztwa administracyjnego oraz usługi pośrednictwa w zakresie udziałów i akcji mogą być zwolnione z VAT, jeżeli są bezpośrednio związane z zarządzaniem funduszami inwestycyjnymi oraz nie naruszają kryteriów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 i 40a ustawy o VAT.
Usługi doradcze związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.14.0, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, jako usługi związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Przychody z kompleksowych usług doradztwa strategiczno-marketingowego, przyporządkowane do PKWiU 70.22.11.0, mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem że świadczone usługi nie są połączone z niezależnymi usługami reklamowymi w rozumieniu PKWiU 73.
Przychody z usług doradztwa strategicznego w zakresie marketingu, sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są formalne warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Wydatki poniesione przez Spółkę Dzieloną w związku z reorganizacją przez wydzielenie, które nie znajdują się w negatywnym katalogu kosztów, można uznać za koszty uzyskania przychodów, jeśli są definitywne, właściwie udokumentowane oraz służą zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.
Wydatki związane z podziałem przez wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek i braku uznania ich za wydatki z negatywnego katalogu art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.
Przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym, pod warunkiem, że świadczone usługi nie są tożsame z obowiązkami wykonywanymi w ramach umowy o pracę; przychody te mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu, jeśli spełniają kryteria klasyfikacyjne PKWiU.
Przychody z usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) podlegają opodatkowaniu stawką 12% ryczałtu, zaś przychody z usług pomocy technicznej (PKWiU 62.02.30.0) stawką 8,5%. Klasyfikacja PKWiU determinująca stawkę opodatkowania winna być dokładnie przeanalizowana w świetle faktycznie świadczonych usług.
Wynagrodzenie uzyskiwane przez podatnika będącego członkiem zarządu spółki za usługi doradczo-techniczne świadczone w ramach działalności gospodarczej, może być opodatkowane podatkiem liniowym zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile działalność ta nie jest tożsama z obowiązkami zarządczymi w spółce.
Podatnik świadczący usługi doradcze pod kodem PKWiU 74.90.19.0 uprawniony jest do zastosowania zryczałtowanej stawki podatku dochodowego w wysokości 8,5%, pod warunkiem że spełnia kryteria przewidziane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Usługi zarządzania projektami klasyfikowane jako doradztwo w zakresie zarządzania podlegają 15% stawce ryczałtu, niezależnie od błędnej klasyfikacji wnioskodawcy, który stosuje 8,5% stawkę dla pozostałych usług zarządzania projektami.
Przychody z usług zarządzania projektami informatycznymi (PKWiU 70.22.20.0) mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, natomiast usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0) stawką ryczałtu 12% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, pod warunkiem braku przeciwskazań określonych w ustawie.
Usługi sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.20.0 jako "Pozostałe usługi zarządzania projektami", o ile nie obejmują usług doradztwa związanego z zarządzaniem, mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%. Swoboda klasyfikacji usług oraz brak ich doradczego charakteru uprawnia do zastosowania tej preferencyjnej stawki.
Zagraniczna spółka wynajmująca nieruchomości w Polsce, bez własnych zasobów personalnych i technicznych na terenie kraju, nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, co wyklucza opodatkowanie nabywanych usług w Polsce i uniemożliwia odliczenie VAT naliczonego.
Przychody z usług doradztwa w zakresie bezpieczeństwa sklasyfikowanych jako PKWiU 74.90.15.0 mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, o ile są zgodne z podaną klasyfikacją PKWiU.
Działalność doradcza w ramach usług sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 74.90.19.0 oraz 74.90.20.0 może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów, m.in. limitu przychodów oraz prowadzenia działalności samodzielnie.
Działalność wnioskodawcy w zakresie projektowania i budowy prototypów kwalifikuje się jako działalność badawczo-rozwojowa zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT; jednakże, dla celów ulgi badawczo-rozwojowej, koszty projektów muszą być rozliczane jako koszty uzyskania przychodów w sposób jednolity wg metody wskazanej w art. 15 ust. 4a ustawy CIT.
Realizacja Projektu UE 1 i UE 2 spełnia przesłanki działalności badawczo-rozwojowej zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do odliczenia związanych z nimi odpisów amortyzacyjnych, proporcjonalnie do wkładu własnego Spółki, zgodnie z art. 18d ust. 2a i 3 ustawy o CIT.