Środki transportu wynajmowane przez spółkę od kontrahentów duńskich uznaje się za "urządzenia przemysłowe" w myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Tym samym spółka jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego u źródła od należności z tytułu najmu tych urządzeń.
Brak przeszkód prawnych, aby w przypadku świadczenia kompleksowego, obejmującego dostawę towarów i usługę transportu, elementy składające się na dostawę były wyszczególnione na fakturze w odrębnych pozycjach z zachowaniem jednolitej stawki VAT.
Świadczenia ponoszone przez pracodawcę na rzecz pracowników mobilnych w postaci kosztów noclegów i transportu, związane z ich obowiązkami służbowymi, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, i tym samym nie generują obowiązku płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych po stronie pracodawcy.
Podatnik, świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów, może przechowywać dokumenty potwierdzające wykonanie usług oraz faktury wyłącznie w formie elektronicznej, spełniając wymogi autentyczności, integralności i czytelności. Takie dokumenty będą podstawą dla zastosowania stawki 0% VAT, przy zapewnieniu ich dostępności dla organów podatkowych.
Przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego brak dokumentu celnego potwierdzającego wliczenie wartości usługi do podstawy opodatkowania importu wyklucza zastosowanie stawki 0% VAT; dokument ten jest warunkiem preferencji podatkowej.
Usługi transportu pacjentów świadczone karetkami typu A2 są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT oraz art. 132 ust. 1 lit. p Dyrektywy VAT jako usługi transportu sanitarnego, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów technicznych i realizacji usług wyłącznie w celach medycznych.
Spółka świadcząca usługi transportu międzynarodowego nie jest uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% bez posiadania potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy dokumentu, z którego jednoznacznie wynika wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Dochody uzyskiwane z pracy najemnej na pokładzie samolotów eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z zarządem na Malcie podlegają opodatkowaniu wyłącznie na Malcie, zgodnie z art. 15 ust. 3 umowy polsko-maltańskiej, co skutkuje ich zwolnieniem od podatku w Polsce.
Podatnik, będący polskim rezydentem podatkowym, osiągający dochody z pracy najemnej na jednostkach pływających w transporcie międzynarodowym zarządzanych przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Singapurze, ma prawo do metody proporcjonalnego odliczenia oraz pełnego skorzystania z ulgi abolicyjnej, niezależnie od zwolnienia od opodatkowania w Singapurze.
Usługi pośrednictwa związane z międzynarodowym transportem towarów z Chin do Polski mogą korzystać ze stawki VAT 0%, pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej przekroczenie granicy i wliczenie wartości usługi do podstawy opodatkowania importu.
Do zastosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów konieczne jest posiadanie spełnionej dokumentacji, która jednoznacznie potwierdza wywóz i dostawę towarów do nabywcy w innym państwie członkowskim UE, zgodnie z art. 42 ustawy o VAT.
Dochód uzyskiwany z tytułu świadczenia kompleksowego w ramach SSE podlega zwolnieniu z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, natomiast dochód z tytułu sprzedaży złomu nie korzysta z takiego zwolnienia.
Wydatki poniesione na wypłatę odszkodowania z tytułu uszkodzenia towaru w trakcie wykonywania usługi transportowej, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, niezależnie od winy podatnika, gdyż są one wynikiem nienależytego wykonania usług.
Usługi transportu towarów świadczone przez polskiego podatnika na rzecz podatnika z siedzibą poza terytorium kraju są opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy zgodnie z art. 28b ustawy o VAT. Stawka 0% nie jest właściwa, a na fakturze powinna widnieć adnotacja „odwrotne obciążenie”.
Dochody z pracy wykonywanej w transporcie międzynarodowym przez rezydenta podatkowego Polski podlegają opodatkowaniu w Polsce, mimo działalności pracodawcy w różnych krajach, zgodnie z właściwymi umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, przy uwzględnieniu miejsca faktycznego zarządu przedsiębiorstw.
Transport towarów przez Spółkę nie stanowi eksportu w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż nie spełnia wymogu nieprzerwanego i bezpośredniego transportu od pierwszego do ostatecznego odbiorcy; dostawa jest opodatkowana jako krajowa, bez zastosowania stawki VAT 0%.
Usługa transportu międzynarodowego pasażerów w przypadku czarteru samolotów podlega opodatkowaniu w miejscu faktycznego świadczenia, gdzie odbywa się przemieszczanie, uwzględniając pokonane odległości. Dla zastosowania preferencyjnej stawki 0% VAT niezbędna jest dokumentacja potwierdzająca spełnienie warunków określonych w przepisach. Import usług musi być deklarowany, jeśli miejsce świadczenia to
Wykonywanie usług transportu sanitarnego przy użyciu pojazdu-karetki spełniającego normę PN-EN 1789 jest zwolnione z VAT, podczas gdy usługi realizowane innymi pojazdami niespełniającymi tej normy, nie korzystają z ww. zwolnienia.
Należności za czarter jachtów, jako dochody z użytkowania urządzenia przemysłowego w postaci środka transportu, podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Stronami zobowiązanymi do poboru podatku u źródła są polscy rezydenci wypłacający wynagrodzenia kontrahentom zagranicznym, co może być modyfikowane przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Stosowanie stawki 0% VAT do usług spedycji międzynarodowej, nie wymaga odprawy celnej na terytorium Polski, pod warunkiem spełnienia warunków dokumentacyjnych potwierdzających związek z międzynarodowym transportem i zawarcie kosztów w podstawie opodatkowania importu.
Dochody polskiego rezydenta podatkowego z pracy na statkach międzynarodowych eksploatowanych przez przedsiębiorstwo zarządzane z Grecji podlegają pod metodę proporcjonalnego zaliczenia z możliwością pełnego odliczenia ulgi abolicyjnej, zgodnie z Konwencją MLI i ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dopuszczalne jest opodatkowanie stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów z działalności usługowej, o ile działalność ta mieści się w uzgodnionych grupowaniach PKWiU, zgodnie z art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Nieuznanie sprzedaży towarów na rzecz Kontrahenta za eksport towarów oraz możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.
Obowiązek złożenia zeznania podatkowego i opodatkowania dochodów z pracy wykonywanej na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym.